Het aantal elektrische auto’s in Nederland groeit hard, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Ter illustratie: begin 2023 kende Nederland circa 511 duizend stekkerauto’s. Dat aantal omvat zo’n zes procent van het totaal aan personenauto’s in eigen land.
Vergelijk je het aantal met dat van vier jaar eerder, dan ligt het circa 3,7 keer hoger. De verwachting is dat het aantal elektrische auto’s in de komende jaren verder groeit. Het verhoogt de druk op de beschikbaarheid van publieke laadpalen. Iedereen wil zijn of haar auto aan het eind van de werkdag op kunnen laden voor een volgende rit. Dit werpt de vraag op: hoe lang mag je bij een laadpaal staan? Zijn hier richtlijnen voor? In dit artikel lees je er alles over.
Wanneer je een oprit aan huis hebt, is het interessant om de investering in een eigen laadpaal voor thuis te overwegen. Zo hoef je nooit te zoeken naar een beschikbare laadpaal én bespaar je fors op de kosten. Dat geldt in het bijzonder voor huishoudens die een laadpaal combineren met zonnepanelen op het dak van hun woning.
Haal je auto weer weg als de accu vol zit
Je wilt laadpaalkleven voorkomen. Het is een term die gebruikt wordt voor automobilisten die hun elektrische auto onnodig lang bij een laadpaal laten staan. In veel gemeenten geldt dat een auto moet worden weggehaald bij de laadpaal op het moment dat de accu vol zit.
Zo heeft iedereen de mogelijkheid om zijn of haar auto op te laden aan het eind van de dag. Laat je een elektrische auto onnodig lang bij een publieke laadpaal staan, dan kan dit je een boete opleveren. Deze boete loopt op tot 95 euro per keer dat je betrapt wordt op laadpaalkleven.
Tip: kijk de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van je eigen gemeente eens na. Hierin vind je over het algemeen meer informatie over de lokale regels rond laadpaalkleven en daarmee de maximale duur van het parkeren van een volgeladen auto bij een publieke laadpaal.
Uitzonderingen op deze regel
Hoe lang mag je bij een laadpaal staan, wanneer je betaalt voor deze parkeerplek? Het is een situatie die afwijkt van bovenstaande. In dit geval is het soms toegestaan om de elektrische auto te laten staan, op het moment dat de accu vol zit.
Denk aan de parkeerplaats bij een attractiepark of bijvoorbeeld winkelcentrum. Het is ondoenlijk om de auto tijdens het shoppen of een uitje te verplaatsen. In dergelijke situaties kun je de auto vaak laten staan zonder bang te hoeven zijn voor een boete. Zoek vooraf uit of dit toegestaan is op de plek waar jij je auto wilt parkeren.
Heb je een auto op diesel of benzine? In dat geval is het logischerwijs niet toegestaan om je auto bij een laadpaal te parkeren. Ook niet, wanneer je betaalt voor deze parkeerplaats. Net als voor laadpaalkleven geldt ook voor dit vergrijp dat je het risico loopt op een boete van 95 euro.
Definitie van laadpaalkleven is niet altijd helder
Wanneer is er sprake van het te lang bezet houden van de parkeerplek bij een publieke laadpaal? Ofwel, wanneer spreekt men van laadpaalkleven? Dit is enigszins afhankelijk van de gemeente en handhavers die je er treft.
Zo tekende een EV-rijder in het verleden al eens beroep aan tegen een boete van 95 euro, die deze bestuurder kreeg voor onnodig twee uur lang parkeren bij een publieke laadpaal; de accu zat vol. De rechter gaf de handhaver gelijk, de bestuurder moest de boete betalen. Deze situatie deed zich voor in Noordwijk.
Andersom bleek het voor een EV-rijder in Amsterdam mogelijk om diens elektrische auto maar liefst twee maanden bij een laadpaal te laten staan. Het ging hierbij specifiek niet om een betaalde parkeerplek. De bestuurder kreeg er geen boete voor. Een woordvoerder van de gemeente liet nadien weten dat Amsterdam over voldoende publieke laadpalen beschikt voor bestuurders.
Houd de status van de accu in de gaten via je app
Veel elektrische auto’s beschikken tegenwoordig over een app, die je op je mobiele telefoon kunt installeren. De app laat je zien in welke mate de accu van je auto gevuld is. Zie je dat de accu vol zit? Zorg er in dat geval voor dat je de auto binnen een redelijke termijn elders parkeert.
Zo voorkom je ergernis bij andere EV-rijders en ga je het risico op een boete van 95 euro uit de weg. Handig: zet bij het controleren van de accustatus direct de verwarming aan in je auto! Verschillende apps van elektrische auto’s ondersteunen dit.