Je eigen laadpaal bij je oprit thuis. Dat betekent wel een investering. De paal moet de grond in. Of als laadbox tegen een muur gemonteerd. Er moet goede bekabeling in de grond naar je meterkast. De meterkast zelf moet wellicht ‘verbouwd’ zodat je een veilige verzekerde connectie met de laadpaal krijgt.
Waarschijnlijk ga je zelfs 3-fasen stroom laten aanleggen. Zodat je laadpaal thuis lekker snel kan laden. Al die zaken brengen kosten met zich mee. Die je natuurlijk wel terug gaat verdienen. Maar met een landelijk netwerk van nu al duizenden openbare laadpalen, heeft zo’n privé laadpaal dan eigenlijk wel zin?
Jazeker, in dit artikel passeren alle voordelen van een thuislaadpaal de revue.
Het voordeel van onafhankelijkheid
Zeker als je plek hebt voor je auto op eigen terrein, is een eigen laadpaal verstandig. Want met zo’n privé paal of box ben je niet langer afhankelijk van publieke laadpunten. Ook al vind je die vlakbij je huis. Je auto moet dan toch een tijd lang in de openbare ruimte staan.
Bovendien zijn er meer kapers op de kust. En zijn laadpalen bij je in de buurt dus geregeld bezet. Met thuis laden ben jij altijd de eerste en de enige die kan laden. En dan staat je auto meteen veilig. En hoef je niet heen en weer te lopen om je auto bij een publieke laadpaal neer te zetten of op te halen.
Een thuislaadpaal bespaart kosten
Dat je goedkoper af bent door thuis te laden in plaats van onderweg en in het openbaar, voelt eerst niet zo. Dat komt omdat je een investering doet in een thuispaal. Toch is een laadstation op je eigen erf de meest voordelige optie. Je moet dan alleen even denken in een wat langere termijn.
Wie geregeld autorijdt, heeft de investering van een privé paal er binnen twee jaar weer uit. En vanaf dat moment is thuis laden een stuk goedkoper dan in het openbaar. Thuis kun je ook ’s nachts heel handig je auto aan de lader zetten. Dan profiteer je veelal van het daltarief binnen je energiecontract zodat je nog goedkoper stroom kunt laden.
Het voordeel van zonnestroom
Het wordt helemaal voordelig als je je eigen laadpaal kunt benutten in samenhang met je zonnepanelen. Steeds meer laders kunnen aangesloten worden op zonnepanelen. Zo kun je overdag direct gratis zonnestroom in je auto laden.
Kun je alleen ’s avonds of ’s nachts maar laden? Dan kun je de zonne-energie van overdag aan het net teruggeven zodat je daar geld voor vangt. En kun je ’s nachts tegen daltarief gaan laden, waarbij je het geld dat je overdag verdiende voor je stroomexport, kunt benutten voor het laden. Een echte win-win situatie.
Laadpaal thuis: ‘klaar zijn voor de toekomst’
Stel, je hebt een al wat oudere elektrische auto. Het maximale laadvermogen is bijvoorbeeld 7,2 kW. Dan kun je een laadpaal aanschaffen met een grotere laadsnelheid, bijvoorbeeld omdat je 3-fasen in je meterkast hebt of wilt.
Bijvoorbeeld een paal van 22 kW. Dat zal je auto dan niet halen, die blijft maximaal 7,2 kW afnemen. Maar op een gegeven moment zul je een nieuwe elektrische auto aanschaffen. En dan ben je met de 22 kW laadpaal al voorbereid op die toekomst.
Je hebt een toekomstbestendige laadpaal laten installeren zodat je vele jaren vooruit kunt met één investering. Die je er trouwens dan hoogstwaarschijnlijk allang weer uit hebt door het vele thuisladen.
Maatwerk dankzij een thuislaadpaal
De laadpaal van vandaag de dag is een vernuftig technisch wonder. Ze zijn er bijvoorbeeld met een internetverbinding. Deze laadpalen worden ook wel online palen of slimme palen genoemd. Die gaan gepaard met tal van handige functies en features.
Denk bijvoorbeeld aan een functie zoals een backoffice. Of autorisatie via een laadpas. Ook load balancing is tegenwoordig heel gewoon. Met load balancing voorkomt de laadpaal dat er een te hoge stroomafnamepiek in je huis komt.
Heb je machines aan die veel energie vragen (wasmachine, vaatwasser), en is je auto op dat moment gekoppeld om te laden? Dan weet de laadpaal dat. Die sluist dan wat minder stroom door naar je auto zodat er geen overbelasting plaatsvindt; dat dus niet de stoppen eruit vliegen.
Ook een gecertificeerde kWh-meter is soms een handige tool. Of de mogelijkheid zakelijke kilometers te scheiden van privé kilometers.
Vijf voordelen bundelen
Je krijgt met een privé laadpaal zoals bijvoorbeeld een Wallbox dus maar liefst vijf vette voordelen in één bundel. Geen wachttijden meer, goedkoop of zelfs gratis stroom laden, al voorbereid zijn op de nieuwe auto in de toekomst en een slimme laadpaal! Dat alles in een investering die je snel terugverdient.