Wat is het verschil tussen een snellader en een normale laadpaal?

Inhoudsopgave

Ga je je elektrische auto opladen in de openbare ruimte? Dan heb je grofweg twee keuzes: gewoon (langzaam) laden of snelladen. Er zijn namelijk twee hoofdtypes laadpalen, AC-palen en DC-palen. In dit artikel lees je welke verschillen er tussen die twee zijn en of je beide types ook privé kunt kopen voor op je eigen erf.

  • AC-laadpaal, voor gewoon laden
  • DC-laadpaal, voor snelladen

AC staat voor wisselstroom. En DC staat voor gelijkstroom.

Verschil AC / DC laden

Snellader en normale laadpaal verschillen
Verschil snellader (DC) en normale laadpaal (AC) uitleg

Stroom van het elektriciteitsnet is altijd wisselstroom, AC dus. De accu in je elektrische auto lust alleen maar gelijkstroom, DC. Dat hoeft geen enkel probleem te zijn. Want ook je smartphone wil alleen maar gelijkstroom. En die zet je toch met een stekker bij je thuis in het stopcontact dat dus wisselstroom levert.

De stekker van je mobiele telefoon zet de wisselstroom naar gelijkstroom om; converteren, heet dat. Hetzelfde gebeurt er als je je autoaccu gaat laden. In de auto zit een converter, een stukje techniek dat de binnenkomende AC omzet naar DC.

Grote omvormer

Niet altijd echter wordt AC naar DC omgezet in de auto zelf. Dat kan ook alvast buiten de auto gebeuren. Dan is de omvormer, de converter, ingebouwd in de laadpaal zelf. De laadpaal zet de AC naar DC om en stuurt die vervolgens zo de accu in.

Er hoeft dan geen kleine omvormer meer in de auto zelf aan het werk. Het voordeel is dat de omvormer in de laadpaal veel groter is. Die kan dus meer en sneller stroom omzetten van AC naar DC. En zo laad je sneller.

Tot meer dan tien keer sneller laden

Samengevat: een AC-laadpaal is een normale laadpaal die wisselstroom naar de auto stuurt. En in de auto zet een kleine omvormer de wisselstroom om naar gelijkstroom. Een DC-laadpaal is een snellader omdat die met een grote omvormer binnen in de lader zelf de wisselstroom al omzet naar gelijkstroom en die dan rechtstreeks naar de auto stuurt.

Een snellader kan zo in principe veel sneller de accu vullen. Veel sneller betekent tien keer of nog sneller dan via een normale AC-laadpaal.

Snelladen als je onderweg bent

De meeste openbare laadpalen zijn ingericht op AC-laden. En dan met een laadsnelheid van 22 kW. Geen probleem als je je auto thuis hebt staan of op het werk. Je auto heeft dan tijd genoeg om de accu vol te kunnen krijgen.

Ben je echter onderweg en is je accu bijna leeg? Dan kun je op strategische punten zoals langs snelwegen naar een DC-laadpaal rijden. Als je gaat laden met zo’n paal scheelt dat aan wachttijd. De kosten per geladen kWh zijn wel een stuk hoger dan bij een AC-laadpaal.

Een DC-laadpaal is er overigens in varianten. Ze laden niet allemaal ultrasnel. Dat hangt af van het vermogen van het oplaadpunt en de maxima die voor laden bij jouw elektrische auto gelden.

Laad onderweg je accu bij tot ca. 80 %

Een snellader en een normale laadpaal hebben elk een eigen laadcurve. Je accu moet bijvoorbeeld van 0 % naar 100 % geladen worden.

Bij AC-laden is de stroomtoevoer naar de accu zeer regelmatig. Alleen na 80% vulling gaat de snelheid van het laden achteruit. Bij DC-laden piekt de stroomtoevoer al bij een vulling van ca. 30 % en is de toevoer dan tot ca. 80% afnemend en daarna sterk afnemend.

Een nadeeltje bij structureel DC-laden

Het is moeilijk om precies in te schatten hoe de accu-technologie zich gaat ontwikkelen. Wel is anno 2023 AC-laden beter voor de duurzaamheid van je accu. Zo nu en dan je auto aan een DC-lader hangen, is soms nodig en dat heeft weinig invloed op de achteruitgang van je accu.

Elke dag DC-laden is wel problematisch. Een onderzoek heeft uitgewezen dat wanneer je diverse keren per maand snel oplaadt (in het warme seizoen) je accu meer dan 10% kan wegvallen. Gelukkig is ultrasnel laden lang niet altijd nodig. En kun je met een thuislader ook redelijk snel en veel veiliger voor je accu laden.

Thuis laadt een normale laadpaal snel genoeg

Voor wie dat echt wil: ook thuis kun je een DC-lader laten installeren. Op dit moment biedt dat echter weinig voordelen. Want DC-laders kosten veel meer dan AC-laders. En ze nemen meer ruimte in beslag.

Bovendien is er een groter arsenaal aan onderdelen nodig; bijvoorbeeld voor actieve koeling. En je hebt ook nog een sterkstroomaansluiting op het elektriciteitsnet nodig.

Een normale laadpaal zoals een Wallbox Copper SB voldoet dan ook voor een thuissituatie. Dat is ook nog eens de goedkoopste optie van laden. En de meeste autobezitters laden hun auto ’s nachts op of bij het werk. Dan heb je de auto sowieso een paar uren niet nodig.

Laadpaal nodig? Gebruik onze keuzehulp

Meest gekozen laadpaal

Heb je een eigen laadpaal nodig? De Wallbox Pulsar Plus is de meest gekozen laadoplossing op dit moment.

Wallbox Pulsar Plus

De Wallbox Pulsar Plus is dé favoriete laadpaal onder particulieren. Gebruiksvriendelijk, innovatief en razendsnel.

Trustpilot beoordeling Recharged BV
Zonder installatie

€ 826

Inclusief btw

Met installatie

Vanaf € 1.599

Inclusief btw

Over Recharged

Wij zijn een professionele leverancier en installateur van laadpalen. Onze laadspecialisten en gecertificeerde monteurs zijn jou graag van dienst om laadoplossingen te realiseren – bij jou thuis of op kantoor. Al veel tevreden klanten gingen jou voor.

Meer lezen

Jij & Recharged: Samen maken
wij de wereld groener

Samen komen we tot de juiste laadoplossing die het beste op jouw situatie aansluit. Onze monteurs installeren de gekozen laadpaal bij jou thuis of op kantoor. Zo ben je verzekerd van een veilige, betrouwbare en vakkundige laadpaal installatie.

Vraag vandaag nog jouw laadpaal installatie aan.