Het aantal hybride- en elektrische auto’s in Nederland is de afgelopen jaren fors toegenomen. Uit recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat het totaal van deze auto’s al boven het aantal auto’s op diesel ligt.
Een ontwikkeling die zich de komende jaren door lijkt te zetten. Maak jij al gebruik van een hybride- of elektrische auto? In dit artikel vind je verschillende tips die goedkoop elektrisch rijden ondersteunen. Hoewel het gebruik van een elektrische auto in de basis al voordeliger is dan de keuze voor een auto op benzine of diesel, zijn er altijd manieren om de kosten verder te verlagen.
Tip 1: goedkoop elektrisch rijden met een eigen laadpaal
Goedkoop elektrisch rijden begint bij de keuze voor een laadpaal op de eigen oprit. Je betaalt met een eigen laadpaal over het algemeen minder per kilowattuur, dan bij het gebruik van een publiek laadstation.
Overigens loont het altijd om de prijs bij deze publieke laadpalen te vergelijken met hetgeen je per kWh aan je energieleverancier betaalt. Er zijn situaties waarin het voordeliger is om je auto aan een publieke laadpaal te koppelen.
Heb je op je eigen terrein geen gelegenheid om de auto te parkeren? In dat geval is de investering in een eigen laadpaal vaak niet verstandig. Het is namelijk niet toegestaan om de laadkabel van je elektrische auto over de stoep of weg te leggen. Je kunt hier een boete voor krijgen.
Goedkoop elektrisch rijden met zonnepanelen op het dak
Voordeliger wordt het wanneer je niet afhankelijk bent van de tarieven van je energieleverancier, maar van de opbrengst van de zonnepanelen op het dak. Op zonnige dagen rijd je op deze manier nagenoeg gratis. Maak eenvoudig zelf een grove schatting van het aantal zonnepanelen dat je nodig hebt om zowel je elektrische auto op te kunnen laden, als de overige elektrische apparatuur in huis van groene zonnestroom te voorzien.
Goedkoop elektrisch rijden op je zelf geproduceerde zonnestroom is niet de enige reden om een elektrische auto, een eigen laadpaal en zonnepanelen met elkaar te combineren. Tegenwoordig ondersteunen verschillende elektrische auto’s Vehicle-to-Home-technologie (V2H).
Dit maakt het mogelijk om een overschot aan groene stroom op de accu van je elektrische auto te zetten, om dit op een later moment terug te laten stromen naar je woning. Zo maak je van je auto een thuisbatterij.
Tip 2: zorg voor dynamic load balancing (DLB) op de laadpaal
Wanneer je een eigen laadpaal hebt laten plaatsen of voornemens bent dit te gaan doen, kies dan voor de optie dynamic load balancing (DLB). Dit maakt het mogelijk om de auto pas te laten laden op het moment dat er zich een piek voordoet in de opbrengst aan groene zonnestroom. Zonder dynamic load balancing zou de elektrische auto direct volledig worden opgeladen, zodra je deze aan de lader legt.
Sluit je de auto aan het eind van de werkdag aan? In dat geval zal de auto voornamelijk worden opgeladen met stroom afgenomen van je energieleverancier. Dat is ongunstig voor je portemonnee en minder duurzaam!
Een ander voordeel van dynamic load balancing is het gegeven dat een overbelasting van de groepenkast hiermee voorkomen wordt. Neem de vraag naar stroom in huis toe? In dat geval laadt de auto minder snel op. Op het moment dat de energievraag in huis daalt, neemt de snelheid van opladen weer toe.
Tip 3: kijk naar de verschillen in tarieven van oplaadpunten
Met een laadpas kun je onderweg of thuis in de basis bij iedere aanbieder van oplaadpunten laden. Houd er rekening mee dat er verschillen kunnen zitten in de tarieven van de exploitanten van deze oplaadpunten. Het komt voor dat de aanbieders van laadpassen afspraken maken over de tarieven van deze exploitanten, waardoor sommige laadpalen veel duurder zijn dan andere modellen.
Vaak wordt een laadpas gecombineerd met een app, waarin je de actuele tarieven kunt bekijken. Is het bijna tijd om op te laden? Kijk dan alvast waar je onderweg de goedkoopste laadpalen treft. Het kan een forse besparing opleveren.
Ook handig: laad de elektrische auto op, wanneer je aan het werk bent. Veel werkgevers laten hun medewerkers gratis laden om zo bij te dragen aan een maatschappelijk verantwoorde manier van ondernemen.
Dat is niet de enige reden om medewerkers hun auto gratis op te laten laden. Veel medewerkers leasen tegenwoordig een elektrische auto via hun werkgever. Het is een tweede reden om de laadpalen gratis te maken.