Laadpaal kleven, wat is het en is het nu verboden of niet?

Inhoudsopgave

Voor elke elektrische auto geldt in de praktijk uiteraard dat ze opgeladen dient te worden. Wanneer mensen bij hun woning de beschikking hebben over een eigen oprit beschikken zij over de mogelijkheid om een private laadpaal te voorzien die alleen maar door hen kan worden gebruikt.

Dit gezegd hebbende is het zo dat veel mensen die hebben geïnvesteerd in een elektrische auto niet over een huis met een eigen oprit beschikken. Zij zijn dan ook mogelijks aangewezen op de publiekelijke laadpalen welke in het straatbeeld zijn terug te vinden.

Het zogenaamde laadpaal kleven van veel bestuurders maakt het echter niet zelden een uitdaging om een beschikbare laadpaal te vinden.

Wat is laadpaal kleven?

Wat is laadpaal kleven?
Laadpaal kleven: Wat is dat nu precies?

Laat ons in eerste instantie even kijken naar wat laadpaal kleven nu in de praktijk precies is. Voor elke auto geldt dat ze een bepaalde hoeveelheid aan tijd nodig heeft om op te laden. Wanneer je voor het opladen gebruik gaat maken van een openbare laadpaal spreekt het voor zich dat je het voertuig daar dan vervolgens gedurende de volledige oplaadtijd zal moeten laten staan. Dat is uiteraard logisch.

Het probleem dat zich in de praktijk stelt heeft vooral te maken met het feit dat veel mensen hun elektrische auto laten staan bij de publieke laadpaal ook al is deze reeds geruime tijd opgeladen. Het is dit fenomeen waar wordt naar verwezen als zijnde laadpaal kleven. In eerste instantie is het uiteraard vrij logisch dat niet iedereen zomaar meteen na het opladen van diens auto het voertuig gaat verplaatsen.

Dit al zeker niet wanneer het opladen ’s nachts wordt voltooid. Dit gezegd hebbende is het zo dat veel opgeladen voertuigen nog vele uren tot zelfs een volledige dag op hun parkeerplaats blijven staan en dat is dan weer niet de bedoeling. Verschillende gemeenten bekijken ondertussen hoe ze het laadpaal kleven kunnen aanpakken, maar dat blijkt niet eenvoudig te zijn.

Welke problemen stellen er zich in de praktijk?

Laadpaal kleven zorgt in menig aantal gemeenten voor heel wat frustraties. Verschillende redenen liggen daarvan aan de basis. De belangrijkste bron van frustratie heeft vooral te maken met het gebrek aan voldoende publieke laadpalen.

De snelle stijging in het aantal elektrische voertuigen, ook bij mensen die niet over een eigen oprit en dus niet over een privé laadpaal beschikken, heeft er in de praktijk voor gezorgd dat de behoeften aan oplaadplaatsen sterk is gegroeid. Lang niet in alle gemeenten is het mogelijk om aan deze grotere behoeften tegemoet te komen met alle gevolgen van dien.

Naast bovenstaande is het zo dat gemeenten er ook niet in blijken te slagen om met een duidelijke regelgeving te komen met betrekking tot laadpaal kleven. Een uitspraak van de Hoge Raad heeft duidelijk gemaakt dat laadpaal kleven in de basis niet verboden kan worden.

Dit omdat het praktisch onmogelijk is om ervoor te zorgen dat een voertuig meteen nadat deze volledig is opgeladen dient te worden verplaatst.

Bovendien is het zo dat de publieke laadpalen zich doorgaans bevinden op plaatsen waar betaald parkeren geldt. Wordt er dus met andere woorden gewoon parkeergeld betaald? Dan heeft het voertuig het recht om daar te blijven staan.

Is laadpaal kleven nu wel of niet toegestaan?

In het arrest van de Hoge Raad waar we hierboven reeds naar hebben verwezen staat nergens letterlijk aangegeven dat laadpaal kleven is toegestaan. Wanneer er parkeergeld wordt betaald is het echter zo dat de gemeente niet over de mogelijkheid beschikt om in te grijpen.

Dit gezegd hebbende wordt er in verschillende gemeenten in Nederland wel gedacht in de richting van een alternatieve oplossing. Zo zou men er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om de maximale parkeerduur in te korten.

Een dergelijke piste wordt door verschillende gemeenten onderzocht, maar blijkt mede door het verschil in vereiste oplaadduur tussen verschillende voertuigen eveneens niet zo eenvoudig te zijn.

Asociaal gedrag

Ondanks het feit dat laadpaal kleven in de basis dus niet is verboden wordt het als zeer asociaal gedrag bestempeld wanneer mensen ervoor kiezen om met hun voertuig een publieke laadpaal te blijven bezetten wanneer de accu reeds (lang) is opgeladen.

Inwoners die elektrisch rijden worden dan ook doorgaans door de gemeente in kwestie verzocht om een publieke laadpaal niet langer te bezetten dan strikt noodzakelijk is. De globale insteek is verder vooral dat, wanneer de insteek (dus het opladen van de accu van een elektrisch voertuig) zuiver is, een parkeerplaats met publieke laadpaal gewoon kan worden bezet voor de tijd die is vereist.

Let wel, staat de publieke laadpaal op een plaats waar betaald parkeren geldt? Dan dien je uiteraard wel de verschuldigde parkeerbelasting te betalen. Doe je dat niet? Dan kan je alsnog met een vervelende boete worden geconfronteerd.

Laadpaal nodig? Gebruik onze keuzehulp

Meest gekozen laadpaal

Heb je een eigen laadpaal nodig? De Wallbox Pulsar Plus is de meest gekozen laadoplossing op dit moment.

Wallbox Pulsar Plus

De Wallbox Pulsar Plus is dé favoriete laadpaal onder particulieren. Gebruiksvriendelijk, innovatief en razendsnel.

Trustpilot beoordeling Recharged BV
Zonder installatie

€ 826

Inclusief btw

Met installatie

Vanaf € 1.599

Inclusief btw

Over Recharged

Wij zijn een professionele leverancier en installateur van laadpalen. Onze laadspecialisten en gecertificeerde monteurs zijn jou graag van dienst om laadoplossingen te realiseren – bij jou thuis of op kantoor. Al veel tevreden klanten gingen jou voor.

Meer lezen

Jij & Recharged: Samen maken
wij de wereld groener

Samen komen we tot de juiste laadoplossing die het beste op jouw situatie aansluit. Onze monteurs installeren de gekozen laadpaal bij jou thuis of op kantoor. Zo ben je verzekerd van een veilige, betrouwbare en vakkundige laadpaal installatie.

Vraag vandaag nog jouw laadpaal installatie aan.