Verzekeraars zijn zich terdege bewust van de opmars van de elektrische auto in het totale verkeerspakket. De betaalbare automodellen nemen almaar toe en steeds meer mensen maken na een korte calculatie graag de overstap naar elektrisch rijden.
Immers, de aanschafprijs nadert al die van een benzinevariant en met subsidie scheelt dat ineens niks meer. Duur tanken wordt goedkoop laden en het jarenlange onderhoud van een elektrische auto is veel goedkoper dan van een benzinevariant. Tel uit je winst.
Specifieke dekking bij elektrische auto’s
Verzekeraars spelen in op deze vrij nieuwe markt. Sommigen bieden de mogelijkheid om specifiek voor de elektrische markt aanvullende verzekeringen af te sluiten. Bijvoorbeeld:
- Meeverzekeren van eigen laadpaal
- Pechhulp bij lege, onvoldoende geladen accu
- Dekking voor verlies van lagere fiscale bijtelling
Je kunt je auto op stroom dan ook bij tal van autoverzekeraars laten verzekeren. Er is met andere woorden geen speciale elektrische autoverzekering nodig. Een botsing blijft een botsing en autodiefstal blijft autodiefstal, of je nu gas, benzine of stroom tankt. De gewoonlijke basisdekkingen en aanvullende dekkingen gelden dus ook voor elektrische wagens.
Wel zijn er dus verzekeraars die extra dekkingen, specifiek voor elektrische auto’s aanbieden. Zo kan ook je eigen laadpaal meegenomen worden in het dekkingspakket.
Of bestaat er speciale pechhulp om auto en inzittenden naar eindbestemming of een laadpunt te vragen mocht je accu er onverwacht mee ophouden.
Lees de kleine lettertjes vooraf
Het komt nog wel voor dat er elektrische auto’s zijn die niet aangepast zijn aan de alarmeisen van verzekeraars, in het bijzonder de SCM/CCV goedkeuring. Een enkel elektrisch voertuig wil daar nog wel eens niet aan voldoen. Controleer of dit ook het geval is bij jouw auto voor je een verzekering afsluit.
Gewicht en aanschafwaarde trekken de premie iets omhoog
Voor de gemiddelde autoverzekeraar is er geen wezenlijk verschil in premie voor brandstof- of stroomauto’s. Toch kun je tegen iets hogere premies gaan oplopen en dat komt omdat verzekeraars premie ook heffen naar gewicht en naar aanschafwaarde.
Het gewicht van een elektrische auto is hoger dan de brandstofvariant omdat een elektrische wagen nu eenmaal een vrij zwaar batterijpakket mee moet slepen.
Anno 2023 is ook de aanschafwaarde van een elektrische auto hoger dan een benzinewagen. Dat geldt overigens vooral voor het onderste prijssegment, dus voor de kleine auto. In het hoge prijssegment is de aanschafwaarde al min of meer gelijk.
Elektrische auto’s en allrisk verzekering
Vaak is bij verzekeren voor een nieuwe auto de Volledig-Casco-dekking (allrisk) de meest verstandige keuze. Dat geldt al helemaal voor een elektrische auto omdat die vaak nog net wat duurder in de aanschaf is dan een brandstofauto.
Word je aangereden of krijg je een ongeluk dan is de kans aanwezig dat vooral je elektrische batterijpakket instabiel raakt. Dat is dan meteen ook het duurste onderdeel. Zelfs al is een aanrijding je eigen schuld, dan ben je met een Volledig-Casco-dekking goed verzekerd.
En heb je je auto nog geen jaar en krijg je te maken met een total loss situatie? Dan wordt de nieuwwaarde van je elektrische auto gewoon vergoed. Dat is wel afhankelijk van de voorwaarden en een eventueel eigen risico.
Een Tesla kwestie
Ook al kun je bij de meeste verzekeraars terecht met je elektrische auto, ga wel even vergelijken. Want niet iedere premie is gelijk. Kijk ook even in de polisvoorwaarden of je zelf mag kiezen waar je je auto laat repareren.
Niet elk herstelbedrijf kan namelijk een Tesla repareren. Niet elke verzekeraar accepteert een Tesla. Dat komt omdat Tesla’s hun eigen beveiligingsklasse hebben; dus een andere klasse dan een SCM-klasse. Sommige verzekeraars eisen ook voor een Tesla een (hoger) eigen risico van 750 euro of meer.
Een elektrische auto is in de loop der jaren een stuk goedkoper dan een brandstofauto. Alleen als er echt iets hersteld moet worden na schade, zijn de kosten wel weer iets hoger dan bij een benzineauto.
Laadkabel en verzekeringen elektrische auto’s
Bij een elektrische auto hoort een laadkabel. Dit wordt door de verzekeraar in principe gewoon als een los accessoire gezien en dan ook als zodanig meeverzekerd. Huur je de accu van je elektrische auto, dan is die niet bij de prijs inbegrepen. En daarom ook niet meeverzekerd. De huuroptie is overigens een zeldzaamheid in Nederland.
Toekomstmuziek bij premiehoogte
Het kan zijn dat in de toekomst voor elektrische auto’s het premiebedrag gaat stijgen of juist dalen. Dat hangt af van de ervaring die verzekeraars door de jaren heen gaan krijgen met betrekking tot schadeclaims; geconstateerd kan bijvoorbeeld worden dat er wel heel vaak dure accuschade geclaimd wordt. Dan zal de premie omhooggaan.
Maar ook kan na jaren vastgesteld worden dat elektrische auto’s minder claimgedrag veroorzaken of tot goedkopere claims lijden dan bij brandstofauto’s altijd het geval was. Dan kan de premie voor de verzekerde positief beïnvloed worden. Dat is nu echter nog even koffiedik kijken.
Disclaimer: Deze informatie is niet bedoeld als financieel advies en is enkel bedoeld voor algemene informatiedoeleinden