Kortsluiting – het klinkt niet goed en ook nog gevaarlijk elektrisch. Een kapot apparaat of een beschadigde kabel kan kortsluiting veroorzaken. Heb je een goede groepenkast met aardlekbeveiliging, dan wipt de aardlekschakelaar om zodat de stroom wegvalt bij het kapotte apparaat.
Bij oude meterkasten springt er dan een stop. Bij een springende schakelaar of stop is het natuurlijk zaak te kijken welk apparaat dat heeft veroorzaakt. Zodat die niet opnieuw de boel in de war kan sturen. Dat kan een koffiezetapparaat zijn, een nat geworden lamp of ook je EV-charger. Je laadstation, dus.
Auto met losse kabel aan stopcontact?
Er zijn nog steeds mensen die hun elektrische auto gewoon thuis aan het stopcontact hangen met een losse kabel. Het laadt heel langzaam maar het kan. Het is wel onveilig want de auto kan zoveel stroom vragen dat je elektriciteitssysteem het niet meer aan kan.
Omdat je bijvoorbeeld je oven en je wasmachine tegelijkertijd aan hebt. De aardlekschakelaar kan dan omklappen en je zit zonder stroom. Een groter probleem is dat een normaal verlengsnoer en de bekabeling in je muur gewoonweg niet een hele lange tijd zo’n stroomvraag aankan.
Zeker niet als je vijftien uren je auto aan het laden bent. Een snoer kan dan doorbranden waarbij de kabel smelt en er kortsluiting ontstaat. Einde verlengsnoer maar ook de kabels in je muur dienen te worden vervangen. In een minder gunstig geval staat je huis ineens in brand door de kortsluiting.
Laadpaal en groepenkast
Een EV-charger is dan ook al een hele verbetering bij het laden van je auto. Met een laadpaal thuis gaat de beveiliging al omhoog. Alleen steekt het wel even nauw bij het aansluiten van een laadstation omdat er aanpassingen nodig zijn in je meterkast en dan in de groepenkast. Die groepenkast verdeelt de stroom naar allerlei apparaten. Veel stroom vragende apparaten zoals een wasmachine of een elektrische oven krijgen een eigen groep.
Ook een EV-charger moet op een eigen groep worden aangesloten. Dat is belangrijk omdat de groepenkast zo per groep kortsluiting kan voorkomen. En ook lekstromen en overstroom in de hand kan houden. Een EV-charger met een eigen groep moet ook een eigen aardlekautomaat krijgen.
Een bestaande is niet voldoende omdat er enorm veel stroom naar de laadpaal moet. Mocht de aardlekautomaat uitvallen, dan weet je meteen met welk apparaat iets mis is. Dus bijvoorbeeld de EV-charger.
Het belang van de aardlekautomaat om kortsluiting te voorkomen
Niet elke aardlekautomaat is even geschikt. Je hebt er een nodig die genoeg capaciteit heeft om de stroombehoefte van je EV-charger op te vangen. Met andere woorden: de capaciteit van je laadpaal mag nooit meer dan zijn die van de aardlekautomaat.
Je kiest dus een aardlekautomaat afhankelijk van het vermogen van je laadpaal en het type elektrische auto dat je laadt. Dat vermogen kun je uitdrukken in kilowatt (kW). Veel thuislaadpalen hebben tegenwoordig een vermogen van 7.4 kW. Dat zijn laadpalen of Wallboxen die geschikt zijn voor 1-fase stroom en 32A.
Aan de vraagcapaciteit van laadstations kunnen voldoen
Sneller ladende laadstations hebben echter 3-fasen stroom nodig, de zogenaamde krachtstroom. Zulke laadpalen kun je alleen aansluiten als je al een 3-fasen netaansluiting in je meterkast hebt. Zo niet, dan moet je eerst 3-fasen gaan aanvragen. Bovendien heb je dan ook een hoge capaciteit aardlekautomaat nodig.
Om kortsluiting zo goed mogelijk te voorkomen, is het dus nodig dat je huidige elektrische hoofdaansluiting voldoende capaciteit heeft voor je laadpaal. Nieuwgebouwde huizen in Nederland hebben wel standaard een 3-fasen hoofdaansluiting.
Bestaande en oudere huizen zijn vaak nog uitgerust met een 1-fase aansluiting en soms ook nog met lage stroomsterkte. Kortsluitingsgevoelig, dus!
Het belang van stroomsterkte
Nieuwe huizen met 1-fase hebben een stroomsterkte van 1 x 35A. Oudere huizen moeten het met een stroomsterkte van 1 x 16A doen, soms zelfs slechts 1 x 10A. Wil je een laadpaal installeren en de kans op kortsluiting zoveel mogelijk uitsluiten? Verzwaar dan altijd de stroomsterkte.
En doe je dat toch, kies dan ook meteen voor een 3-fasen hoofdaansluiting (krachtstroom). Bij het verzwaren van je hoofdaansluiting vergroot je de capaciteit van de elektrische netaansluiting. Je doet dat door contact op te nemen met je netbeheerder.
Deze maakt dan de verzwaring gereed en zet een nieuwe hoofdzekering in je meterkast. Een installateur kan vervolgens een nieuwe 3-fasen groepenkast in diezelfde meterkast installeren.
Voorkom piekbelastingen en van daaruit kortsluitingen
Nog een goede preventieve maatregel tegen kortsluiting is kiezen voor een laadpaal met een dynamic load controller. Dit stukje elektronica in je laadpaal weet hoeveel stroom hij maximaal van je net kan pakken om de auto te laden.
Heb je stroomvreters als wasmachine of vaatwasser aanstaan? Dan geeft de dynamic load controller door aan de laadpaal dat die even minder stroom kan afnemen. Stoppen de apparaten, dan kan er weer meer stroom naar het laadstation toe. Zo worden piekbelastingen vermeden en daardoor het gevaar voor kortsluiting en brand een heel stuk verminderd.