Ben je benieuwd wat de belangrijkste voordelen van elektrisch rijden zijn? In dit artikel bespreken wij de voornaamste voordelen en lichten wij toe waarom elektrisch rijden – ook in de toekomst – veel potentie heeft.
Aanschafkosten tegenover verbruikskosten
Een wezenlijk voordeel van elektrisch rijden boven rijden op benzine of diesel is dat de verbruikskosten lager zijn van een elektrische auto. Het gaat dan om de fiscale voordelen (minder belastingen) en ook om onderhoudskosten. Die zijn bij een elektrische auto lager dan bij een auto met een benzinemotor.
Het enige wat dan wel weer duurder is bij de elektra-auto is de prijs. Die is nu nog duurder dan een benzine-auto. Dat komt door het kostbare accupakket. Dat zijn echter eenmalige kosten die je nog steeds door aanschafsubsidie kunt verlagen.
Goedkoper rijden
Is de situatie anno 2023 een blijvende? Mede door de oorlog in Oekraïne is gas en daarmee ook stroom omhooggeschoten in prijs. Maar ook dan is elektra niet duurder dan benzine. Bovendien kun je kosten van laden omlaaghalen. Dan laad je niet via een publieke paal maar via een eigen privé paal.
Je maakt de kosten dan nog goedkoper door tegen daltarief in de nacht te laden. En je kunt de kosten nog eens omlaaghalen door je eigen zonnepanelen te koppelen aan je slimme laadpaal. Hoe hoog de stroomprijzen ook uitvallen, jij kunt die dus zelf naar beneden blijven krijgen.
Subsidie
Via de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) kun je zowel voor nieuwe als gebruikte elektrische auto’s subsidie aanvragen. Dit geldt voor koop en voor private lease. Bij een nieuwe auto geeft de overheid je dan € 2950 subsidie, een tweedehandswagen is een gift van € 2000 waard.
Let op: die subsidiepot van 2023 kan bijna net zo snel leeg raken als die van 2022 ook al zit er nu iets meer in. Waarschijnlijk is de pot in de zomer alweer leeg, dus wees er snel bij.
Belastingen
Het verhaal van de belastingen op elektrische auto’s is glashelder. Nu en in de onmiddellijke toekomst heb je diverse voordeeltjes op fiscaal terrein als je elektrisch rijden gaat. Zo betaal je geen BPM als je een volledige elektrische auto hebt. Je stoot dan namelijk geen CO2 uit en juist daarvoor is de BPM in het leven geroepen. Dit voordeel geldt in elk geval in 2023 en 2024 nog.
Ook de ‘wegenbelasting’ (MRB ofwel motorrijtuigenbelasting) geldt niet als je een volledig elektrische auto hebt. Daar ben je in elk geval dan tot en met 2024 geheel van vrijgesteld. Voor 2025 begint er wel een verplichtende betaling van de MRB, maar die is dan nog steeds interessant.
Je betaalt dan namelijk ‘slechts’ een kwart van de MRB die autorijders betalen die op benzine of diesel rijden. Voor zakelijke rijders zijn er ook voordeeltjes: een verlaagde bijtelling en gebruik maken van de Milieu-investeringsaftrek (MIS).
Bijtellingsvoordeel
Veel autobezitters genieten van een bijtellingsvoordeel zodra ze elektrisch gaan rijden. Juist om deze reden is het elektrische wagenpark flink gegroeid in Nederland. Zakelijke rijders die privékilometers willen maken, vinden deze bijtelling een zegen.
Voor een ‘gewone’ auto is de bijtelling namelijk 22%. Voor een elektrische variant is dat voor de eerste € 30.000 van de cataloguswaarde slechts 16%.
Stilte en rust
Het volgende voordeel van elektrisch rijden zit in je oren. Je rijdt namelijk heel stil. Toegegeven, er zijn ook auto’s met een verbrandingsmotor die je bijna niet hoort, maar de elektrische auto wint het ook dan qua stilte.
Niet dat het stil moet zijn in de auto. Je kunt alleen meer genieten van een opgezet muziekje zonder achtergrondlawaai. En je kunt elkaar een stuk beter verstaanbaar maken tijdens een gesprekje.
Optreksnelheid
De acceleratie van een elektrische auto wint het van de brandstofvariant. De benzine-auto moet z’n kracht opbouwen naar een hoogtepunt (versnellingsbak, toerental). Een elektrische motor geeft meteen de volle kracht; met zo’n auto kun je prima van 0 naar 130 km schieten zonder versnellingen nodig te hebben.
Onderhoud
Rijd je in een elektrische auto, dan heb je ook het voordeel dat die weinig onderhoud nodig heeft. Deze wagens zijn dus voordeliger in gebruik dan de benzine-auto’s. Die laatste vergen vooral onderhoud omdat ze een verbrandingsmotor en een versnellingsbak hebben. Al die bewegende deeltjes kunnen snel stuk gaan. Bij een elektrische auto zijn die er niet.
Plus voor het milieu
Heb je een auto die aan de stekker gaat voordat je ermee de weg op kunt? Dan kun je ervan op aan dat ook hier een voordeel van elektrisch rijden geldt: je levert dan namelijk een veel geringere bijdrage aan vervuilende uitstoot. De CO2-uitstoot van een elektrische wagen is zo’n 40 % lager dan die van een brandstof-auto. En dat geldt dus voor de gehele levensduur.
Tel daarbij op dat Nederland steeds meer groene elektra maakt, dan mag duidelijk zijn dat je met een elektrische auto het klimaat nog veel minder belast dan met een benzineauto. Niet alleen de overheid vindt dit een dikke plus, er zijn tegenwoordig ook heel veel autorijders die juist de milieuproblematiek willen pareren door elektrisch te rijden.