CO2 (koolstofdioxide) is gas dat normaal ook al in de atmosfeer zit. De mens heeft echter het volume aan CO2 extreem toe laten nemen. En hij doet dat vooral door fossiele brandstoffen zoals gas, kolen en olie te verbranden.
CO2 is een broeikasgas dat qua volume zo hard is gegroeid dat het nu een gevaar vormt voor ons klimaat. CO2 absorbeert als broeikasgas warmte. Samen met andere gassen vormt het een isolerende laag rond de aarde zodat die leefbaar is. Maar een teveel aan CO2 maakt de aarde té warm met alle problemen van dien.
Elektrisch rijden kost minder CO2-uitstoot
In een tijd waarin het klimaat hoog op de agenda staat, raakt de CO2-problematiek ook zeker het wegverkeer. De grote omslag van brandstof naar elektra is betekenisvol. Reden er tien jaar terug nog zo’n 2.000 elektrische auto’s rond, anno 2023 is dat gegroeid tot ca. 330.000.
Maar liefst 165 keer zoveel, dus. De steeds aantrekkelijker prijs van de elektrische auto heeft daarmee te maken, maar ook de vergrotende actieradius (hoe ver kom je met 1 opgeladen accu), de fiscale voordelen en de maandelijkse lasten (energie en onderhoud).
Verschil tussen elektrisch rijden en brandstof rijden
Kort gezegd: een elektrische auto rijdt veel groener dan een diesel- of benzineauto. En daar hoort een klinkend cijfer bij. De elektrische wagen stoot in totaal 60 % minder CO2 uit dan een brandstofvariant. Neem nou een middenklasser op stroom. Die is verantwoordelijk voor een uitstoot van 18.000 kilo CO2 gedurende zijn jaren op de weg. Een benzineauto met vergelijkbare kilometers stoot 40.000 kilo CO2 uit.
Directe en indirecte CO2-uitstoot
Op het eerste gezicht kun je je afvragen of die 18.000 kilo CO2 niet wat hoog is aangedikt. Want als je op stroom rijdt, heb je toch eigenlijk geen uitstoot? Maar stroom moet ook eerst worden gemaakt. Vanuit zonnepanelen kost dat geen uitstoot, maar vanuit gas- en kolencentrales natuurlijk wel. De (indirecte) CO2-uitstoot van een elektrische auto bestaat uit drie factoren:
Indirecte uitstoot
- Productie van de geladen stroom: 7.000 kilo
- Productie van de accu: 4.000 kilo
Directe uitstoot
- Gereden kilometers (ca. 220.000 km) 7.000 kilo
Meteen overstappen op elektrisch rijden?
Helpt het om de CO2-uitstoot terug te dringen als je vandaag nog je vrij nieuwe benzineauto van de hand doet en nu overstapt op elektrisch rijden? Het korte antwoord is ja!
Dat komt omdat je met zogenaamd fossiel rijden (benzine, diesel) juist per gereden kilometer veel CO2 uitstoot en de lucht bovendien vervuilt. De milieubelasting zit voor een deel natuurlijk in de productie van een brandstofauto maar voor een veel groter deel in het rijden daarmee.
Ook de elektrische auto kost uitstoot bij het maken van het voertuig, maar daarna rijd je met nog een minieme uitstoot. Vandaag overschakelen van brandstof naar elektrisch heeft zin. Een vergelijking bij één jaar rijden (12.000 km):
- Elektrische auto, voorzien van stroom van het elektriciteitsnet: 1.000 kilo CO2
- Brandstofauto, voorzien van fossiele brandstof (benzine e.d.): 2.500 kilo CO2
Stroom vergroent in snel tempo
De benzineauto stoot dus 2,5 keer zoveel CO2 uit. Alleen… gaat dit de komende jaren veranderen. Onze nu nog grijze stroom (gemaakt via aardgas- en kolencentrales) gaat steeds meer vergroenen. Zonne-energie en windenergie leveren steeds meer stroom zonder dat daar CO2 bij te pas komt.
Het Klimaatakkoord geeft aan dat in 2030 liefst 70 % van onze elektra duurzaam dient te zijn opgewekt. Praktisch betekent dit dat elk volgend jaar je elektrische auto minder CO2 gaat uitstoten.
CO2 en batterijpakket
Het is wel waar dat de productie van een elektrische auto nu nog tot een hogere CO2-uitstoot leidt dan die van een vergelijkbare benzineauto. Daar kun je dus niet besparen op CO2. Het is juist eerder andersom. Het bouwen van een elektrische wagen vergt meer dan 40 % uitstoot meer dan de constructie van een brandstofwagen. Dat komt niet door het chassis of de carrosserie maar door het batterijpakket.
Minder CO2-uitstoot door recycling van de accu
Het maken van een accu kost heel veel energie en dus ook CO2-uitstoot. Berekend is dat een accupakket van 50 kWh zo’n 9.000 kilo aan CO2-uitstoot met zich meebrengt. Dat heeft vooral te maken met het winnen van kobalt dat in lithium-ion accu’s zit. Echter, zodra oude elektrische auto’s gerecycled gaan worden, is het kobalt al meteen beschikbaar en hoeft die niet opnieuw via intensief mijnen te worden gewonnen.
En dan gaat dus door recycling een nieuwe accu dus ook minder CO2-uitstoot krijgen. De grootste CO2-winst van een elektrische auto boven een brandstofauto is wanneer je de auto start. Pas als je begint te rijden, wordt het verschil steeds groter. Een elektrische auto stoot gemiddeld 10 g/km uit. Een benzineauto al snel 200 g/km.