De kracht van zonnepanelen in combinatie met laadpalen

Inhoudsopgave

De koppeling tussen een laadpaal en zonnepanelen is goed voor de beurs en goed voor het klimaat. Met eigen zonnepanelen kun je je elektrische auto gratis laden. Omdat je dan groene stroom gebruikt, zorg je ook voor een beter klimaat. De combinatie tussen laadstation en zonnepaneel is dan ook verleidelijk.

De groepenkast helpt

Zonnepanelen en laadpalen
Kracht van zonnepanelen en laadpalen

Maar hoe gaat dat dan? Hoe krijg je je auto-accu vol met gratis zonne-energie? Als je al een zonnepanelen installatie thuis hebt, is dat appeltje-eitje. Want dan zijn die zonnepanelen via een omvormer op je groepenkast aangesloten. Ook je laadpaal heeft een aansluiting op de groepenkast.

Koppel je nu je elektrische wagen op je laadpaal aan terwijl er genoeg daglicht is, dan zal de zonnestroom van je panelen benut worden om alle elektrische apparaten van energie te voorzien; waaronder dus ook je laadpaal. In feite elk laadstation, mobiel of vast, laadpaal of wandlader. Dit maakt het rijden van een elektrische auto extra interessant.

En als je overdag weinig kunt laden?

Het addertje onder het gras is dan wel dat er voldoende daglicht (zonlicht) moet zijn om de zonnepanelen hun werk te kunnen laten doen. En dat je juist op zulke momenten je elektrische auto via het laadstation gaat laden.

Veel mensen zijn overdag weg en hebben de auto niet bij hun laadpaal staan. Dan zou je alleen nog in de weekenden overdag van de zonnestroom gebruik kunnen maken. Maar juist op zaterdag of zondag overdag gebruik je ook de auto; voor boodschappen, bezoekjes aan familie of ritjes naar sportterreinen, markten of stadscentra.

Benut het surplus van je zonnepanelen indirect

Stel, je zonnepanelen wekken overdag meer energie op dan je verbruikt. Je hebt dan de auto niet aan de lader staan. Je gebruikt weinig apparaten thuis want je bent veel op je werk. Het teveel dat je panelen dan aan stroom levert, gaat dan naar het elektriciteitsnet.

Je levert dus als het ware energie terug aan je energieverstrekker. Daarvoor krijg je een bedrag als vergoeding. Als je daarna ’s nachts je auto via daltariefstroom laadt, kun je daar het geld voor gebruiken dat je als vergoeding overdag kreeg. Je hebt dan indirect baat bij de stroom uit je zonnepanelen.

Salderingsregeling

Deze vergoeding wordt wel gewijzigd. Energiebedrijven betalen nu nog het nettoverschil aan energie. Dus dat wat je hebt afgenomen min dat wat je via je zonnepanelen hebt teruggegeven aan het bedrijf.

Tot nog toe betaal je enkel energiebelasting over dat wat je werkelijk aan energie hebt afgenomen. Dit noemen we de salderingsregeling. Die is gunstig voor jou als consument maar gaat waarschijnlijk vanaf 2025 buiten werking komen. De salderingsregeling vervalt niet in een keer, maar verdwijnt in verschillende stappen.

Als de salderingsregeling buiten spel is gekomen, verrekenen energiebedrijven de verschillen tussen opgewekte en verbruikte energie. Dat betekent dat er dan verschillende tarieven gaan komen: eentje voor de energie die je afneemt en eentje voor de energie die je terug levert.

Laadpalen en zonnepanelen techniek

De innovaties blijven doorgaan. Het is nu al duidelijk dat er mogelijkheden gaan komen om de energie, opgewekt door de zonnepanelen, thuis op te slaan voor later gebruik. Dat gebeurt in een accupakket dat in of bij je huis wordt geplaatst.

De techniek hiervoor is al wel ontwikkeld maar nu nog zeer prijzig. De ontwikkelingen rond energieopslag thuis staan echter niet stil. Over enkele jaren zullen de prijzen naar verwachting al een stuk lager liggen.

Je auto-accu als thuisbatterij

Een bepaald type accu-opslag is al in ontwikkeling, de Vehicle-to-grid (V2G) techniek. Hierbij wordt de accu van je auto, eenmaal volgeladen, als batterij gebruikt om apparatuur in je huis met stroom te voeden.

Stel, je hebt met zonne-energie overdag je auto-accu geladen, dan kun je die ’s avonds (als de zonnepanelen niet meer werken) inzetten om bijvoorbeeld je tv en koelkast van stroom te voorzien.

Je hebt dan wel een geschikte laadpaal nodig, eentje die is toegerust om de stroom vanuit de auto-accu naar je elektriciteitsnetwerk te brengen. Zo’n laadpaal heet een bidirectioneel laadstation.

Geen gevaarlijke pieken met stroom

In principe is echter bijna elke laadpaal goed om je elektrische auto te laden met zonne-energie. Maar wellicht valt een laadstation met load balancing te overwegen. Die houdt goed in de gaten of er geen stroompieken thuis ontstaan zodra hij gaat laden.

Heb je teveel stroomvreters thuis aan staan, dan reguleert zo’n laadpaal de hoeveelheid stroom die naar de auto-accu gaat. De stroomtoevoer naar de auto wordt dan lager zodat je eigen netwerk thuis niet overbelast gaat worden.

Voordelen samengevat van de combinatie laadpaal met zonnepanelen

  • De eigen auto heel voordelig of gratis opladen met zonnestroom
  • De eigen auto indirect voordelig opladen door teruglevering zonnestroom aan het net
  • De accuopslag van de eigen auto inzetten om ’s avonds en ’s nachts stroom aan je huis te leveren
Laadpaal nodig? Gebruik onze keuzehulp

Meest gekozen laadpaal

Heb je een eigen laadpaal nodig? De Wallbox Pulsar Plus is de meest gekozen laadoplossing op dit moment.

Wallbox Pulsar Plus

De Wallbox Pulsar Plus is dé favoriete laadpaal onder particulieren. Gebruiksvriendelijk, innovatief en razendsnel.

Trustpilot beoordeling Recharged BV
Zonder installatie

€ 826

Inclusief btw

Met installatie

Vanaf € 1.599

Inclusief btw

Over Recharged

Wij zijn een professionele leverancier en installateur van laadpalen. Onze laadspecialisten en gecertificeerde monteurs zijn jou graag van dienst om laadoplossingen te realiseren – bij jou thuis of op kantoor. Al veel tevreden klanten gingen jou voor.

Meer lezen

Jij & Recharged: Samen maken
wij de wereld groener

Samen komen we tot de juiste laadoplossing die het beste op jouw situatie aansluit. Onze monteurs installeren de gekozen laadpaal bij jou thuis of op kantoor. Zo ben je verzekerd van een veilige, betrouwbare en vakkundige laadpaal installatie.

Vraag vandaag nog jouw laadpaal installatie aan.