Welke kosten brengt een EV-charger met zich mee?

Inhoudsopgave

Klaar met peperduur snelladen langs de grote weg? En ook helemaal klaar met dat gewacht bij een openbare laadpaal? Dan is het tijd voor een goede EV-charger, een thuislader.

Meestal is laden vanaf je eigen stroomnet goedkoper dan bij een openbare laadpaal. Dat hoeft echter niet altijd. Dat is onder andere afhankelijk van jouw energie-abonnement en van openbare laadpalen die met snel wisselende dagtarieven werken.

Laad je zonnestroom vanaf je zonnepanelen, dan ben je wel goedkoop uit.

De drie voornaamste kosten van een EV-charger

Uitleg EV-charger kosten
Uitleg over de kosten van een eigen EV-charger

Goedkoper laden is altijd prima. Maar het gemak van een EV-charger naast je oprit is minstens zo’n belangrijke reden om een laadstation voor jezelf te hebben. Je kunt je auto dan ’s nachts laden als je er niet in hoeft te rijden omdat je in dromenland bent.

Bovendien kun je dan tegen daltarief stroom afnemen en dat scheelt ook weer in de kosten. Een EV-charger groeit echter niet vanzelf naast je oprit omhoog. Er zijn startkosten aan verbonden. De drie belangrijkste zijn de aanschaf van het laadstation, de installatie van zo’n station én de overige werkzaamheden.

Aanschafkosten van de EV-charger

De kosten om een laadpaal of wandlader (wallbox) te kopen, variëren nogal. De verschillen zitten hem vooral in het maximale laadvermogen. Heb je een echt snelle lader nodig, dan is 11 kW of 22 kW maximaal vermogen aan te raden. Die is vaak duurder dan een lader die 7,4 kW aankan.

Verschillen zitten ook in de ‘intelligentie’ die bij de paal geleverd kan worden. Een slimme laadpaal heeft bijvoorbeeld dynamic load balancing. Die communiceert met alle andere apparaten die stroom gebruiken. En laden je auto met het vermogen dat mogelijk is zonder je stroomnet te overbelasten.

Staan stroom vretende apparaten aan, dan sluist de slimme paal wat minder stroom naar je auto. Zijn bijna alle apparaten uit, dan gaat de slimme paal met vol vermogen je auto-accu laden. Zo krijg je nooit kortsluiting of ander ongemak.

Slimme laadpalen kunnen nog veel meer, ze zijn ook goed te combineren met zonnepanelen. Reken op een bedrag tussen de 500 euro en 1200 euro voor aanschaf van laadpaal of wallbox.

Kosten technische installatie EV-charger

De tweede grote kostenpost is de installatie van een laadstation. Die koppel je natuurlijk niet met een stekkertje aan een van je stopcontacten. Er is een speciale kabel nodig vanaf de lader helemaal naar de meterkast. Hier wordt de kabel op een speciale groep aangesloten met liefst een eigen zekering.

De voorkeur voor een lader gaat uit naar eentje die op 3-fasen stroom kan werken. Dan heb je in je meterkast wel 3-fasen nodig, krachtstroom dus. Is dat er niet, dan moet dat aangevraagd en geïnstalleerd. Dat zijn extra kosten maar je kunt daarna wel relatief snel laden.

Wie een echte technicus is en alles weet van stroom, zou in elk geval daarna de installatie van het laadstation zelf ter hand kunnen nemen. Dat is volgens de wet geoorloofd. Echter, als je niet dagelijks professioneel met stroom bezig bent, is het veel beter om hiervoor een erkende installateur in de hand te nemen. Dat zijn wel extra kosten, maar die dienen absoluut de veiligheid. Reken in totaal op een bedrag tussen de 500 euro en 2000 euro.

Aanleg voor en plaatsing van de EV-charger (overige werkzaamheden)

De derde kostenpost kan nagenoeg afwezig zijn of echt prijzig worden: overige werkzaamheden. Het hangt er vanaf of je een Wallbox neemt of een laadpaal én hoever deze apparaten verwijderd zijn van je meterkast. Voor een Wallbox zijn de kosten van overige werkzaamheden soms gering. Die kun je soms aan de muur hangen terwijl aan de andere kant van de muur je meterkast is.

Dan is een gat boren tussen bijvoorbeeld garagemuur en meterkast voldoende om de connectie te maken. Voor een laadpaal moet je ook boren en vaak hakken maar ook graven. De kabel tussen laadpaal en meterkast moet namelijk door de grond lopen. Tussen die beide punten kun je behalve graafwerkzaamheden ook stuiten op beton en dan moet je frezen. Reken voor overige werkzaamheden op 100 euro tot 1.000 euro.

Denk ook aan summiere onderhoudskosten

De drie hierboven genoemde kosten bestaan uit aankoop en plaatsing van je laadstation. Er zijn ook nog bijkomende kosten maar die zijn vrij gering. Met enige regelmaat moet je je lader even laten uitlezen en controleren.

Omdat een laadpaal bijna nooit onderdak staat, krijgt vuil en klein ongedierte kans de behuizing binnen te dringen zodat de laadpaal op een gegeven moment errors gaat vertonen. Geregeld onderhoud is dan ook niet verkeerd. Reken op 150 euro per jaar.

Laadpaal nodig? Gebruik onze keuzehulp

Meest gekozen laadpaal

Heb je een eigen laadpaal nodig? De Wallbox Pulsar Plus is de meest gekozen laadoplossing op dit moment.

Wallbox Pulsar Plus

De Wallbox Pulsar Plus is dé favoriete laadpaal onder particulieren. Gebruiksvriendelijk, innovatief en razendsnel.

Trustpilot beoordeling Recharged BV
Zonder installatie

€ 826

Inclusief btw

Met installatie

Vanaf € 1.599

Inclusief btw

Over Recharged

Wij zijn een professionele leverancier en installateur van laadpalen. Onze laadspecialisten en gecertificeerde monteurs zijn jou graag van dienst om laadoplossingen te realiseren – bij jou thuis of op kantoor. Al veel tevreden klanten gingen jou voor.

Meer lezen

Jij & Recharged: Samen maken
wij de wereld groener

Samen komen we tot de juiste laadoplossing die het beste op jouw situatie aansluit. Onze monteurs installeren de gekozen laadpaal bij jou thuis of op kantoor. Zo ben je verzekerd van een veilige, betrouwbare en vakkundige laadpaal installatie.

Vraag vandaag nog jouw laadpaal installatie aan.