Elektrisch rijden in 2023 interessant

Is elektrisch rijden in 2023 nog steeds interessant?

Inhoudsopgave

Met ‘interessant’ wordt in dit geval ‘goedkoop’ bedoeld. Want de stroomprijs klimt fors en blijven de subsidiepotjes nog wel overeind? En lijken de auto’s zelf niet hogere prijskaartjes te krijgen. Inderdaad zijn op dit moment elektrische auto’s duurder dan hun brandstofvarianten. En daar heeft vooral het accupakket mee te maken. Daar gaan voor autoproducenten namelijk grote kosten inzitten.

Maar de ‘brandstof’ van de elektrische auto, stroom dus, is in het algemeen toch wel goedkoper dan wanneer je een volle tank benzine afneemt. Tot en met 2024 hoef je niet te dokken voor wegenbelasting en ook het onderhoud aan de auto kost je minder dan een benzinevariant.

Eigenlijk alleen de wat hogere aanschafprijs kan dan roet in het eten gooien. Maar daarvoor is er (tot en met 2024) een jaarlijks gevulde subsidiepot.

Wees er op tijd bij

Is elektrisch rijden nog interessant in 2023?
Elektrisch rijden: Interessant in 2023?

De subsidiepot heeft wel een bodem. Je moet er dus bij zijn voor die in zicht komt. De pot van 2022 was in de zomer al leeg. Je krijgt overigens subsidie op een volledig elektrische auto die je nieuw koopt maar ook op eentje die je tweedehands aanschaft. De overheid geeft deze subsidie om het elektrisch rijden te stimuleren.

Daarom geldt voor de regeling dat wanneer je een auto nieuw of tweedehands koopt of leaset, dat je je dan kunt meedingen naar subsidie. De koopovereenkomst moet wel afgesloten zijn op of na 1 januari 2023. Sinds 10 januari 2023 is inschrijven voor de subsidie mogelijk.

Condities voor subsidie

Aan welke voorwaarden moet je voldoen om kans te maken op subsidiegeld?

  • Volledig elektrische auto (dus geen plug-in hybride)
    • Je koopt de auto als particulier
    • Je koopt de auto in hetzelfde jaar als het jaar waarin je subsidie aanvraagt
    • De subsidiepot mag niet leeg zijn
    • Je hebt de auto minimaal 3 jaar onafgebroken op naam van de aanvrager staan (bij private lease is dat 4 jaar)
    • De catalogusprijs van de elektrische auto is maximaal € 45.000 en minimaal € 12.000
    • De actieradius van de auto is minimaal 120 km
    • Koop je een gebruikte elektrische auto? Dan moet dat bij een autobedrijf gebeuren

Hoogte subsidie

De subsidie van een nieuwe auto in 2023 is bepaald op € 2.950 (tweedehands op € 2.000). In 2024 zakt het bedrag voor een nieuwe elektrische auto terug naar € 2.550 (tweedehands blijft op € 2.000 staan). Ga je over op elektrisch rijden, dan is het door de subsidiebijdrage nog interessant om dat in 2023 te doen. In 2024 wordt dat iets minder want je krijgt dan € 400 minder aanschafsubsidie.

Belastingcadeautjes

Sowieso zou elektrisch rijden duurder zijn dan rijden op benzine of diesel, als er niet allerlei fiscale voordeeltjes bedacht zijn die de kosten wat drukken. Ook zo probeert de overheid zoveel mogelijk rijders te laten kiezen voor elektrisch. Als particuliere rijder geniet je dan ook van voordeeltjes als je je auto niet bij de pomp vol gooit maar bij een lader vult.

Vervuil-’taks’

Allereerst de BMP. Dat is belasting op vervuiling. Je betaalt normaal een basisbedrag dat vervolgens wordt verhoogd met een opslag per gram CO2-uitstoot. Omdat een elektrische auto geen directe uitstoot heeft, betaal je niets; niet het basisbedrag en ook niet de opslag. Dit voordeel geldt in elk geval tot en met 2024. Dus voor 2023 blijft elektrisch rijden ook voor de BMP interessant.

