Steeds meer Nederlandse huishoudens kiezen voor een elektrische auto, bij voorkeur gecombineerd met een laadpaal op eigen terrein. Door de laadpaal te combineren met zonnepanelen op het dak van de woning rijd je een groot deel van de tijd gratis. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat het aantal huishoudens met een elektrische- of hybride auto ten opzichte van vorig jaar met maar liefst 31,5 procent groeide. Het maakt dat er voor het eerst meer elektrische- en hybride auto’s zijn, dan auto’s die rijden op diesel. De verwachting is dat deze trend zich doorzet.
Wie de investering in een laadpaal op eigen terrein overweegt, doet er verstandig aan te kiezen voor een zogenaamde load balancing laadpaal. Niet iedere laadpaal beschikt over deze functionaliteit; het is geen vereiste om een elektrische- of hybride auto thuis op te kunnen laden. In dit artikel lees je er meer over.
Dit verstaat men onder een load balancing laadpaal
Het voornaamste doel van een load balancing laadpaal is het voorkomen van een overbelasting van de groepenkast in huis. Hoe vaak heb jij te maken met een stroomstoring als gevolg van zo’n overbelasting? Het is vervelend wanneer de wasmachine of televisie uitvalt, doordat de elektrische auto te veel stroom vraagt.
Een load balancing laadpaal helpt het te voorkomen, door constant te communiceren met de meterkast. De laadpaal kijkt hoeveel stroom er beschikbaar is, zonder dat andere elektrische apparaten in huis uitvallen. Er geldt een maximum voor hetgeen een huishouden aan stroom kan gebruiken op een bepaald moment.
Tip: in huishoudens met grote stroomverbruikers, zoals een jacuzzi of bijvoorbeeld warmtepomp, is het gebruik van load balancing sterk aan te raden. Het risico op een overbelasting van de groepenkast is relatief groot. Datzelfde geldt voor huishoudens met een laadstation waarvan het vermogen relatief hoog is.
Dynamisch element van een load balancing laadpaal
Een load balancing laadpaal kan dynamisch zijn, niet voor niets wordt het ook wel dynamic load balancing (DLB) genoemd. In die zin dat de snelheid waarmee de elektrische auto opgeladen wordt niet op ieder moment hetzelfde zal zijn.
Wanneer je in de avond een vaatwasser inschakelt, de televisie aanzet en nog snel de laptop aan de stroom legt, zal de laadsnelheid van de elektrische auto afnemen; de load balancing laadpaal merkt op dat je op andere plekken in huis meer stroom nodig hebt.
Schakel je de apparatuur uit om naar bed te gaan aan het eind van de avond? In dat geval neemt de vraag vanuit de load balancing laadpaal toe en zal de elektrische auto sneller opladen. Zo beschikt deze over een volle accu als je de volgende werkdag van huis rijdt!
Dynamic load balancer met zonnepanelen
Nog interessanter wordt de keuze voor een load balancing laadpaal, wanneer je deze combineert met zonnepanelen op het dak van je woning. Er zijn laadpalen waarmee het mogelijk is om een zekere prioriteit in te stellen. Niet alleen in de apparatuur die je als eerste van stroom wilt voorzien in huis, maar ook in het type stroom dat de laadpaal moet gebruiken bij het opladen van de auto.
Is er relatief veel groene stroom beschikbaar om 14.00 uur? In dat geval begint de load balancing laadpaal de elektrische auto sneller op te laden. Neemt de hoeveelheid opgewekte groene stroom af richting het begin van de avond? In dat geval daalt ook de snelheid van het opladen van de auto.
De combinatie van een load balancing laadpaal met zonnepanelen kan een goed alternatief zijn voor de investering in een thuisbatterij. Steeds meer huishoudens overwegen een thuisbatterij, nu de salderingsregeling zeer waarschijnlijk wijzigt. Het maakt het minder interessant om het overschot aan groene stroom aan het stroomnet terug te leveren. Een thuisbatterij maakt het mogelijk om dit overschot tijdelijk op te slaan.
Door te kiezen voor dynamic load balancing wordt de volledige productie aan groene stroom gebruikt om de accu van je elektrische auto op te laden. Hiermee dient de accu van je auto als een soort thuisbatterij.
Aansluiten van een load balancing laadpaal in de meterkast
Het implementeren van load balancing op de laadpaal bij je woning is geen kwestie van het omzetten van een schakelaar. Voor de toepassing van load balancing op jouw laadpaal zijn een aantal technische aanpassingen noodzakelijk.
Deze aanpassingen moeten door een vakman worden uitgevoerd. Een van de werkzaamheden die moet worden uitgevoerd is het trekken van een nieuwe kabel tussen de laadpaal en de meterkast in huis. Ook de meterkast zelf zal moeten worden aangepast.