Elektrisch rijden is voordelig voor je portemonnee. Heb je eenmaal een elektrische auto, dan rijd je goedkoper dan met een brandstofauto. En elk jaar dat je hem langer hebt, merk je dat het onderhoud goedkoop blijft. Maar behalve verbruik en onderhoud geniet je ook nog van fiscale voordelen.
De overheid heeft namelijk elektrisch rijden aantrekkelijk gemaakt door allerlei fiscale cadeautjes te geven. Zo wordt getracht het schadelijke broeikasgas van fossiel wegverkeer te verminderen. Met het mooie doel dat vanaf 2050 er alleen nog maar auto’s zonder uitstoot gaan rijden.
Fiscale voordelen elektrische auto in 2023
Belastingvoordeel helpt om sneller voor elektrisch rijden – ook in 2023 – te kiezen. In dat licht is er wel een kritische noot. Want als de fiscale voordelen voor elektrische auto’s over enkele jaren zouden stoppen, zeggen veel elektrische rijders niet opnieuw voor een elektrische auto te gaan kiezen.
Uit een groot onderzoek blijkt dat bijna de helft van particuliere rijders daar zo over denkt. Wellicht voor de overheid iets om over na te denken en fiscale voordelen op de lange termijn ook te blijven handhaven. In elk geval hebben elektrische rijders in 2023 en 2024 nog wel volop fiscale voordelen.
Aanschafsubsidie
De aanschaf van een elektrische auto wordt gestimuleerd met een subsidiebedrag van € 2950 voor een nieuwe elektrische auto. En je ontvangt € 2000 van de staat als je een tweedehands elektrische auto aanschaft. Dit geldt trouwens in beide gevallen ook voor leasen. Je mag niet boven een bepaald aanschafbedrag uitkomen en de subsidiegift geldt zolang de pot van 2023 nog geld bevat. En anders moet je voor subsidie wachten tot 2024.
Motorrijtuigenbelasting
De overheid ziet graag nog meer elektrische auto’s op de weg. Daarom blijft de aankomende jaren het belastingvoordeel voor een elektrische auto ook overeind. Schaf je een auto aan die alleen op een accu vooruitkomt, dan hoef je zoals het nu is tot 2025 geen motorrijtuigenbelasting (MRB) te betalen. Ofwel in de volksmond: geen wegenbelasting.
De bijtelling voor een elektrische auto mag dan wel iets gestegen zijn, die is nog steeds behoorlijk lager dan bij een brandstofauto. Tot en met 2024 geniet je 100 % korting op de motorrijtuigenbelasting. Vanaf 2025 gaat de korting terug naar 75%. En zoals het nu staat is dit mooie voordeel vanaf 2026 voorbij.
Bpm-belasting als fiscaal voordeel
Ook met de aanschafbelasting op een auto krijg je fiscaal voordeel. Deze belasting, ook wel bekend als bpm, is tot 2025 exact nul. De Bpm bestaat uit een basisbedrag die verhoogd is met een opslag per gram CO2-uitstoot. Omdat een elektrische auto geen directe CO2-uitstoot heeft, is daar geen opslag voor nodig.
Maar ook het basisbedrag wordt jou dus kwijtgescholden tot en met 2024. Tot 2025 betaal je geen enkele bpm als je een elektrische auto koopt. In 2025 is er wel een bedrag verschuldigd, namelijk € 360.
Zakelijke fiscale voordelen elektrisch rijden
Ook zakelijk geniet je van fiscale voordelen in 2023. Een auto van de zaak blijft dan ook populair en dan vooral een elektrische want pas dan geniet je de extra voordelen. Zo is de bijtelling al lang lager dan bij brandstofvoertuigen. In 2022 was de bijtelling 16 % tot een catalogusprijs van € 35.000.
Elk jaar gaat wel de bijtelling iets omhoog zodat in 2026 het niveau bereikt is van bijtelling voor brandstofauto’s. Bij een maximale catalogusprijs van € 30.000 gelden de komende jaren de volgende bijtellingspercentages:
- 2023, 16 %
- 2024, 16 %
- 2025, 17 %
- 2026, 22 % (cataloguswaarde niet langer relevant)
Ingetrokken voordelen
Vroeger waren ook de milieu-investeringsaftrek (MIA) en de willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil) interessant voor zakelijke rijders. Deze twee fiscale stimuli heeft de overheid vanaf 2022 echter ingetrokken. De overheid vindt dat de elektrische auto inmiddels zo gangbaar is dat vanuit die twee regelingen geen zetjes meer nodig zijn om zakelijk elektrisch te gaan rijden.
Indirecte fiscale voordelen bij laden
Er is ook nog een minder snel waarneembaar fiscaal voordeel en wel bij de laadpaal. Tot en met 2024 (en wellicht langer straks) heeft de overheid een verlaging van de energiebelasting voor laadpalen ingevoerd. Dit heeft betrekking op openbare laadpalen.
De eigenaren van die palen krijgen dus hun elektriciteit aangeleverd voor een lager bedrag. Bij de eerste 10.000 kWh gaat dat om de helft. Laadpaaleigenaren vangen zo per jaar een korting van € 470 aan ingekochte stroom. Zo stimuleert de overheid dat er meer openbare laadpalen komen.
Maar… indirect en vanuit concurrentieoverwegingen zullen de tarieven bij de laadpalen ook meer schommelen en op plaatsen goedkoper worden. En daar heeft de particuliere lader natuurlijk wel profijt van als hij zijn auto aan de laadpaal koppelt.