Helemaal ingesleten is het bij brandstofauto’s: een opmerking als, die rijdt één op de veertien. Ofwel door een liter benzine te tanken, kom je met je auto 14 km verder. Bij elektrische auto’s is zo’n zegswijze natuurlijk niet logisch.
Je tankt dan namelijk geen benzine, maar laadt stroom. En dat gaat niet per liter, maar per kilowattuur (kWh). Om te zeggen hoe zuinig je elektrische auto is, ga je dan uit van 100 gereden kilometers.
En meld je wat je dat aan kWh heeft gekost. Een elektrische wagen kan dan ook bijvoorbeeld 16 kWh per 100 km rijden. Dus 16 kilowatt-uur voor elke 100 kilometer die je rijdt.
Van invloed op het stroomverbruik
Er zijn nogal wat factoren die van invloed zijn op het stroomverbruik van een rijdende auto. Bijvoorbeeld:
- Vermogen van de automotor
- Gewicht van de auto
- Banden van de auto
- Design van de auto
- Rijgedrag van de bestuurder
Gemiddeld verbruik
Vooral het vermogen kan energie slurpen. Een elektrische sportauto verbruikt veel meer dan een klein stadswagentje. Gewicht telt ook behoorlijk. Heb je een zware elektrische SUV, dan merk je dat terug in de verbruikte kWh’s.
De gemiddelde middenklasse elektrische auto heeft zo’n 18 kWh nodig voor 100 km. Alleen is de prijs van die 18 kWh niet overal gelijk. Koop je 18 kWh terwijl je aan een snellader bent gekoppeld, dan is de prijs een stuk hoger dan bij een gewone openbare laadpaal.
Laad je thuis en dan ook nog overdag via je zonnepanelen? Dat blijft er nog maar weinig over van een prijs. Dit maakt elektrisch rijden ook in 2023 extra interessant. Het laadgedrag van de autobezitter is dus eigenlijk net zo belangrijk als het verbruik van de auto. Hieronder een kleine parade van auto’s die zich in 2023 ‘zuinig’ voortbewegen.
7 meest zuinige elektrische auto’s 2023
Nu je weet welke factoren er van invloed zijn op het stroomverbruik en wat er verband houdt met het gemiddeld verbruik, gaan we onderstaand nader in op de 7 van de zuinigste elektrische auto’s in 2023.
Mini Electric
De Mini Electric is een driedeurs hatchback die tot 150 km per uur aankan. Vanuit de fabriek is aangegeven dat dit model 15,2 kWh per 100 km verbruikt maar een realistisch praktijkverbruik zit zo rond de 18 kWh. Het is een kleine middenklasse auto, een vierzitter die met z’n snellaadvermogen op 50 kW DC zit en bij snelladen een klein half uur in de parkeerstand blijft.
Tesla Model 3
De uitgekiende Tesla Model 3 is een superveilige sedan van het type grote middenklasse. Achter de vier deuren bevinden zich vijf zitplekken. Topsnelheid is 225 km per uur en de beloofde actieradius is maar liefst 600 km; realistisch is dat terug te brengen naar 440 km. Ook het door de fabriek opgegeven verbruik van 12,5 kWh per 100 km zal praktisch neer gaan komen op 19,6 kWh. Maar je rijdt dan wel in een ‘gewichtige’ auto van liefst 1753 kilo.
Hyundai Kona Electric
De Hyundai Kona SUV zit in het lagere SUV-segment en haalt net de 155 km per uur. Binnen 19 minuten ben je weer weg van het snellaadpunt. Op een volle accu kun je ongeveer 240 km rijden. De fabriek meldt een verbruik van 14,3 kWh per 100 km. Maar in minder ideale en dus praktische rijomstandigheden zal het verbruik wat hoger liggen, zo’n 18,5 kWh.
Dacia Spring
Het SUV-model van de Dacia Spring (lager SUV-segment) is zeer redelijk geprijsd en wil tot 125 km per uur accelereren. Is de accu leeg, dan kost het zo’n drie kwartier laadtijd bij de snellader. De Dacia Spring is een zuinige elektrische auto, ook al is het door de fabriek opgegeven gebruik van 13,9 kWh per 100 km in werkelijkheid zo rond de 15,8 kWh. De actieradius is met 195 km nog niet om over naar huis te schrijven. Qua zuinigheid is het wel de absolute top momenteel.
Opel Astra Electric
Dit Opelmodel maakt z’n opwachting vanaf september 2023. Qua prijs is het een mooie middenmoter. Aan de snellader heb je de accu in 26 minuten gevuld. Je kunt er ongeveer 300 km achter elkaar mee rijden.
Lexus RZ 450 e
De eerste Lexus die vanuit het niets als een elektrisch model is ontwikkeld. De batterij is in het chassis geïntegreerd zodat je een betere wegligging hebt. De actieradius is met 400 km prima. Ergens in het derde kwartaal van 2023 kun je ‘m bij de dealer bewonderen. De basisversie zit wel op een dikke 64.000 euro, dus geen subsidie mogelijk voor deze kanjer. Het verbruik is 20,6 kWh per 100 km maar dat is nog best zuinig voor zo’n zwaar model wagen.
Fiat 500 e hatchback
Zeer zuinig is de Fiat 500 e hatchback. Zijn brandstofvoorganger, liefkozend ‘het rugzakje’ genoemd, lijkt nog steeds veel op dit elektrische alleskunnertje. Vanaf 28.650 euro heb je een soepele wagen die in een dik half uur voor 80% geladen is. Verbruik ligt tussen de 13 kWh en 18 kWh, mede afhankelijk van het gekozen accupakket.