Een veelgehoorde vraag is: “Hoe werkt het betalen voor het opladen van mijn elektrische auto?” In dit artikel zoomen wij in op dit vraagstuk.
Er zijn twee manieren om te betalen voor de stroom waarmee je het batterijpakket van je auto laadt. In dit artikel komen ze beide aan de orde. Je kunt namelijk afrekenen bij een openbaar laadpunt, bijvoorbeeld een snellader langs de snelweg of een laadpaal in je straat, op een parkeerterrein of bij een winkelcentrum. En je kunt betalen als je de auto laadt via je eigen laadpaal bij je thuis of op het werk.
Betalen bij openbare laadpunten
Verreweg de meeste laadpalen in de openbare ruimte hebben een laadpas nodig om een laadsessie te starten en te stoppen. Via zo’n laadpas betaal je voor de gehele laadsessie. Bij de prijs is soms een starttarief inbegrepen maar altijd de stroomprijs die per kWh is bepaald.
Bij openbare laadpunten onderling betaal je echter niet altijd hetzelfde tarief per kWh. De tarieven verschillen per aanbieder van openbare laadpalen én zijn afhankelijk van het type laadpas dat jij hebt.
Met of zonder abonnement
Er zijn twee soorten laadpassen. Je kunt er eentje aanvragen zonder een abonnement eraan vast. Of een laadpas die gepaard gaat met een abonnement. Bij beide typen betaal je de daadwerkelijke laadkosten. Bij een pas zonder abonnement betaal je per laadsessie daar bovenop een starttarief. Bij een pas met abonnement wordt zelden een starttarief afgerekend maar betaal je wel per maand een abonnementsbedrag.
Welke laadpas beter is, is afhankelijk van de frequentie waarmee je gaat laden. Laad je heel vaak, dan kan een laadpas met abonnement voordeliger zijn dan een pas waarbij je steeds weer een starttarief moet voldoen. Als omslagpunt waarbij een abonnement goedkoper is dan een gratis pas, moet je denken aan zo’n 15 laadsessies per maand, dus 3 tot 4 keer per week.
De kosten uitgesplitst
Er zijn twee soorten laadkosten. Kosten die te maken hebben met je laadpas en kosten die bij de laadpaal horen. Laten we onderstaand beide soorten oplaadkosten nader bespreken.
Kosten laadpas
De belangrijkste kosten die met een laadpas te maken hebben, zijn als volgt:
- Vaste kosten: abonnement (vaak enkele euro’s per maand)
- Kosten per laadsessie (starttarief)
Kosten laadpaal
Ook zijn er kosten die gepaard gaan met een laadpaal. De voornaamste kosten die met een laadpaal verband houden, zijn onder andere:
- Mogelijk starttarief
- Mogelijk tijdstarief
- Geladen energie per kWh
De kWh prijs
Het tarief per kWh kun je vaak op de laadpaal terugvinden. Of in de app van je laadpas aanbieder. Soms ken je het tarief wel, dan heb je een abonnementsvorm met een vast tarief per kWh (interessant als je veel kilometers rijdt). Bij palen waar je kunt snelladen is wel een verhoogd tarief van toepassing. Laden bij reguliere laadpalen is dus een stuk goedkoper dan bij snelladers langs de snelweg.
Zoek een voor jou geschikte laadpasaanbieder
Er zijn diverse aanbieders waar je een laadpas kunt afnemen. Check even welke voor jou het beste is. Dat doe je door bij je in de straat of buurt te kijken met welke laadpas je het goedkoopst kunt laden. Want juist die palen zul je het meeste gaan gebruiken.
Een tip is om meerdere gratis passen aan te vragen. Dat voelt wellicht als een beetje omslachtig aan, maar het kan aan het eind van de maand wel echt geld schelen. En check ook even of passen in het buitenland kunnen worden gebruikt.
Het gebruik van de laadpas
Hoe gaat het gebruik van een laadpaal precies in zijn werk? Over het algemeen doorloop je dan de volgende stappen:
- Koppel de laadkabel aan auto en laadpaal
- Scan je laadpas bij de laadpaal
- Laden start
- Scan je laadpas opnieuw bij de laadpaal
- Laden stopt
- Ontkoppel de laadkabel
Elke laadpaal is voorzien van een kaart- of paslezer. Deze scant je laadpas.
Particulier of zakelijk betalen?
Heb je een particuliere laadpas, dan vindt de betaling van je laadsessie plaats door middel van automatische incasso. Je ontvangt daarvan een factuur. Rijd je zakelijk, vraag dan een zakelijke laadpas aan. Dan krijg je na elke sessie bij de laadpaal een zakelijke factuur toegestuurd, dus eentje met de btw erop aangegeven.
Ook kun je een zakelijk laadpas account nemen waarbij diverse medewerkers die in dezelfde auto rijden, elk hun eigen zakelijke pas krijgen.
Betalen met een app
Het is overigens niet altijd nodig om een laadpas bij je te hebben als je wilt gaan laden. Want heel vaak kun je gewoon een mobiele app benutten die je eerst gekoppeld hebt aan je bankrekening of creditcard. Je betaalt dan dus niet door je bankpas of creditcard te scannen bij de paal maar door je smartphone voor de lezer van de laadpaal te houden.
Betalen bij een eigen laadpaal
Heb je bij je oprit of op je erf een eigen laadpaal laten installeren, bijvoorbeeld een Wallbox? Dan heb je niet de kosten van een pas, de kosten van een starttarief of de kosten van een abonnement. Je laadt dan namelijk vanuit je eigen meterkast stroom. Die reken je net als de rest van je huishoudelijke stroomverbruik af met je energieleverancier. Vaak heb je daarmee een contract zodat duidelijk is wat de kWh prijs van de af te nemen stroom is.