Er is een glashelder antwoord op de vraag of je elektrische auto opgeladen kan worden via een van de normale stopcontacten in huis. Ja, dat kan zeker. Is het ook raadzaam om dat te doen? Met die vraag gaat dit artikel van start. Want er zijn zeker een paar mitsen en maren te bedenken als je je autoaccu wilt gaan laden via een gewoon stopcontact.
Traag en onveilig laden
Het kan dus wel. En je maakt dan inderdaad geen investeringskosten bij je thuis. Want een gemiddelde laadpaal kost inclusief installatie al snel tussen de € 1000 en € 2000. Dat is trouwens wel een investering die zich al binnen twee jaar terug laat betalen, alleen moet je het natuurlijk eerst wel uitgeven en op de bank hebben staan.
Laden via een stopcontact heeft meteen al twee aanmerkingen. Je laadt namelijk sowieso super traag én veilig laden is alleen maar mogelijk als dat stopcontact gekoppeld is aan een aparte groep met veiligheidszekering. Meestal zijn stopcontacten met elkaar gekoppeld binnen een meterkastgroep en dat is dus niet veilig.
Snel een te hoge stroompiek
Stel, je neem het niet zo nauw en zet je auto aan de stroom via een van je stopcontacten. Sluit je dan een ander apparaat aan, bijvoorbeeld een zaagtafel omdat je planken wilt inkorten, dan is de kans heel groot dat je energiesysteem overbelast raakt en er stoppen springen. Of veiligheidspalletjes terug wippen. Niet handig.
Bovendien is niet zomaar elk stopcontact in je huis een goede voeding. Zoals zonet al gezegd moet het stopcontact op een aparte gezekerde groep zitten. En werken met een verlengkabel is ook fout. Lukt het laden wel zonder problemen? Dan dient zich toch nog een problematisch puntje aan: dat duurt eeuwen.
Gezien bovenstaande is het dus mogelijk om je auto op te laden aan een gewoon stopcontact maar is het aan te raden dat alleen in noodgevallen te doen. Als bijvoorbeeld je laadpaal een error krijgt en even nagekeken dient te worden.
Laden met een slakkengang
Het meest irritante van opladen aan een gewoon stopcontact is de tijd die ermee gemoeid gaat om de accu vol te krijgen. Een gewoon huis-tuin-en-keuken-stopcontact laat opladen toe tot 2,3 kWh. Nu heeft een gemiddelde elektrische auto anno 2023 zo’n 18 kW aan voeding nodig voor elke te rijden 100 kilometer.
Stel, je auto heeft een actieradius van 300 km en kan dus met een volle accu zo’n 300 km de weg op. Je vult die accu via een gewoon stopcontact dan in 24 uur. Heb je een thuislaadpaal (die vaak 11 kWh kan halen), dan heb je je accu vol binnen vijf uur.
Laadpaal op krachtstroom heeft de voorkeur
Addertje onder het gras is dan wel dat genoemde thuislaadpaal wel een 3-fasen aansluiting in je meterkast heeft. Dat hij dus krachtstroom doorgeeft aan je auto. Die daar dan ook geschikt voor moet zijn.
Een laadpaal die op 1-fase werkt, heeft soms een effectief laadvermogen van 2,3 kW. Inderdaad, dat is gelijk aan het gewone stopcontact. Alleen heb je vooraf ook kosten met zo’n stopcontact want die moet je op een goed afgezekerde groep in de meterkast aansluiten (aan te leggen volgens de NEN1010-norm).
Bovendien moet dat stopcontact snel te bekabelen zijn met een laadkabel, dus mag die zich niet te ver van je auto bevinden. Verlengkabels zijn namelijk een no-no. Als je toch die kosten voor zo’n stopcontact moet maken, kun je net zo goed 3-fasen stroom laten aanleggen.
Waarmee je met bijvoorbeeld een 3-fasen Wallbox ineens lekker snel je auto kunt laden.
Traag laden voor veel hogere stroomkosten
Je kunt dus met een stopcontact laden. Maar nog een puntje om dat niet te doen, is gerelateerd aan je beurs. Want laden via een stopcontact kan qua kosten tot wel dertig procent hoger doen uitvallen dan via een laadpaal. Allerlei factoren hebben met die meerprijs te maken, waaronder de staat van je elektrische bekabeling, je type auto en de temperatuur.
Alleen ouder kabelwerk naar je stopcontact toe kan een verlies van 4 % stroom opleveren. Bovendien is er de regel dat hoe langzamer je laadt, hoe meer stroom er verloren gaat. Ook bij laadpalen is er enig verlies, maar dat is in geen verhouding met het verlies van een regulier stopcontact.
Conclusie omtrent laden met stopcontact
Samengevat is het mogelijk om een stopcontact te gebruiken voor het laden van je auto maar zijn er minstens vijf redenen waarom je dat niet moet doen, enkel bij een noodgeval:
- Kabel hindert loopruimte in huis en beweegruimte buitenshuis tot auto toe
- Kans dat je stroom eruit klapt en apparatuur in je huis ermee ophoudt
- Onnoemelijk traag laden
- Gevaren voor kortsluiting (stopcontact en stroomdraden staan dag lang onder volle spanning)
- Risico op brand (bij doorsmelten van kabel of elektra