Snel is een relatief begrip. Nog maar enkele jaren geleden duurde het laden van een elektrische auto een stuk langer dan nu. Daarvoor ging het zelfs zo traag dat juist door het langzame laden mensen nog niet echt een elektrische auto wilden overwegen.
Dat ‘trage’ tijdperk is inmiddels verleden tijd. Nu hebben mensen zelfs vooroordelen over de laadtijd. Ze denken dat die langer duurt dan in werkelijkheid nu het geval is. De tijd staat niet stil en de autoindustrie weet dat kortere laadtijden meer kopers gaat overhalen elektrisch te rijden.
Er zijn dan ook behoorlijk wat innovaties gemaakt om sneller te kunnen laden. Een aantal zaken zijn wel altijd verbonden aan laadsnelheden. In dit artikel passeren ze een voor een de revue.
Accucapaciteit
De accucapaciteit groeit flink. Dat scheelt onderweg aan bijladen en wachttijden, dus dat is prima. Alleen is het wel zo dat een grotere accu natuurlijk langer laden betekent. Het aantal kWh’s dat een accu kan opslaan, heeft dus te maken met de vraag hoe snel een laadpaal je elektrische auto laadt. Hoeveel kWh je accu aankan, kun je in je documentatie teruglezen. Of online via de site van de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW).
De laadkabel
Bij duurdere stereo-installaties was het vroeger ook al zo: echt goede bekabeling gaf een veel beter geluid. En ook bij het laden van stroom is de kabel een factor van belang. Een krachtige kabel verkort de laadduur.
Laadkabels koop je in dikte, lengte en aantal fasen. Een laadpaal herkent welk type laadkabel je erop aansluit. Met een hoog maximaal vermogen van een kabel kun je sneller laden. Er zijn kabels die met 16 ampère laden en een krachtiger variant die 32 ampère aankan.
Truc is om een laadkabel te gebruiken die is afgestemd op het vermogen van je auto. Is je elektrische autosysteem geschikt voor 32 ampère, dan ga ja natuurlijk niet laden met een laadkabel van 16 ampère. Dan laad je eigenlijk op onder het maximaal te behalen niveau.
Autovermogen
Niet alle elektrische wagens laden even snel. Hierboven werd al even de accu geschetst in verband met de laadsnelheid. Hoe groter de accu, hoe meer en langer je laadt. Ook het vermogen van je auto heeft met laadsnelheid te maken. Er zijn momenteel drie soorten laders mogelijk in je auto, elk met een eigen fase en laadvermogen:
- 1-fase, laadvermogen tot 7,4 kW
- 2-fasen, laadvermogen tot 14,8 kW
- 3-fasen, laadvermogen tot 22 kW
Het mag duidelijk zijn dat laden met 3-fasen een stuk sneller gaat dan met 1-fase. Bij de gemiddelde openbare laadpaal en bij snelladers is die aansluiting op 3-fasen heel gewoon.
Bij jou thuis hoeft het dat niet te zijn. Zonder krachtstroom in je meterkast heb je namelijk geen 3-fasen, nog. Je dient dan je meterkast te verzwaren. Dat kun je laten regelen voor ongeveer € 300. Daarnaast krijg je te maken met hogere abonnementskosten.
De laadpaal zelf
Je kunt privé een 1-fase laadpaal of een 3-fasen laadstation kopen. Bij de laatste heb je dus wel 3-fasen stroom (krachtstroom) nodig in je meterkast. Bovendien speelt ook het aantal ampères dan mee.
Openbare laadpalen en snelladers langs de snelweg hebben die hogere ampèrewaarde al ‘aan boord’. Bij jou thuis moet dat eerst gecheckt worden. Ga je thuis met 1-fase echter laden, dan laadt je laadpaal je auto slechts langzaam op. Traag, dus.
Vandaar dat het ook sterk aan te bevelen is om bijvoorbeeld een Wallbox laadpaal te kopen die 3-fasen aankan. En dat je dus ook 3-fasen in je meterkast laat installeren, mocht dat nog niet aanwezig zijn. Pas dan kun je thuis ook wat sneller gaan laden.
Iets gerichter over laadtijd
Een eenvoudige formule laat je zien hoe lang het laadproces bezig is voordat je accu helemaal vol zit:
Vermogen accu / laadsnelheid = totale laadtijd
Je deelt dus het vermogen van je accu door laadsnelheid en krijgt zo een goed idee van je laadtijd. Hier een voorbeeld dat het verschil tussen 1-fase laden en 3-fasen laden duidelijk maakt. Stel, je hebt een Tesla Model 3 met een accuvermogen van 75 kWh. Je laadt deze thuis op met 1-fase (3,7 kW). Dan ben je liefst 75 / 3,7 = 20,5 uur aan het laden. Dat is bijna een hele dag!
Nu sluit je je Tesla Model 3 aan op een openbare snellader (233 kW). Dan laad je 75 / 233 = 0,32 uur, dus een half uurtje. Heb je nu thuis een 3-fasen Wallbox staan, dan kom je nog niet tot die snelheid maar het gaat wel veel sneller dan 1-fase laden.
Overigens is de laadtijd ook afhankelijk van het behaalde accupercentage. De laatst 20% van je accu laadt veel trager. En een elektrische auto laadt ook niet altijd gelijkmatig even snel.