Transitie is een deftig woord voor overgang of omschakeling. Energietransitie is dus de omschakeling van energie. In dit geval van de overgang van fossiele energie (steenkool, aardolie en aardgas) naar energie uit hernieuwbare bronnen. Als je fossiele energie gebruikt, stoot je ook veel broeikasgassen uit. Niet goed voor de aarde.
Ga je echter hernieuwbare energie gebruiken, dan is dat veel beter voor ons milieu. Bekende hernieuwbare energiebronnen zijn wind, zon, waterkracht en biomassa. Gebruik van die bronnen leidt tot veel minder uitstoot van broeikasgassen. En dat is dan ook de belangrijkste reden voor energietransitie.
Daarom zijn veel overheden druk bezig om die transitie vlot te laten verlopen. En willen ze dus ook graag dat jij je brandstofauto inruilt voor een elektrische auto. Zo rijd je niet langer op fossiele energie (benzine) maar op hernieuwbare energie (stroom van zonnepanelen of windenergie).
Subsidies om je over te halen
Om burgers over te halen bij te dragen aan de energietransitie, geven overheden geld weg. Dat gebeurt aan de hand van subsidies. Die moeten ervoor zorgen dat je gemakkelijker overstag gaat en zaken koopt waarbij een subsidiekorting mogelijk is.
Er zijn honderden lokale, provinciale en rijkssubsidies die te maken hebben met energietransitie. Zo kun je door je huis te isoleren, aanspraak maken op subsidiepotjes. Want door te isoleren, ga je minder energie verbruiken. Of kun je de overstap van gas (fossiel) naar stroom (via zonnepanelen) gemakkelijker maken.
Subsidies voor elektrisch gaan rijden
Een grote vervuiler is de auto. Daarvan hebben we er in Nederland bijna negen miljoen nog op benzine of diesel rondrijden. Dat is heel veel in vergelijking tot de ca. 350.000 elektrische auto’s die de weg opgaan. Om ook voor het wagenpark de energietransitie beter te laten verlopen, is er een subsidie beschikbaar als je een elektrische auto aankoopt of gaat leasen.
Dat gebeurt via de SEPP-regeling, de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren. Dit is een regeling die geldt voor geheel nieuwe elektrische auto’s maar ook voor gebruikte, tweedehandsjes dus. Bij een nieuwe auto betaalt de staat € 2.950 mee en bij een gebruikte € 2.000. Ga je privé een elektrische auto leasen? Dan gelden exact dezelfde bedragen.
Bekijk ook eens onze mogelijkheden voor een laadpaal thuis
Alleen subsidie bij volledig elektrische auto
Gebleken is dat gedurende het jaar de subsidiepot leeg wil raken. Dan vis je dus achter het net. Wil je in 2023 een elektrische auto kopen, wacht dan ook niet te lang. En bedenk: geen subsidie bij een hybride auto! En ook voor de aanschaf van een volledig elektrische auto gelden wel een paar voorwaarden. De nieuwprijs moet schommelen tussen de € 12.000 en € 45.000. Een dure Tesla is dus uitgesloten van subsidie.
Subsidie zonnepanelen
Nog een aan de auto gerelateerde subsidie is gek genoeg die op zonnepanelen. Steeds meer mensen gebruiken de zonnestroom van die panelen niet alleen binnen het huishouden maar laden er ook zo nu en dan hun auto mee. Vanaf 2023 geldt er geen btw meer voor zonnepanelen. Omdat je die nu btw-vrij kunt kopen, scheelt je dat 21% op de totaalprijs. De truc is dat je die korting krijgt als je je bij de belastingdienst aanmeldt als ondernemer.
Subsidie op laadpaal alleen voor ondernemers
Is een eigen laadpaal ook subsidiabel? Ja en nee. Voor particulieren is er helaas geen subsidiemogelijkheid in 2023. Maar voor ondernemers, en dus ook zzp’ers, wel degelijk. Tot die subsidies behoren de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil).
Bij MIA kan de investeringsaftrek oplopen tot 45%. En via de Vamil kan je tot wel 75% van je investeringskosten afschrijven. Wel moeten ondernemers voldoen aan een paar voorwaarden:
- Meer dan € 2.500 investeren
- Laadpaal plaatsen op bedrijfsterrein
- Laadpaal gebruiken voor eigen auto(‘s)