Wanneer je voor het eerst eigenaar wordt van een elektrische auto verandert er plots behoorlijk wat. Dit geldt eveneens voor de manier waarop je, je voertuig van verse ‘brandstof’ gaat voorzien. Bij een traditionele wagen dien je hiervoor met je auto naar de pomp te rijden, maar met een elektrisch voertuig zal je uiteraard een laadpaal moeten gaan opzoeken.
Wil jij meer te weten komen over de laadtarieven laadpalen? Dan kan de informatie op deze pagina je daar heel wat meer over vertellen.
Met welke laadtarieven moet je rekening houden bij je thuis?
In het merendeel van de gevallen is het zo dat het thuis opladen van je elektrische auto gepaard gaat met de laagste kosten. Wat dit betreft kan je overigens een keuze maken tussen twee verschillende mogelijkheden.
De mogelijkheden waar je tussen kan kiezen zijn de volgende:
- Je gaat je voertuig opladen aan een eigen laadpaal
- Het is mogelijk om je auto op te laden aan het stopcontact
Vaak is het zo dat mensen opladen aan een eigen laadpaal prefereren. Dit niet in het minst omdat men op deze manier heel wat sneller kan opladen. In beide gevallen is het zo dat je op vlak van kostprijs rekening moet houden met de prijs die wordt aangerekend door de energieleverancier.
Het tarief dat je hierbij betaalt is niet alleen afhankelijk van de energieleverancier, maar ook van het type contract waarover je beschikt. Regelmatig je contract vergelijken kan je dan ook helpen besparen.
Tip! Maak gebruik van een dynamisch energiecontract!
Niet voor iedereen, maar voor veel mensen die beschikken over een elektrische auto kan het in de praktijk interessant zijn om gebruik te gaan maken van een zogenaamd dynamisch energiecontract.
Voor een dergelijk contract geldt dat ze je kan helpen om tot zomaar even 30 procent te besparen op de oplaadkosten van je elektrisch voertuig. Dat is het gevolg van het feit dat het opladen op deze manier gebeurt wanneer de stroom het voordeligst is geprijsd.
Beschik je over een zonnepaneleninstallatie? In dat geval spreekt het voor zich dat je zomaar kan rekenen op nog een extra financieel voordeel. Je kan dan immers opladen wanneer je zonnepanelen de meeste stroom produceren. In het best mogelijke geval betaal je in deze situatie 0,02 euro per kWh!
Laadtarieven bij publieke laadpalen
Wanneer we het hebben over laadtarieven laadpalen spreekt het voor zich dat we daarbij niet alleen maar kunnen kijken naar de geldende tarieven bij private exemplaren. Wat namelijk ook te denken van de kosten die verbonden zijn aan het opladen van je voertuig aan één van de publieke laadpalen?
Gemiddeld is het zo dat de laadtarieven laadpalen bij publieke exemplaren een stuk hoger zijn gelegen per kWh. Dat is het gevolg van het feit dat de aanbieder van deze service ook nog extra kosten heeft moeten maken. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de kosten voor de aanleg evenals voor het onderhoud van de laadpaal.
Daarnaast spreekt het voor zich dat de achterliggende partij ook zelf nog graag een beetje winst wil kunnen maken. Hou er rekening mee dat de tarieven die hierbij worden aangerekend zeer sterk kunnen verschillen afhankelijk van de aanbiedende partij in kwestie.
Laadtarieven laadpalen vergelijken loont altijd de moeite!
Zoals hierboven op deze pagina reeds aangehaald zal je tot de vaststelling komen dat de laadtarieven laadpalen die in de praktijk in rekening worden gebracht niet onaanzienlijke verschillen kunnen vertonen.
Voor deze kosten geldt dan ook dat ze sterk afhankelijk zijn van de partij in kwestie. Wil jij er absoluut zeker van kunnen zijn dat je niet te veel zal gaan betalen? Dan is het in de praktijk altijd interessant om even een vergelijking tussen de verschillende tarieven uit te gaan voeren.
Snelladen, de snelste, maar ook de duurste optie
Veel mensen die eigenaar zijn van een elektrische auto zweren bij snelladen. Dat hoeft niet te verbazen. Snelladen is immers de snelste manier van laden die er op moment van schrijven bestaat. Dit gezegd hebbende is het zo dat je bij deze manier van laden ook rekening dient te houden met de hoogste kosten.
Gelukkig is het zo dat je in de praktijk eigenlijk slechts op eerder zeldzame ogenblikken behoeften hebt aan snelladen.
Een belangrijk misverstand dat in de praktijk nog steeds bestaat heeft te maken met de veronderstelling dat de batterij van een elektrische auto altijd tot 80 procent dient te worden opgeladen. Dat is niet zo.
Kan je dus met andere woorden met vijf minuten snelladen thuiskomen? Dan kan je dat perfect doen. De rest van de batterijcapaciteit kan dan gewoon bij je thuis verder worden opgeladen. Op deze manier bespaar je niet alleen tijd, maar ook geld!