Een goede levensduur van het batterijpakket (accu) in je auto is van groot belang. Want dat pakket behoort tot de duurste onderdelen van je elektrische wagen. Heel vaak is het simpelweg het duurste element van een elektrische auto. Gemiddeld kost een accupakket zo’n 4.500 euro en prijzen tot 13.000 euro komen ook wel voorbij.
Toch is de prijs van de accu in de laatste tien jaar flink gedaald. Tussen 2010 en 2023 is die daling ca. 90 %. Als de daling nog even voortzet, wordt de productie van een elektrische auto net zo duur als die van een benzineauto. Die omslag is dan goed nieuws voor het klimaat want de vraag naar elektrische auto’s gaat dan flink stijgen.
Blijven werken aan accuverbetering
Toch zitten er punten aan de accu die verbetering behoeven:
- Actieradius kan omhoog (meer kilometers rijden op een acculading)
- Gewicht van het accu-materiaal mag meer omlaag
- Achteruitgang (degradatie) van de accu mag verminderen
- Prijs van het accupakket moet omlaag
- Laadtijd van de accu dient te worden ingekort
Soorten accu’s
De accu is het kostbaarste deel van de auto. Al sinds jaar en dag wordt er gewerkt aan de ontwikkeling van deze energieopslag. Het verhaal begint met de loodaccu dat als grootste nadeel z’n gewicht heeft. Inderdaad, loodzwaar.
Om die vele kilo’s te omzeilen is vanaf 1991 de lithium-ion accu ingezet. Deze lichtgewicht batterij presteert veel beter dan de traditionele loodaccu. En heeft ook een veel langere levensduur en betere opslag. Toch aarzelen vele autokopers nog altijd omdat ook de lithium-ion accu nog niet de gewenste actieradius kan leveren.
Alle ogen zijn dan ook gericht op de opkomst van de solid-state batterij. Die moet voor een doorbraak in de accu-technologie zorgen. De solid-state accu zal binnen enkele jaren met een hoge energiedichtheid meer rijkilometers kunnen bieden.
Accu en temperatuur
Voorlopig is de solid-state accu nog niet commercieel. De op zichzelf goede lithium-ion accu is anders dan de solid-state, wél gevoelig voor temperaturen. De lithium-ion presteert het beste als het kwik tussen 12 en 25 graden Celsius beweegt.
Om de nadelen van te lage of te hoge temperaturen te pareren, hebben veel auto’s accuverwarming en accukoeling aan boord. Zo wordt de accu op een goede werktemperatuur gehouden en daarmee wordt de levensduur verlengd.
Effect van het laden
De levensduur van een autoaccu is onder andere afhankelijk van je laadgedrag. Hoewel lithium-ion accu’s al een verlengde levensduur hebben door allerlei verbeteringen, blijft het een stukje techniek dat qua prestaties steeds iets minder wordt.
Door op de juiste manier te laden, kun je alsnog de levensduur van de accu verlengen. Door te laden vul je de accu maar je belast die ook. Dat is de reden dat de capaciteit van de accu achteruitgaat. Gemiddeld is dat 2 % per jaar. Ga dan ook niet steeds bij thuiskomst je auto aan de laadpaal zetten. Doe dat alleen als je anders de volgende dag niet ver genoeg kunt rijden.
Niet helemaal vol en niet helemaal leeg
En laad je auto niet steeds tot 100 % vol. Rijd de accu ook niet helemaal leeg. Accucellen die helemaal leegraken of compleet vol raken, verliezen capaciteit. Dit kun je voorkomen door je accu te laden als je nog 20 % energie over hebt. En door nooit meer te laden dan 80 %.
Soms kan een auto een tijd stil staan, bijvoorbeeld tijdens lang parkeren. Een lege of volle accu is bij stilstand geen goed idee. Je hebt bij lang parkeren ideaal een vulling tussen de 25 en 75 %. Sommige laadpalen zijn erop ingericht om binnen deze accupercentages te blijven.
Snelladen
Heel frequent met je auto naar een snellader rijden en daar laden, zou het batterijpakket ook geen goed doen volgens bepaalde bronnen. Echt bewijs daarvoor is echter nog niet geleverd.
Wel is het zo dat je een batterij niet tot 100 % vol kunt laden met een snellader. Laad je met een hoog DC-vermogen, dan stopt het snelle laden als de batterij voor 80% vol komt.
Levensduur is afhankelijk van autogebruik
De levensduur van een batterijpakket is afhankelijk van diverse factoren. Je kunt niet stellen dat een elektrische auto van drie jaar een betere accu heeft dan een auto die al vijf jaar op de weg rijdt. Het gaat namelijk om hoe vaak die twee auto’s zijn gebruikt.
Het is dan ook heel moeilijk om te stellen dat de accu een x aantal jaren mee zal gaan of een x aantal kilometers kan produceren. Autofabrikanten geven daarom vrijwel altijd minstens zeven jaar fabrieksgarantie op de accu van een nieuwe gekochte elektrische auto.
Ook wordt er wel garantie afgegeven voor minimaal 70 % batterijcapaciteit. Bij minder capaciteit dient namelijk de accu te worden vervangen en dat is een kostbare klus.