Maar liefst één vijfde van de uitstoot van broeikasgassen in Nederland is afkomstig uit het wegverkeer. Voor elektrische auto’s geldt evenwel dat ze geen broeikasgassen uitstoten evenals geen stikstofdioxide. Het is omwille van deze reden dat onze overheid ervoor heeft gekozen om elektrisch rijden te stimuleren.
Dit is ook opgenomen in het zogenaamde Klimaatakkoord. Ondanks het feit dat verplicht elektrisch rijden op moment van schrijven nog niet aan de orde is moet het dus wel gezegd dat het aanschaffen van een elektrische auto wordt gestimuleerd.
Verplicht elektrisch rijden vanaf 2035, of toch niet?
Voor heel wat mensen geldt dat ze denken dat verplicht elektrisch rijden van toepassing is vanaf het jaar 2035. Dat is echter niet helemaal correct. Het akkoord welke werd bereikt door het Europees Parlement stelt immers niet dat er vanaf het jaar 2035 geen auto’s op brandstof meer mogen rondrijden.
Wat het akkoord wel aangeeft is dat ervan af dan geen nieuwe auto’s meer mogen worden verkocht die niet elektrisch zijn. Het akkoord geldt voor personenauto’s als voor bestelauto’s.
De bovenstaande plannen maken deel uit van het zogenaamde ‘Fit-for-55′ pakket. Dit pakket met maatregelen heeft als doel om zomaar even 55 procent van de CO2-uitstoot te reduceren ten opzichte van het jaar 1990.
Binnen de grenzen van de Europese Unie is transport goed voor 27 procent van de CO2-uitstoot. Dat percentage stijgt overigens nog altijd. Zo’n 70 procent hiervan zou afkomstig zijn van het wegtransport. Een verduurzaming van het wegtransprot zou dan ook in één klap kunnen zorgen voor een aanzienlijke impact op de CO2-uitstoot waarvan sprake is in Europa.
Alleen nog nieuwe elektrische voertuigen vanaf 3035
Zoals bovenstaande informatie duidelijk heeft gemaakt is het dus niet zo dat auto’s vanaf het jaar 2035 verplicht op elektriciteit moeten rijden. Wel is het zo dat er geen nieuwe brandstofauto’s meer verkocht mogen worden.
Dit zou er in de praktijk moeten toe bijdragen dat emissievrije auto’s in snel tempo voordeliger gaan worden. Dit niet in het minst omdat er veel sneller een (uitgebreide) tweedehandse markt zal ontstaan. Hierdoor zal elektrisch rijden betaalbaar worden voor iedereen.
Ondanks het feit dat het besluit is gemaakt en dat ze met zekerheid past binnen de ambities van de Europese Unie moet het gezegd dat er nog heel wat hindernissen overwonnen zullen moeten worden.
Eén hindernis is terug te vinden in de nog te beperkte laadinfrastructuur binnen veel Europese landen. Nederland is koploper op het gebied van laadpalen. Maar liefst 75 procent van de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen staat op moment van schrijven in drie landen, te weten in:
- Nederland
- Duitsland
- Frankrijk
Om de doelstelling van de Europese Unie voor het jaar 2035 te kunnen behalen zou ervoor gezorgd moeten worden dat er over een afstand van maximaal 6 kilometer ten opzichte van elkaar laadpalen evenals snellaadstations geplaatst dienen te worden. Bovendien spreekt het voor zich dat ook de stroomnetten een opwaardering zullen moeten krijgen.
Milieuzones duwen mensen richting duurzaam rijden
Met ingang van 1 januari 2020 is het zo dat er hier in Nederland landelijke regels gelden voor gemeenten die beschikken over zogenaamde milieuzones. In milieuzones mogen gemeenten oudere dieselvoertuigen evenals vrachtwagens en bussen weren welke zorgen voor te veel luchtvervuiling.
Het is vanaf dat moment de emissieklasse van de dieselauto, vrachtwagen of bus welke zal bepalen of er binnen een bepaalde zone mag worden gereden of niet. Ondanks het feit dat recente(re) diesel- en benzinevoertuigen nog niet getroffen worden door de invoering van dergelijke zones lijkt dat mogelijks slechts een kwestie van tijd te zijn.
Ook deze zones zullen dan ook (zeker in de toekomst) een niet onbelangrijke bijdrage gaan leveren in de overstap naar elektrisch rijden.
Vanaf wanneer ben je dan echt verplicht om elektrisch te rijden?
Verplicht elektrisch rijden is iets wat op moment van schrijven nog niet op de agenda staat van het Europees Parlement. Het is de algemene verwachting dat dit ook zeker tot het jaar 2035 zo zal blijven. De belangrijkste drijfveer hierachter heeft te maken met het feit dat de (tweedehandse) elektrische automarkt eerst financieel voldoende toegankelijk dient te zijn voor iedereen.
Dat is iets waar op moment van schrijven helaas nog geen sprake van is. Van zodra deze markt toegankelijker is geworden zou het echter zomaar kunnen dat verplicht elektrisch rijden snel aan de agenda zal worden toegevoegd. Uiteindelijk moeten we in Europa toch af van rijden op fossiele brandstoffen.
Ondanks het feit dat elektrisch rijden dus nog niet wettelijk verplicht is kan je wel nu al inspelen op een toekomstige verplichting. Door nu reeds te investeren in de aanschaf van een elektrisch voertuig kan je niet alleen genieten van interessante fiscale voordelen, daarnaast rij je meteen een stuk duurzamer en ben je ‘toekomstbestendig’.
Bij het kopen van een nieuwe auto kies je dus ook vandaag de dag reeds bij voorkeur voor een elektrisch exemplaar.