Wie zo goedkoop mogelijk elektrisch wil rijden, krijgt al snel de indruk dat laden aan een eigen laadpaal wel eens lucratiever kan zijn dan openbaar laden. Zeker als je redelijk veel rijdt. Met een gemiddeld aantal gereden kilometers per jaar van rond de 12.000, houd je snel 350 euro in eigen beurs.
Dat is best een interessante besparing en geeft groen licht bij het overwegen om een eigen laadpaal aan te gaan schaffen. Thuis laden kan je zo elke maand opnieuw snel 30 euro schelen, in vergelijking met laden aan een openbare paal.
Thuis traag laden is hinderlijk
De investering werd daarnet al even genoemd. Een laadpaal thuis neerzetten, daar is wel geld mee gemoeid. Gemiddeld betaal je tussen de 1500 tot 2000 euro. Daar zitten dan vaak ook al de aanpassingen in de meterkast bij in waaronder een eigen elektragroep voor de laadpaal.
Bij de iets oudere woningen beschikt de meterkast vaak alleen over een 1-fase aansluiting. Krachtstroom ontbreekt dus. Met 1-fase kun je natuurlijk je elektrische wagen gaan laden, alleen kost dat wel veel tijd. Het laadniveau is maximaal slechts 3,7 kWh. Concreet betekent dit dat je auto behoorlijk lang bezig is om een gevulde accu te krijgen.
Een 3-fasen aansluiting helpt om snel te laden
Het is dan ook aan te raden om de laadpaal aan te sluiten op een 3-fasen aansluiting (krachtstroom). Zo’n aansluiting kun je aanvragen tegen eenmalige kosten en een (licht) verhoogd abonnement.
Deze kosten (tot ca. 1600 euro) zijn inderdaad niet echt een besparing om thuis je auto op te laden maar ze dienen meegenomen in je totale investering. En meteen na aansluiting kun je met 3-fasen je auto namelijk tot wel drie keer zo snel gaan laden.
Naast krachtstroom ook zonnestroom benutten
De markt in laadpalen is tegenwoordig ook al behoorlijk ingericht op de combinatie van laadstation met eigen zonnepanelen. Dan ben je pas slim aan het laden. Je laadt je auto dan overdag op het moment dat je zonnepanelen directe zonnestroom kunnen leveren aan de paal.
Het probleem hierbij is dat je vaak overdag met de auto weg bent en dat hij niet thuis maar op je werk staat geparkeerd tijdens de zonne-uren. Een combinatie van laden op krachtstroom en op zonnestroom is in dat geval alsnog een goede besparing op stroomkosten. Zeker als je een daltarief hebt en ’s nachts goedkoper je auto kunt laden.
De prijsverhouding tussen openbaar laden en privé laden
De investering in een laadpaal en eventueel aanvulling in je meterkast met 3-fasen stroom heb je er gemiddeld in twee jaar weer uit als je rond de 15.000 km per jaar rijdt. Hoeveel je daarna gaat besparen, is afhankelijk van de daadwerkelijke energiekosten. De prijs per kilowattuur, dus.
Bij snelladers langs de weg of openbare laadpalen is de prijs niet altijd even duidelijk; je weet alleen wel dat je daar meer betaalt dan thuis. Bij snelladers is dat nog veel meer dan bij openbare laadpalen op parkeerterreinen of elders in de stad.
De prijs van stroom is sinds begin 2022 sterk gestegen en fluctueert ook nog eens behoorlijk. Het is dan binnen het kader van dit artikel dan ook handiger om geen actuele3 prijsvergelijking te maken. Dit omdat niemand eigenlijk weet welke kant het op zal gaan met de energieprijzen in de nabije toekomst. Handiger is om met verhoudingen te werken.
Verschillen in openbaar of privé laden
Bij een snellader betaal je de volle 100%. Groot voordeel is dat je vaak lekker vlot je accu voor vier vijfde gevuld hebt (het laatste stukje accu laadt altijd veel langer). Ga je naar een parkeerterrein en koppel je de auto aan een openbare lader, dan betaal je minder, namelijk zo’n 67% van wat je kwijt zou zijn bij een snellader. Het laden duurt nu wel langer.
Zet je thuis je auto aan je eigen laadpaal, dan betaal je weer minder, namelijk nog maar 50% in vergelijking met een snellader. Dit is uit te drukken in het volgende staatje waarbij je fictief € 0,70 per kWh bij een snellader betaalt:
- Laden bij snellader: € 0,70 per kWh
- Laden bij gewone openbare laadpaal: € 0,47 per kWh
- Laden bij eigen laadpaal: € 0,35 per kWh
Wat bespaar je per jaar met thuis laden?
Wil je je accu met 50 kWh vullen? Bij de snellader ben je dan € 35 kwijt, bij de normale openbare laadpaal € 23,50 en bij je eigen laadpaal € 17,50. Laad je thuis drie keer per week? Dan bespaar je op jaarbasis, vergeleken met een gewone openbare laadpaal zo’n € 1000 en vergeleken met een snellader circa € 2700.