Wat zijn de kosten van het onderhoud van een elektrische auto?

Inhoudsopgave

Voor je een auto gaat onderhouden, schaf je die eerst aan. Zelfs in 2023 kan een middenklasser op benzine nog duizenden euro’s goedkoper kan zijn dan een middenklasser die op stroom loopt.

Het is wel zo dat de overheid met de SEPP (Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren) ook in 2023 dat verschil grotendeels weghaalt door subsidie (€ 2950) te verstrekken voor elektrische auto’s.

Goedkope elektrische auto’s zijn relatief duurder

Vooral in de lagere autoklassen kan het toch een beetje pijn doen. Het verschil in aanschafkosten ten opzichte van een brandstofauto loopt dan alleen maar op. Dat komt vooral door het nog vrij dure batterijpakket.

Kijk je naar het wat hogere prijssegment, dan komt de elektrische auto prijsgunstiger uit de verf dan z’n brandstof tegenhanger. Zo concurreert een dure Tesla prijstechnisch uitstekend met een dure brandstofauto.

Ontwikkeling accuprijzen

Het batterijpakket daalt echter elk jaar qua prijs. Er zit nu even een stilstand in maar de verwachting is dat vanaf 2026 die daling weer toeneemt. Zo rond 2029 zal een middenklasse elektrische auto ongeveer net zoveel kosten als een auto met benzinemotor.

Hoe zit het met de onderhoudskosten?

Onderhoudskosten elektrische auto
Elektrische auto onderhoudskosten tips en uitleg

Gezien bovenstaande wordt het dus elk moment aantrekkelijker om een elektrische auto te verkiezen boven een brandstofauto. Want een auto moet natuurlijk rijden. En qua energiekosten is de elektrische auto sowieso elke gereden kilometer voordeliger.

Blijft dan nog over: de kosten van het onderhoud van je elektrische voertuig. Je hebt waarschijnlijk al iets meer betaald voor de aanschaf ten opzichte van een brandstofauto. Word je nu ook nog een keer opgezadeld met hogere onderhoudskosten?

Lage en laag blijvende onderhoudskosten

Dat is nu juist niet het geval. Door het onderhoud ga je juist minder betalen als je elektrisch rijdt. De eerste tijd loopt het onderhoud ongeveer gelijk met dat van een brandstofauto maar daarna zie je bij een benzineauto dat de kosten steeds sneller oplopen.

Dat is bij een elektrische auto niet zo. Want een elektromotor heeft gewoon veel minder bewegende delen. Een ‘stroomauto’ heeft geen versnellingsbak, geen bougies, geen filters en geen motorolie. Minder bewegende delen betekent minder slijten, minder kans op kapot gaan, minder kans op problemen. Feitelijk is alleen de accu slijtgevoelig.

Onderhoud blijft nodig, ook bij elektrische auto’s

Het is natuurlijk niet zo dat een elektrische auto ongeveer onderhoudsvrij is. Banden slijten en remmen verdienen na een tijd even de aandacht. Lampjes doven net zo snel als bij benzineauto’s en dus moet ook de elektrische auto zo nu en dan de garage bezoeken voor een onderhoudsbeurt.

Twee grote voordelen van de elektrische auto zorgen ervoor dat de onderhoudsfacturen laag kunnen blijven. De moderne autoaccu gaat bijna nooit stuk en elektromotoren zelf zijn uiterst degelijk en vereisen miniem onderhoud. Inspectie kan vooraf wel latere kosten drukken, vandaar dat een deel van het onderhoud uit technische controle bestaat.

Aandacht voor je banden

Remmen zijn altijd een kostenpost. Bij elektrische auto’s wel veel minder dan bij benzineauto’s. Want met een elektrische wagen ben je aan het regeneratief remmen. Je remt dan af op de elektromotor zelf, zodat de remblokken minder slijten.

Gek genoeg zijn het vaak de banden die sneller slijten bij een elektrische auto dan bij de brandstofvariant. Want je hebt bij elektrisch rijden een veel hoger koppel en kunt dan lekker sportief gaan optrekken. En dat vraagt meer van je banden die dan sneller slijten, ook al door het relatief hoge gewicht van de auto zelf (zwaar accupakket). Snelle slijtage voorkom je door gewoon weg te rijden en niet snel op te trekken.

De jaarlijkse controle

De verplichte APK is voor elektrische auto’s gelijk aan die van een benzine- of dieselauto. Een onderhoudsbeurt voor een elektrisch voertuig bestaat minimaal uit:

  • Inspectie service
  • Vervangen remvloeistof
  • Vervangen interieurfilter
  • Controle remmen
  • Controle banden
  • Controle ruitenwissers
  • Controle lampen

Accu-onderhoud is vooral goed rijd- en laadgedrag

De accu is het duurste deel van je auto. Veelal gaat het om een lithium-ion accu. Onderhoud van dit element is vooral ervoor zorgen dat de prestaties van je batterijpakket niet meer verminderen dan 1 % per jaar. Degradatie van het batterijpakket kan oplopen tot meer dan 2 %, namelijk.

En als een accu nog slechts 70 % capaciteit heeft, moet hij vervangen worden. Verkoop je je auto als tweedehands, dan is de restwaarde veel hoger bij een accucapaciteit van 95 % dan bij 85 %. Hoe kun je nu zelf je accu goed onderhouden?

  • Houd het accupercentage qua vulling tussen de 20 % en 80 %
  • Is de accu leeg? Wacht niet en laad meteen weer op
  • Maak geen gewoonte van snelladen ofwel DC-laden (zeker bij warm weer)
  • Bij zeer koud of heel warm weer ga je je auto niet extra belasten
Laadpaal nodig? Gebruik onze keuzehulp

Meest gekozen laadpaal

Heb je een eigen laadpaal nodig? De Wallbox Pulsar Plus is de meest gekozen laadoplossing op dit moment.

Wallbox Pulsar Plus

De Wallbox Pulsar Plus is dé favoriete laadpaal onder particulieren. Gebruiksvriendelijk, innovatief en razendsnel.

Trustpilot beoordeling Recharged BV

Over Recharged

Wij zijn een professionele leverancier en installateur van laadpalen. Onze laadspecialisten en gecertificeerde monteurs zijn jou graag van dienst om laadoplossingen te realiseren – bij jou thuis of op kantoor. Al veel tevreden klanten gingen jou voor.

Meer lezen

Jij & Recharged: Samen maken
wij de wereld groener

Samen komen we tot de juiste laadoplossing die het beste op jouw situatie aansluit. Onze monteurs installeren de gekozen laadpaal bij jou thuis of op kantoor. Zo ben je verzekerd van een veilige, betrouwbare en vakkundige laadpaal installatie.

Vraag vandaag nog jouw laadpaal installatie aan.