De meest ‘eenvoudige laadpaal’ is een huis-tuin-en-keuken-stopcontact. Een van de meest geavanceerde laadpalen is een bidirectionele laadpaal. Daar zit een wereld van verschil tussen. In het almaar groeiende woud van laadpalen zie je soms door de bomen het bos niet meer.
Vandaar dat op deze pagina zo’n beetje alle soorten laadpalen en vooral de verschillen daartussen aan bod komen. Je kunt laadpalen in minstens vier categorieën uiteen laten vallen en op die vier gaat dit artikel dan ook in:
- Methode van laden
- Locatie
- Montage – installatie
- Technologie
Laten we beginnen!
Methoden van laden
Om te beginnen kijken we naar de verschillende methoden van laden. We zoomen daarbij in op ongecontroleerd laden, gecontroleerd laden en snelladen.
Ongecontroleerd laden
Je kunt laden met een aangepaste laadkabel die je in je stopcontact steekt of in een laadpunt dat aan de muur gemonteerd is, een zogenaamde muurlader. De kabel zelf heeft een ingebouwde stroombeperking.
Deze laadmethode is niet voor ongeduldige mensen. Reken op een ellenlange laadtijd. Heb je een stroomsterkte van 16A, dan ben je voor een accu van 70 kWh wel een dag en een nacht aan het laden. De muurlader is beter dan je gewone stopcontact want veiliger.
Gecontroleerd laden
Een Wallbox of een laadpaal werkt veiliger dan ongecontroleerd laden. Laadstation en auto hebben onderling communicatie zodat je gecontroleerd aan het laden gaat. Automatisch wordt de geschikte laadstroom verkregen zodat je je autobatterij niet met piekstroom kunt belasten. Op dit moment is gecontroleerd laden het meest populair bij elektrische auto’s van particulieren.
Snelladen
Bij gecontroleerd laden ben je aan het AC-laden. Bij een snellader ga je vaak DC-laden. Niet de kleine omvormer binnen de auto zet dan de wisselstroom om in de gelijkstroom die de accu nodig heeft. Dat doet dan een grote omvormer in de DC-lader zelf. Zo laad je je auto veel sneller vol dan bij gecontroleerd laden. De kosten voor het laden zijn dan wel een stuk hoger.
Locatie laadpalen
Ook de locatie van laadpalen speelt mee wanneer we kijken naar de diverse soorten laadoplossingen. Voor het gemak splitsen we dit uit in drie groepen: Privé laadpalen, openbare laadpalen en semi-publieke laadpalen. Onderstaand lees je meer over deze verschillende locaties van laadoplossingen.
Privé laadpaal
Een heerlijke combinatie, een elektrische auto en je eigen laadpaal thuis. Bijvoorbeeld een budgetvriendelijke Wallbox. Je bent minder geld kwijt voor de getapte energie en je bent veel flexibeler in het laden zelf. Bijvoorbeeld midden in de nacht, als je laadpaal automatisch kan starten met laden van stroom en dan ook nog tegen daltarief.
Openbare laadpaal
Een publieke laadpaal is er voor iedereen, Tenminste, als hij niet bezet is. Wist je dat je bij veel gemeenten een laadpunt bij je in de buurt kunt aanvragen? Je kunt soms met succes meebepalen op welke locatie een openbare laadpaal komt te staan.
Semi-publieke laadpaal
Zo’n paal staat op privéterrein. Bijvoorbeeld op parkeerterreinen van bedrijven of horecagelegenheden. Zij zijn niet altijd vrij te gebruiken; soms activeren ze alleen met een bepaalde laadpas.
Montage / installatie laadpalen
Alsmede houden de diverse soorten laadpalen verband met de montage dan wel de installatie. Denk bijvoorbeeld aan de montage wanneer het aankomt op een stopcontact, wand/muurlader en een ‘echte’ laadpaal. Lees verder om meer over deze drie typen van installatie te weten te komen.
Stopcontact
Het is mogelijk om met een speciale laadkabel gewoon via je huis-stopcontact te gaan laden. Dit is gezien de veiligheid echter niet aan te raden. Het helpt iets als het stopcontact via een eigen groep is gezekerd.
Wand/muurlader
Een wandlader is vaak in de garage gemonteerd. Deze is te koop met een vaste of een losse laadkabel.
Laadpaal
Net als de wandlader is ook de laadpaal een vast laadstation. Je monteert deze naast je oprit. De grootste installatiekosten kunnen komen vanwege de afstand tussen je meterkast en de plek van de laadpaal. Ofwel de ondergrondse kabelaanleg.
Technologie laadoplossingen
Tot slot staan we stil bij de verschillende technologieën waarover laadoplossingen beschikken. Voorbeelden zijn een eenvoudig laadstation, een 3-fasen laadstation en een laadpaal met load balancing. Ook bidirectioneel laden – zoals de Wallbox Quasar 2 te bieden heeft – is een trend die anno 2023 in de lift zit. Hieronder vertellen wij jou meer over deze technologieën.
Eenvoudig laadstation
Een wandlader of een laadpaal die doet wat een stopcontact ook doet: stroom doorgeven aan de accu van de auto. Alleen wel gecontroleerd en dus met beveiliging.
3-fasen laadstation
Een laadstation dat krachtstroom (3-fasen stroom) aankan en snel stroom doorgeeft aan de auto-accu. Zeer snelle laders van dit type vind je langs de snelweg. Maar ook thuis kun je een 3-fasen laadstation gebruiken, mits je over krachtstroom beschikt of het aanvraagt.
Laadpaal met dynamic load balancing
De slimme laadpaal maakt gebruik van het internet en is dus online. De dynamic load balancing is een techniek die je elektriciteitsverbruik in huis checkt en afhankelijk van de daar gevraagde energie je auto gaat laden. Heb je thuis veel energievretende apparaten aan staan, dan geeft de laadpaal minder stroom door zodat de stoppen er nooit uit kunnen vliegen.
Laadpaal met bidirectioneel laden
Deze laadpaal is voorzien van de vehicle-to-grid technologie, in het kort V2G. Dit stelt je in staat de batterij van je auto te gebruiken als thuisaccu. Heb je je auto voldoende opgeladen? Dan kun je de stroom uit de accu via de laadpaal doorsturen naar je huishoudelijke apparatuur. Heb je zonnepanelen, dan kun je met deze technologie stroomkosten besparen. Dit is een nieuwe technologie; het laadstation kan dan in twee richtingen laden. Bidirectioneel, dus.