Je auto laden, het lijkt soms een beetje op achter de computer zitten en dan eind jaren tachtig van de vorige eeuw. Het icoontje van het kopje koffie gaf destijds aan dat je ‘in de wacht stond’ totdat de computer een volgende, aangeklikte pagina kon laten zien.
Iets soortgelijks zie je ook terug bij het laden van het batterijpakket van je auto. Met ook nog in je achterhoofd dat je vroeger benzine tankte. Dan was je soms in een minuut al klaar en reed je met volle tank weer weg. Elektrisch rijden heeft voor velen nog een kleine mineur: het gaat niet zoals benzine tanken, het kost gewoon tijd. Tijd waarin je moet wachten, waarin je soms wel twintig koppen koffie kunt drinken. Tijd die voelt als verlies, als overbodige stilstand.
Heel langzaam of langzaam laden
Er zijn grofweg drie soorten laadpunten. Je kunt je auto inpluggen bij een gewoon stopcontact. Het is niet heel veilig, maar in noodgevallen zou je dat toch kunnen doen. Bij deze methode moet je voorlopig je elektrische voertuig niet nodig hebben. Want de laadtijd voor een volle accu schommelt tussen de 15 en 48 uur. Twee dagen, inderdaad.
Vergeleken bij deze trage methode gaat AC-laden via een privé laadstation of een publieke paal al een stuk sneller. AC staat voor ‘alternative current’, ofwel wisselstroom. Een stuk sneller is wel relatief want je elektrische auto kan dan 5 tot wel 20 uur in de wachtstand gezet. Zo lang duurt AC-laden dan toch nog.
In een kwartiertje vol genoeg geladen
Een derde laadpunt is al interessanter maar haalt bij lange na nog niet de snelheid van ouderwets benzine tanken. Toch worden ze snelladers genoemd. Dit zijn DC-laders. DC staat voor ‘direct current’, ofwel gelijkstroom. Je vindt ze vaak langs de snelweg.
De laadtijd bedraagt zo’n 15 tot 50 minuten, afhankelijk van de prestaties van de lader en de grootte van je accu. Het is wel zo dat je binnen die tijd zo’n 80 % van de accu hebt geladen. Wil je per se de resterende 20 % ook nog vullen, dan gaat dat veel trager.
Dat komt niet door de snellader maar door de manier waarop je accu energie opneemt. Tot 80 % kan dat vrij snel, maar daarna voedt de accu zich ineens traag, om niet teveel energie binnen te krijgen.
Laden is van drie dingen afhankelijk
Kort gezegd bepalen een paar zaken de snelheid van het laden:
- De techniek in je auto
- Het soort laadpunt waar je gaat laden
- De temperatuur van de accu
Vanuit die drie zaken zijn er wel een paar tips om de snelheid van het laden te verbeteren.
1: Ga naar een snelle laadpaal
Dat hoeft niet meteen een snellader te zijn. Het is namelijk afhankelijk van wat je auto aankan. Je hebt een laadpaal nodig die het maximale aantal kW van je auto biedt. Op Google Maps kun je de voor jou juiste laadpaal terugvinden.
Matcht de laadpaal met het maximale laadvermogen van je auto? Bingo! Alleen weer niet als er bij die laadpaal verschillende auto’s tegelijk kunnen geladen.
Want dan heb je wel je auto naar de juiste paal gereden, maar kan die paal niet altijd z’n volle potentie voor jouw auto inzetten. Bijvoorbeeld omdat er ook een tweede auto gebruik van maakt.
2: Activeer preconditioning van je batterijpakket
Er zijn steeds meer elektrische auto’s die de mogelijkheid bieden om je accu voor te verwarmen. Als je preconditioning aanzet, begint de accu al voor te verwarmen voordat je bij de laadpaal van je keuze aankomt.
En zo kun je eenmaal bij de paal meteen op maximale laadsnelheid stroom naar je accu overbrengen. Die is er dan door de voorverwarming helemaal gereed voor. Er zijn zelfs al elektrische auto’s die automatisch de preconditioning activeren zodra je een laadpaal in je navigatiesysteem als bestemming kiest.
Preconditioning kan bij sommige auto’s de snelheid van het laden flink verbeteren, een enkele keer wel tot 50 %.
3: Neem thuis een 3-fasen laadstation
Om thuis sneller te laden, heb je een Wallbox, zoals de welbekende Pulsar Plus, of een andere laadpaal nodig die je aan kunt sluiten op 3-fasen stroom, op krachtstroom dus. Heb je nog geen krachtstroom in je meterkast? Dan kun je dat eerst aanvragen en vervolgens laten installeren en er een abonnement op nemen. Je laadt dan een stuk sneller dan met een 1-fase laadpaal. Dat scheelt snel enkele uren.
4: Ga laden waar het redelijk warm is
Een batterijpakket laadt trager als het koud buiten is. Ga bij vriesweer dan ook liefst bij een overdekte laadpaal laden; of selecteer een laadpaal die op een beschut plekje staat.