Hoe werkt een laadpaal voor elektrische auto’s?

Inhoudsopgave

Er is niet alleen klimaattransitie. Ook jij komt in transitie als je besluit van benzine over te stappen op stroom en dus elektrisch te gaan rijden. Dat is eventjes wennen. Want je gaat dan niet langer benzine naar binnen hengelen maar je sluit je auto aan op een laadpaal. Dat is net even anders. Lees hier hoe dat eigenlijk werkt, zodra je je nieuwe elektrische wagen parkeert bij een laadpaal.

Stroompunt met parkeerplek

Een laadpaal is meestal vrijstaand en ziet er letterlijk ook uit als een dikke paal. Soms is een laadpaal meer een laadbox die aan een muur hangt. Maar ze doen beide hetzelfde, de accu van je hybride of elektrische auto met stroom vullen.

Bekijk een laadpaal als een openbaar stopcontact met een forse behuizing. Ga je je telefoon chargen, dan grijp je naar je kabeltje en stekker. Datzelfde heb je ook nodig als je bij een laadpaal je autoaccu wilt vullen.

Universele stekkers

Uitleg laadpaal werking
Laadpaal werking uitleg en tips

Al sinds 2014 is in Europa een universele standaard voor het opladen van auto’s met wisselstroom. Dit is de type 2-stekker die ook wel aangeduid is als de Mennekes-stekker. Bij alle AC-laadpunten vind je dan ook een type 2-aansluiting.

En ook bij alle elektrische auto’s en plug-in-hybrides die in Europa te koop staan. Sinds 2017 is daar de type 3-stekker bijgekomen, ook bekend als de CCS-stekker (Combined Charging System). Alle auto’s die geschikt zijn voor snelladen, hebben een CSS-aansluiting.

Eigen laadkabel mee

Er slingeren lang niet altijd kabels rond bij de openbare laadpaal. Die kun je dus zelf beter bij je hebben in je elektrische auto. Je sluit de laadkabel aan op je auto en op de laadpaal. Als de connectie goed gegaan is, zie je vaak een groen licht of een ander positief signaal. Een enkele keer kun je rood licht zien en is er een storing. Op de laadpaal vind je dan informatie hoe je die storing door kunt geven zodat het opgelost kan worden.

Laden met pas of app

Staat het licht op groen, dan kun je de laadsessie beginnen. Heel vaak gebeurt dat met een laadpas die ook wel als ‘druppel’ of ‘laadtag’ door het leven gaat. Soms hoef je geen laadpas, bijvoorbeeld als je met een app kunt laden. In dat geval koppel je de app aan je laadpas en beweeg je je smartphone voor de laadpaalscanner.

En anders kan de laadpas gewoon voor de scanner worden gehouden. Kleurt het licht eenmaal blauw, dan begint de laadsessie. Wil je weer stoppen met laden, dan houd je nog eens je laadpas of app voor de scanner. Daarna kun je de laadkabel uit je elektrische auto en ook uit de laadpaal ontkoppelen en weer in je auto opbergen.

Laadpas met of zonder abonnement

Er is niet één standaard laadpas zoals bijvoorbeeld een AH-bonuskaart. Allereerst kun je kiezen tussen een laadpas abonnement of een laadpas zonder abonnement. Een abonnement kost gemiddeld € 7,00 per maand (april 2023). Via een abonnement heb je geen extra transactiekosten.

Wel moet je natuurlijk betalen voor de laadkosten per kWh en ook eventuele parkeerkosten. Ga je voor een laadpas zonder abonnement, dan betaal je per laadbeurt een starttarief rond de € 0,30. In elk geval is je laadpas meteen ook je betaalmiddel. Je krijgt een factuur voor je transacties.

Verlaat de parkeerplek direct na het laden

Een laadpaal is tegenwoordig vrij snel gevonden. Er zijn al meer dan 100.000 gewone openbare laadpalen in Nederland geplaatst. De vraag is daarom niet waar je er eentje kan vinden maar eerder: hoe lang mag ik bij zo’n laadpaal blijven staan.

Nou, in elk geval net zo lang tot je accu vol is. Parkeer je je auto daarna nog op dezelfde plek? Het is asociaal om een laadparkeerplek te blijven innemen als je accu al vol zit. Dan kan een ander niet starten met laden.

De laadklever

De Nederlandse woordenschat is daarom ook weer eens uitgebreid, dit keer met de term ‘laadklever’. Dat is iemand die zijn wagen langer dan 24 uur bij een laadpaal achterlaat. Als zo’n laadklever wel het gewone parkeertarief heeft betaald, kan de gemeente er eigenlijk niet tegen optreden.

Laadklevers kunnen dus niet juridisch aangepakt om het bezet houden van een laadparkeerplek. Sommige autorijders hebben alleen al om dat asociale gedrag hele lange laadkabels in hun auto liggen. Zo kunnen ze ook op een aanpalende parkeerplek alsnog gaan laden.

Vergeet als je gaat laden niet dat er ook nog een parkeertarief kan gelden. Je kunt niet overal ‘gratis’ staan en laden.

Laadpaal nodig? Gebruik onze keuzehulp

Meest gekozen laadpaal

Heb je een eigen laadpaal nodig? De Wallbox Pulsar Plus is de meest gekozen laadoplossing op dit moment.

Wallbox Pulsar Plus

De Wallbox Pulsar Plus is dé favoriete laadpaal onder particulieren. Gebruiksvriendelijk, innovatief en razendsnel.

Trustpilot beoordeling Recharged BV
Zonder installatie

€ 826

Inclusief btw

Met installatie

Vanaf € 1.599

Inclusief btw

Over Recharged

Wij zijn een professionele leverancier en installateur van laadpalen. Onze laadspecialisten en gecertificeerde monteurs zijn jou graag van dienst om laadoplossingen te realiseren – bij jou thuis of op kantoor. Al veel tevreden klanten gingen jou voor.

Meer lezen

Jij & Recharged: Samen maken
wij de wereld groener

Samen komen we tot de juiste laadoplossing die het beste op jouw situatie aansluit. Onze monteurs installeren de gekozen laadpaal bij jou thuis of op kantoor. Zo ben je verzekerd van een veilige, betrouwbare en vakkundige laadpaal installatie.

Vraag vandaag nog jouw laadpaal installatie aan.