De laatste maanden van 2022 gaven aan dat er minder financiering lijkt te komen voor de automotive industrie. De prijzen van elektrische auto’s stijgen en laten we het maar even niet hebben over de elektriciteitskosten: die rijzen echt de pan uit. En toch zit er nog groei in het elektrisch rijden anno 2023. De trend, wereldwijd gezien, is nog steeds een opwaartse lijn.
Ook in 2023 subsidie
Onlangs ging het deksel er opnieuw af bij de subsidiepot in Nederland. Aanschaf van een nieuwe of gebruikte elektrische auto? Vadertje staat betaalt weer mee. Dat bedrag komt bij particulieren neer op € 2.950 als er een nieuwe wagen wordt aangeschaft. En er is subsidie van € 2.000 als het om een tweedehandsje gaat.
Als voorwaarde geldt wel dat je niet meer dan € 45.000 uitgeeft voor je vierwieler op stroom. Nu heeft zo’n subsidiepot vaak een bodem en dat is niet anders bij deze. Wat kan er maximaal uit de pot gehaald?
• 67 miljoen voor nieuwe auto’s
• 32,4 miljoen voor gebruikte auto’s
Zoals bekend was de subsidiepot van 2022 al in de zomer helemaal leeg. Wilde je daarna in aanmerking komen voor subsidie, dan mocht je wachten tot de volgende ronde. Die is er nu en is gezien 2022 is er zo’n 8 miljoen meer te verdelen. De aankoopimpuls om maar elektrisch te gaan rijden, is er dus.
Het is wel opnieuw kortetermijnpolitiek. Want ondertussen speelt er op de Europese markt van alles dat negatief kan inwerken op elektrisch rijden. Vooral in Duitsland kan het marktaandeel van elektrisch op het geheel van autorijden zelfs nog wel eens gaan dalen.
Prognoses suggereren dat het marktaandeel elektrisch wel eens in een vrije val kan komen. Nu is dat aandeel nog bijna 30 procent en op het eind van 2023 zou dat wel eens kunnen teruglopen naar iets meer dan 20 procent.
Energieprijzen zitten vol vraagtekens
Aan de ene kant helpen overheidssubsidies echt wel. Maar jij als autokoper kunt daar niet op blijven rekenen. Want de overheid geeft per jaar aan of de potjes blijven en hoe goed gevuld ze gaan worden. Met andere woorden: de snelgroeiende verkoop van elektrische auto’s kan zomaar een jaar later flink terugvallen.
Dan komt daar nog de prijs van elektra bij. Door een oorlog zoals in de Oekraïne fluctueert dit behoorlijk. Gas en stroom zijn gekoppeld en bedrijven rekenen hun verhoogde energieverbruik door aan de consument. Jij hebt dus sowieso nu al echt hogere stroomkosten; ook voor het rijden met je elektrische auto, dus.
Hogere productiekosten voor elektrische auto
Naast de wisselvalligheid van subsidie en de verhoogde elektratarieven is er dan ook nog de auto zelf. Die moet geproduceerd en dat kan tegenwoordig alleen met flink hogere kosten. De producenten moeten de sterk gestegen energie- en productiekosten ergens meenemen natuurlijk en dat vertaalt zich in hogere prijzen per gemaakte auto.
Concreet komt dat erop neer dat auto’s zomaar duizenden euro’s duurder kunnen uitvallen. Ook de grondstoffen voor accu’s en chips schoten omhoog en dat helpt ook niet mee om een vriendelijk prijskaartje aan een nieuwe elektrische auto te hangen.
Trends qua techniek
Sombere berichten als je van plan bent om over te gaan op elektrisch rijden. Maar toch… de wereldwijde trend in aankoop van elektrische auto’s is wel zeker stijgend. Alleen al in de Europese Unie wordt verwacht dan de verkoop van 2022 (1,5 miljoen elektrische auto’s) opwaarts gaat naar zo’n 2,2 miljoen verkopen in 2023.
Want de tekortkomingen van de elektrische auto worden steeds meer aangepakt. Zodat juist daardoor ook de elektrische variant verkozen gaat worden boven de vervuilende brandstofvariant. Wat zijn de trends die dat mogelijk gaan maken?
- Groter rijbereik (steeds verder rijden met een volle accu)
- Kortere laadsnelheid (betere laders en betere accu’s)
- Betere beschikbaarheid van laders (groei privé laadpalen)
- Betaalbaarder automodellen
Groter aanbod van ook bijzondere modellen
De elektrische autoverkoop was in 2022 ongeveer 5% van alle auto’s. Die trend gaat door of er moet al een grote recessie storend gaan werken. Meer autofabrikanten leveren elektrische modellen zodat de keuze ook groter wordt. Enkele interessante keuzes voor 2023:
- Sono Sion (geen lader nodig door de zonnecellen in de carrosserie)
- Abarth 500e Scorpionissima (sportief en parkeerfijn klein)
- Polestar 3 (met 89.000 euro aan de prijs maar wel actieradius van 600+ km)
- Peugeot e-308 SW (voor stationcar rijders, alternatief is de Opel Astra Sport Tourer)
- Nio ET5 (met accu die je huurt en niet oplaadt maar wisselt bij wisselstation)
- Smart #1 (volwaardige SUV)
- Volkswagen ID Aero (waarschijnlijk beschikbaar zomer 2023, zuinig)
- Hyundai Ioniq 6 (concurrent van de Tesla Mode l3)