Het aantal elektrische auto’s in Nederland groeit hard de laatste jaren, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Een steeds groter percentage van deze elektrische auto’s stelt haar gebruikers in staat het voertuig te gebruiken als een thuisbatterij. Een interessante combinatie, zeker met de veranderende salderingsregeling de komende tijd. Het salderen van stroom zal naar alle waarschijnlijkheid na 2031 niet meer mogelijk zijn.
Een overschot aan groene stroom levert als gevolg daarvan niet langer een financieel voordeel op. Dit maakt het opslaan van het overschot interessant. Je elektrische auto gebruiken als thuisbatterij kan hierbij een van de opties zijn.
Hoe werkt een elektrische auto gebruiken als thuisbatterij? Is ieder elektrisch voertuig geschikt om als thuisaccu ingezet te worden? In dit artikel lees je er alles over.
Ondersteuning van Vehicle-to-Home (V2H)
Een elektrische auto gebruiken als thuisbatterij is mogelijk wanneer deze Vehicle-to-Home-technologie ondersteunt. Het geldt voor lang niet alle auto’s die Nederlandse huishoudens momenteel voor de deur hebben staan.
De V2H-technologie maakt het zogenaamde bidirectioneel laden mogelijk, wat concreet betekent dat de accu vanuit de woning kan worden opgeladen én dat deze stroom terug kan leveren aan de meterkast.
Op deze manier is het mogelijk om een overschot aan groene stroom overdag op de accu van de elektrische auto op te slaan, om dit vervolgens in de avond terug te laten stromen voor het gebruik in huis. Het levert een financieel voordeel op, daar je minder dure (grijze) stroom hoeft af te nemen van het stroomnet.
Combineren van een elektrische auto met zonnepanelen
Hoewel het gebruik van zonnepanelen geen vereiste is om een elektrische auto als thuisbatterij te kunnen gebruiken, je kunt de auto immers op kantoor opladen, is dit wel gebruikelijk. De piek in de opbrengst van deze zonnepanelen valt op een ander moment op de dag, dan de piek in de vraag naar stoom.
Wanneer de zon overdag schijnt, zal je relatief weinig stroom in huis verbruiken. Mogelijk ben je niet thuis en als je dat wel bent, dan zal je naast de stroom voor je computer en enkele lampen niet veel meer energie vragen van het elektriciteitsnet. In de avond geldt het tegenovergestelde: de opbrengst van je zonnepanelen is op dat moment nihil, terwijl de vraag groot is.
Interessant wordt het, wanneer je het overschot van overdag tijdelijk op kunt slaan om dit later in de avond te gebruiken voor de vaatwasser, je inductiekookplaat in de keuken, enzovoorts. Een elektrische auto gebruiken als thuisbatterij is een voorbeeld van deze opties; evenals bijvoorbeeld een thuisbatterij kopen als de Tesla Powerwall.
Verschil in capaciteit accu elektrische auto en thuisbatterij
Wist je dat de accu van een elektrische auto een veel grotere capaciteit biedt dan die van een thuisbatterij? Het kan een belangrijke reden zijn om voor een elektrische auto te kiezen, die V2H-technologie ondersteunt.
De gemiddelde thuisbatterij heeft tegenwoordig een capaciteit tussen de 5 kWh en 15 kWh. Hierbij opmerkend dat deze accu’s vaak modulair zijn opgebouwd; je kunt meerdere thuisbatterijen laten plaatsen om de totale capaciteit te verhogen. In een elektrische auto zit vaak een accu met een capaciteit van wel 40 tot zelfs 120 kWh.
Het maakt dat je op de accu van een elektrische auto veel meer groene stroom op kunt slaan. De verwachting is dat de capaciteit van thuisbatterijen in de komende jaren toe zal nemen. Tot die tijd heb je meer aan het gebruik van een elektrische auto als thuisbatterij.
Nieuwe manier van het laden van je accu
Bij het gebruik van de elektrische auto als thuisbatterij is het belangrijk om op een andere manier te laden. Je wilt voorkomen dat de accu in de ochtend leeg blijkt te zijn, precies op het moment dat je naar kantoor wilt gaan.
Wanneer je in de avond stroom vanaf de accu naar de huishoudelijke apparaten in huis laat stromen, zal je de auto in de nacht op moeten laden. Het voordeel daarvan is dat de stroom dan vaak relatief goedkoop is. Daarbij ontlast je het elektriciteitsnet op deze manier; hoge pieken in de vraag naar stroom worden voorkomen. Ook handig: je hebt de accu van je elektrische auto altijd achter de hand in het geval van stroomuitval.
Kijk bij de investering in een laadpaal voor thuis naar de aanwezigheid van Dynamic Load Balancing (DLB). Deze technologie ondersteunt bovenstaand principe: de accu laadt minder snel of helemaal niet op, wanneer de vraag naar energie in huis groot is. Zodra de vraag afneemt, het moment dat je naar bed gaat, zal de auto sneller opladen.