Velen vragen zich af: Hoeveel kost het eigenlijk om mijn elektrische auto op te laden? Een exacte prijs is moeilijk te geven als het om het opladen van een elektrische auto gaat. De kosten variëren namelijk, afhankelijk van het type auto dat je wilt laden.
Ook de manier van laden speelt een rol bij de prijs. En tot slot speelt natuurlijk ook de grootte van de accu in de elektrische auto een rol. Hoe groter, des te meer kWh er te laden valt. Wat wel een open deur is: ga je bij een publieke paal laden, dan ben je meer geld kwijt dan wanneer je privé stroom tapt.
Publiek laden in 2023
Er kunnen voor 2023 wel goede indicaties gegeven worden over de laadprijs. Het hangt een beetje af van jouw laadpas, maar gewoonlijk ben je bij een publieke laadpaal tussen de € 0,30 en de € 0,60 per kWh kwijt. Een gemiddelde is ongeveer € 0,50 per kWh. Met laadpassen is het wel zo dat je dus publiekelijk laadt. Dat betekent dat je eigenlijk ook nog de abonnementskosten van je laadpas erbij op moet tellen.
Snelladen in 2023
Het gemak dient de mens en snelladen voorkomt te lange pauzes, nietwaar? Je ziet dat gemak wel terug in hogere kosten. Want snelladen is ‘snel’ zo’n € 0,60 tot € 1,00 per kWh. Ga gemiddeld uit van € 0,75 per kWh. Er komen steeds meer snelladers bij, dus het laadnet wordt wel steeds dichter.
Laden thuis of op het werk in 2023
Heb je thuis een laadpaal staan of is er eentje voor je beschikbaar op het bedrijf waar je werkt? Dan betaal je eigenlijk alleen maar voor het stroomtarief dat contractueel is geregeld. Sommige mensen hebben zo’n contract mooi op tijd voor lange duur vastgelegd en anderen voelen de hoge prijzen van de energie na de Russische invasie van Oekraïne in 2022.
De gelukkigen onder ons betalen slechts € 0,25 per kWh maar velen rekenen nu € 0,40 per kWh af; dat is gelijk met het prijsplafond dat de overheid voor 2023 heeft vastgelegd. Bekend mag zijn dat dat plafond gebonden is aan een maximale afname van 2900 kWh voor heel 2023. Verbruik je meer stroom, dan geldt daarvoor het energietarief waarvoor je bij je energieleverancier hebt getekend.
Laden met behulp van zonnepanelen in 2023
De laadprijs gaat echt omlaag als je je laadpaal hebt gekoppeld aan je zonnepanelen. Zonnestroom is veel goedkoper dan stroom via externe leveranciers. Het is dan niet mogelijk om direct te laden als de zon niet schijnt.
Voorbeeld kosten Leeuwarden – Antwerpen
Een eenvoudig rekensommetje maakt veel duidelijk. Stel, je hebt een elektrische auto die 18 kWh per 100 km verbruikt. Je verbruikt dan 0,18 kWh per kilometer. Maak je nu een rit van Leeuwarden naar Antwerpen, dan ben je 300 km onderweg. Je gebruikt dan 300 x 0,18 kWh = 54 kWh.
Onderweg hoef je niet te laden want voor een moderne elektrische auto is de actieradius al meer dan 300 km. En die actieradius gaat alleen maar groeien. Anno 2023 heeft een gemiddelde elektrische auto al een accu waar je meer dan 67 kWh in kunt laden.
Wel is het zo dat je bij slecht weer (winter) te kampen krijgt met een beperktere actieradius dan voor je auto is aangegeven.
Kostenvergelijking
Bij een publieke laadpaal kost de rit naar Antwerpen dan € 35,20. Je kilometerprijs bedraagt dan € 0,12. Laad je via een snellader, dan is de rit wat duurder: € 49,87. Ook de prijs per kilometer stijgt mee, die is in dit geval € 0,17. Thuis opladen is financieel de beste optie, bijvoorbeeld met een laadpaal van Wallbox.
Voor de rit naar Antwerpen ben je dan € 21,60 kwijt, gezien het prijsplafond van 0,40 per kWh. De kilometerprijs bij thuis laden komt dan neer op € 0,07. Dat is dus bijna drie keer zo weinig als bij publiek snelladen!
Jaarlijkse laadkosten
In het voorbeeld gaat het dus ook maar over één enkele rit van Leeuwarden naar Antwerpen. Je zult ook weer terugrijden. En de week daarop zit je wellicht weer veel op de weg. Dan tikt het voordeel van thuis laden behoorlijk aan. Stel dat je 10 grote retourritten per jaar doet (600 km per stuk), 50 middelgrote ritten (200 km per stuk) en 100 kleinere ritten (50 km per stuk), dan rijd je dus per jaar 21.000 km. Dit kost je met de prijsniveaus van april 2023:
- € 3570 bij enkel snelladen
- € 2520 bij enkel publiek laden
- € 1470 bij enkel thuis laden
Natuurlijk doe je eerst wel een investering door een eigen laadpaal aan te schaffen. Binnen 200 laadbeurten heb je die er echter al weer uit.