Wegenbelasting

Dan de MRB of voluit: motorrijtuigenbelasting. Bijna iedereen zegt eigenlijk de ‘wegenbelasting’. Eigenaren van een volledig elektrische auto zijn ook in 2023 vrijgesteld voor deze belasting. De overheid heeft bepaald dat vrijstelling tot en met 2024 geldt.

Vanaf 2025 ga je wel een kwart van het normale bedrag betalen voor zowel MRB als BMP. Vanaf 2026 betaal je weer net zoveel als een brandstofauto. Elektrisch gaan rijden vanaf 2023 is dus interessanter dan vanaf 2025 of later. Want nu profiteer je nog minstens twee jaar van de volle vrijstelling.

Bijtelling

Tot slot de bijtelling. Als je een elektrische auto hebt, betaal je ook in 2023 minder bijtelling dan bij auto’s op brandstof. Het percentage blijft hetzelfde als het jaar daarvoor, dus 16 procent. Alleen verandert de bijtellingsgrens wel. Die lag in 2022 nog bij € 35.000 en is nu in 2023 € 30.000 geworden. Boven dat bedrag gaat de 22 procent bijtelling werken.

Vraag naar elektrische auto’s stijgt, prijs dus ook

Besluit je om in 2023 een elektrische auto te kopen, dan moet je wel voorbereid zijn op een iets hogere aanschafprijs dan in 2022. Dit heeft te maken met de eeuwige wet van vraag en aanbod. Bij toenemende vraag stijgt de prijs. Wellicht is een tweedehands elektrische auto dan interessanter? Ook hier kun je subsidie voor aanvragen.

Over Recharged

Wij zijn een professionele leverancier en installateur van hoogwaardige laadpalen. Onze vakbekwame laadspecialisten zijn jou graag van dienst om hoogwaardige laadoplossingen te realiseren – bij jou thuis of op kantoor.

Laadpaal nodig?

Heb je één of meerdere laadpalen nodig? Vraag vrijblijvend een offerte aan. Zo geregeld! Je kunt ook direct laadoplossingen in onze webshop bestellen.

Ik heb advies nodig
Ik weet wat ik wil

Meer lezen

Persoonlijke informatie

Aanvullende gegevens

Het laadvermogen wordt door je auto bepaald. Je kunt dit terugvinden in het boekje van je auto.

Foto's

Click or drag files to this area to upload. You can upload up to 2 files.
Een foto waarbij de gehele groepenkast incl. meter te zien is. Directe ruimte hieromheen voor eventuele uitbreiding kan van belang zijn. De foto dient één van de volgende bestandsformaten te hebben: .png, .jpeg, .jpg, .gif, .bmp
Click or drag files to this area to upload. You can upload up to 3 files.
Voeg een foto toe van de locatie waar je de laadoplossing(en) geïnstalleerd wilt hebben. (Dit is handig voor onze monteurs om op voorhand te weten.) Toegestane bestandsformaten: .png, .jpeg, .jpg, .gif, .bmp

Opmerkingenveld

Wat is load balancing?

Load balancing verwijst naar de praktijk van het gelijkmatig verdelen van de laadcapaciteit over de verschillende batterijcellen binnen de accu van de auto. Dit is belangrijk omdat de prestaties en levensduur van de batterij kunnen worden beïnvloed door ongelijkmatige lading.

Bijvoorbeeld, als een enkele cel wordt overbelast, kan dit leiden tot hogere temperatuur en spanning, wat de levensduur van de batterij kan verkorten. Daarom is het belangrijk om te zorgen voor een goede verdeling van de lading over alle cellen, om te voorkomen dat er een enkele cel overbelast raakt. Een load balancer maakt dit mogelijk.