Met een brandstofauto kun je lang niet overal tanken. Je hebt er een tankstation voor nodig en die vind je niet om de kilometer langs de weg staan. Voor een elektrische auto is die restrictie er niet. Stopcontacten vind je namelijk overal. Het probleem dat veel rijders op elektra ervaren, ligt dan ook niet in de aanwezigheid van stroom.
Want waar je een benzine-auto in een paar minuten vol tankt, daar kost het laden van een auto-accu toch wat meer tijd. Soms zelfs veel meer tijd. En dat is wachttijd die irritant uit kan werken. Bij elektrische auto’s speelt dan ook de vraag hoe je zo snel mogelijk op kunt laden. Welke factoren spelen dan mee?
Factoren die het laden bepalen
Laden doe je aan de laadpaal. Door de bank genomen zijn er dan drie laadniveaus beschikbaar. Hoe hoger het niveau waarmee je laadt, des te hoger het laadvermogen is en des te sneller is je auto-accu vol. Dat is fijn, want dat verkort dus je laadtijd. Die laadtijd is wel afhankelijk van drie zaken die gecombineerd moeten kunnen worden:
• Type accu
• Laadcapaciteit auto
• Laadvermogen van laadpaal
Eerste laadniveau
Er waren drie laadniveaus. Niveau 1 is het laagste laadniveau. Dat krijg je als je je elektrische auto gaat laden via een gewoon stopcontact met een standaard stekker. Zo’n huishoudelijk contact kan een maximum van 2,3 kW aan en dat is het dan.
Ga je daarmee laden, dan ben je een uur verder voordat je ca. 7 rij-kilometers hebt geladen. Dit gaat dus ellenlang duren voordat je weer eens een uurtje kunt rijden. Bovendien is deze laadmethode ook niet geheel ongevaarlijk. Wordt dan ook vooral toegepast bij noodgevallen; als het dus niet anders kan.
Tweede laadniveau
Laden op niveau 2 is al het betere werk. Nu benut je een laadpaal of een laadstation die aan de muur hangt (zoals de Wallbox Pulsar Plus). Dit soort laadstations kunnen een vermogen produceren van tussen de 3,4 kW en 22 kW.
Je vindt ze bij parkings, in woonwijken, op bedrijventerreinen en bij winkelcentra. Kun je laden met de max van 22 kW? Dan heb je na een uur laden al een actieradius van ca. 120 km in je accu zitten. Je laadt dan liefst 17 keer sneller dan op niveau 1. Dat is dan ook een van de redenen dat zoveel mensen besluiten thuis een eigen laadpaal te installeren.
Derde laadniveau
Tot slot laden op niveau 3 ofwel het ‘snel laden’. Tot nog toe ging het laden met behulp van een ingebouwde AC/DC-omvormer in je auto. De accu heeft namelijk gelijkstroom nodig. En je laadt met niveaus 1 en 2 wisselstroom.
Om die wisselstroom voor je accu als energie mogelijk te maken, zet een omvormer de wisselstroom om in gelijkstroom. Dat kost natuurlijk tijd. Tijd die je met niveau 3 veel minder kwijt bent. Want met laadpalen van niveau 3 kun je rechtstreeks gelijkstroom leveren aan de accu. In die laadpalen zit zelf al een grote omvormer die veel sneller de stroom omzet dan je auto kan.
Dat betekent dat je slechts kort hoeft te stoppen om te laden. Zulke niveau 3-laadpalen kunnen je auto-accu bijladen in slechts enkele minuten en veel sneller volladen dan niveau 2-laadpalen.
In het kort het laadverschil van de drie niveaus als je ca. 300 rij-kilometers wilt laden:
• Niveau 1: tot 40 uur laden
• Niveau 2: tot 20 uur laden
• Niveau 3: tot 2 uur laden
Bijkomende laadfactoren
Het is een beetje natte vinger werk. Want de exacte laadtijd hangt ook af van je accu. Een accu van bijvoorbeeld 50 kW in een gemiddelde auto heeft een laadtijd nodig van ca. 53 minuten. Is de accu echter 240 kW, dan verkort de laadtijd tot slechts 12 minuten. Er zijn ook nog andere factoren die de laadtijd beïnvloeden:
• Je laadt de accu het snelst vanaf 20% tot 80% vulling
• Laadcapaciteit van de auto
• Bij koud of echt warm weer duurt laden langer
• Laadvermogen van de laadpaal
Krachtstroom thuis helpt met snel laden
Veel woonhuizen in Nederland zijn voorzien van een driefasen aansluiting (krachtstroom). Koppel je hier je laadpaal aan vast, dan kun je met een snelheid tot 22 kW je auto-accu laden. Binnen vier tot acht uur kun je zo thuis je auto geheel opladen.
Wil je sneller laden? Dan wordt dat wel duurder per stroomeenheid. Je moet dan (vaak langs de snelweg) een publieke laadpaal zoeken die, afhankelijk van het vermogen van de laadpaal en de geschiktheid van dat vermogen voor jouw auto, de accu nog veel sneller vol heeft dan thuis mogelijk is. Laad dan wel tot ca. 70% want de resterende 30% vergen wel veel meer laadtijd ineens.