Wat is bidirectioneel laden en welke voordelen biedt het?

Inhoudsopgave

Directioneel laden is hetzelfde als je auto aan je laadpaal zetten om je accu met stroom te vullen. In dat proces wordt de door de paal binnengehaalde wisselstroom via een omvormer (in je auto) omgezet naar gelijkstroom. De auto-accu accepteert namelijk alleen gelijkstroom als voeding. Directioneel laden is dus wat elk laadstation met een elektrische auto doet.

Wat is bidirectioneel laden nu precies?

Wat is bidirectioneel laden?
Bidirectioneel laden: Wat is dat nu precies?

Bidirectioneel laden is twee kanten op laden. De toevoeging ‘bi’ zegt dat ook al. Bij dit type laden kan de laadpaal de stroom twee kanten opsturen. Dus niet alleen van paal naar auto, maar ook van auto(accu) via de paal naar een ander doel.

In het laatste geval geeft de geladen accu zijn stroom aan de paal. Natuurlijk wordt het via de omvormer dan van gelijkstroom naar wisselstroom omgezet.

De accu ook los van de auto gebruiken

En waarom zou je dat eigenlijk doen? Eenvoudig, je gebruikt dan de auto-accu niet alleen om te kunnen rijden. Maar je benut die accu ook als een batterij waarmee je andere dingen kunt doen dan de weg op gaan. De auto-accu levert dan via de laadpaal stroom aan het elektriciteitsnet (tegen een vergoeding) of aan je woning.

Dit bidirectionele laden staat ook wel bekend als V2X (Vehicle-to-everything). Dat is kort gezegd hetzelfde als: jouw auto-accu voedt alles dat elektrisch werkt. Een heel interessante techniek maar nog wel in de kinderschoenen: er zijn nog weinig auto’s en ook niet veel laadpalen die bidirectioneel kunnen laden. Al lijkt daar nu snel verandering in te komen.

Bidirectioneel laden en V2X-techniek

De V2X-techniek is een parapluterm die diverse technologieën binnen het bidirectionele laden dekt, zoals bijvoorbeeld V2G, V2H, V2V, en V2L. Al deze technieken worden dus niet ingezet om je auto te laten rijden maar om met je auto-accu andere zaken te voeden. De laadpaal neemt dan de stroom van je auto-accu op en voert die naar andere plekken.

Vehicle-to-grid

Een van de plekken is het energienet zelf. Dit heet V2G (Vehicle-to-grid). De gevulde auto-accu geeft via de laadpaal zijn energie aan het stroomnet, ongeveer net zoals zonnepanelen stroom terug leveren aan het net. Dit heeft het voordeel dat de algemene energiebehoefte beter geregeld wordt.

Als ons algemene energienet erg zwaar belast wordt, helpt de V2G-techniek. Die zorgt er immers voor dat het energienet minder kans heeft om overbelast te raken. Het voordeel is hier een algemeen voordeel: iedereen heeft er baat bij want uitvallende stroom is vervelend.

Er zit ook nog een individueel voordeel aan vast: een vergoeding van de energieleverancier. Hoe dat precies zal gaan is nog onduidelijk in de testfase die momenteel plaatsvindt.

Vehicle-to-home

Dan is er de V2H (vehicle-to-home) techniek binnen het bidirectioneel laden. Nu gaat de accustroom via de laadpaal naar alle elektra binnen je huis. Dat heeft een financieel voordeel als je dubbeltarief hebt. Je gaat je auto-accu dan in de nacht laden tegen daltarief. En geeft die stroom overdag uit de accu door aan je eigen elektrische apparaten. Die apparaten verbruiken dan feitelijk overdag stroom tegen daltarief. Je bespaart dan het verschil tussen hoog en laag tarief.

Vehicle-to-vehicle

De derde techniek heet V2V (Vehicle-to-vehicle). Deze helpt bij hulp onderweg. Je kunt dan met je eigen auto de lege accu van een andere auto laden. Zodat die weer genoeg energie krijgt om naar een laadpunt te gaan.

Vehicle-to-load

De vierde manier van bidirectioneel laden is V2L (Vehicle-to-load). Hoe deze methode gestalte krijgt, dient nog meer te worden onderzocht. De auto zelf is dan het stopcontact om elektrische apparaten zoals een laptop weer op te laden.

Alleen hebben bijna alle auto’s wel een usb-aansluiting, dus is het nut daarvan niet heel groot voor op te laden smartphones of tablets. Wel is het al een functionele toepassing voor het laden van campingapparaten of apparatuur zoals boormachines. In de toekomst zullen er bij V2L hoogstwaarschijnlijk nieuwe mogelijkheden verschijnen.

Algemene voordelen bidirectioneel laden

Je gebruikt via bidirectioneel laden goedkope stroom. Overdag laad je gratis zonnestroom en in de nacht laad je stroom tegen daltarief. De volle accu geeft dan goedkope energie, waar je die via het net anders duurder moet afnemen.

Een tweede voordeel is dat je meer zelfvoorzienend wordt. Je auto-accu is je eigen thuisbatterij. Het teveel van de zonnestroom overdag sla je op. Zodat je het kunt benutten als je zonnepanelen geen stroom leveren, bijvoorbeeld ’s avonds. Normaal kun je dat teveel aan zonnestroom teruggeven aan het net tegen een vergoeding. Maar dit zogenaamde ‘salderen’ gaat na 2025 langzaam afgebouwd worden.

En in een wereld waar gas weggaat en stroom veel belangrijker wordt, draag je je eigen steentje bij door op piekmomenten het energienet te ontlasten door je accu-energie (tegen vergoeding) door te sluizen.

Laadpaal nodig? Gebruik onze keuzehulp

Meest gekozen laadpaal

Heb je een eigen laadpaal nodig? De Wallbox Pulsar Plus is de meest gekozen laadoplossing op dit moment.

Wallbox Pulsar Plus

De Wallbox Pulsar Plus is dé favoriete laadpaal onder particulieren. Gebruiksvriendelijk, innovatief en razendsnel.

Trustpilot beoordeling Recharged BV
Zonder installatie

€ 826

Inclusief btw

Met installatie

Vanaf € 1.599

Inclusief btw

Over Recharged

Wij zijn een professionele leverancier en installateur van laadpalen. Onze laadspecialisten en gecertificeerde monteurs zijn jou graag van dienst om laadoplossingen te realiseren – bij jou thuis of op kantoor. Al veel tevreden klanten gingen jou voor.

Meer lezen

Jij & Recharged: Samen maken
wij de wereld groener

Samen komen we tot de juiste laadoplossing die het beste op jouw situatie aansluit. Onze monteurs installeren de gekozen laadpaal bij jou thuis of op kantoor. Zo ben je verzekerd van een veilige, betrouwbare en vakkundige laadpaal installatie.

Vraag vandaag nog jouw laadpaal installatie aan.