Met een groeiend aantal elektrische auto’s op de weg neemt ook het aantal snellaadstations van aanbieders als Fastned, Allego en Ionity in Nederland toe. Je vindt ze voornamelijk langs de kant van de snelweg. Deze snelle laadpalen bieden een vermogen dat veel hoger ligt dan het vermogen van een laadpaal bij huishoudens thuis. Ter illustratie: het vermogen van snelle laadpalen kan oplopen tot 350 kW. Daar waar de laadpalen voor thuis vaak een vermogen van maximaal 22 kW bieden. Overigens halen lang niet alle snellaadstations een vermogen van 350 kW; gebruikelijk is een vermogen van 150 tot 175 kW.
Dit betekent niet dat het gebruik van deze snelle laadpalen er altijd voor zorgt dat de accu van je elektrische auto sneller vol zit. De auto moet dit hoge vermogen namelijk kunnen verwerken, wat zeker bij oudere modellen lang niet altijd het geval is. Ook de goedkopere modellen elektrische auto’s bieden vaak een oplaadvermogen van 50 tot maximaal 100 kW. In dit artikel lees je meer over het gebruik van deze snelle laadpalen en de mogelijkheid om ook thuis relatief snel te laden.
Geboden faciliteiten bij gebruik van snelle laadpalen beperkt
Houd bij het gebruik van deze snelle laadpalen rekening met een gebrek aan faciliteiten. In sommige gevallen is het zelfs niet mogelijk om overdekt te wachten tot de accu van je elektrische auto voldoende opgeladen is om weer verder te kunnen. Over het algemeen bieden de snellaadstations van Fastned het meeste comfort. Je vindt er niet alleen een overkapping, maar vaak is er ook camerabewaking aanwezig. Dat geeft een veiliger gevoel dan de snellaadstations die op een paar honderd meter van de snelweg gelegen zijn en geen camerabewaking hebben.
Een andere reden die de snelle laadpalen van Fastned populair maakt is de diversiteit aan aansluitingen. Je kunt hier terecht met zowel een CCS-, een CHAdeMo- (voornamelijk bij Aziatische auto’s), een Mennekes- en een Tesla Adapter. De stekkers zitten aan deze snelle laadpalen vast. Je hoeft je eigen stekker dus niet te gebruiken.
Verschil in werking met gewone laadpalen
Snelle laadpalen maken gebruik van gelijkstroom, wat de mogelijkheid biedt om grote vermogens aan energie te leveren. Bij een reguliere laadpaal, de modellen die men aan huis gebruikt, wordt gebruik gemaakt van wisselstroom. Dat laatste maakt het onmogelijk om deze laadpalen een vermogen als de snellaadstations te laten leveren. Vaak is dat helemaal niet erg; de auto heeft de volledige dag en/of nacht om op te laden.
De tijd die het kost om de accu van je elektrische auto volledig op te laden is vaak afhankelijk van het snellaadvermogen en de capaciteit van een accu. Belangrijk om hierbij op te merken is het feit, dat het snelladen vaak mogelijk is totdat de accu voor 80 procent vol zit. Daarna verloopt het opladen ook bij een snelle laadpaal aanmerkelijk minder snel.
Kosten liggen fors hoger bij snelle laadpalen
Houd er rekening mee dat de kosten bij het gebruik van snelle laadpalen fors hoger liggen dan bij het gebruik van een reguliere laadpaal in een woonwijk. Het gebruik van de snelle laadpalen wordt zodoende voornamelijk aangeraden aan mensen die nog een lange rit voor de boeg hebben. Haal je de laadpaal in de wijk? In dat geval is het verstandiger om door te rijden en de accu pas thuis weer op te laden. Overigens is dat niet alleen goedkoper; het is ook beter voor de accu.
Zou je regelmatig gebruik maken van snelle laadpalen, dan kan dit de levensduur van een accu negatief beïnvloeden. Dat komt voornamelijk door de temperatuurstijging als gevolg van het snelladen. Een hogere temperatuur is niet ideaal voor accu’s.
Snelle laadpalen voor thuis
De laadpalen voor thuis leveren vaak een maximaal vermogen van 22 kW. Bij de keuze voor een dergelijk vermogen is het belangrijk de geschiktheid van je meterkast te controleren. Let hierbij op het verschil tussen een 1-fase en 3-fasen aansluiting. Met een 1-fase aansluiting is over het algemeen slechts een vermogen van 2,3 kW of 7,4 kW mogelijk. Het kost hierbij zo’n 12 uur om een gemiddelde accu op te laden, tegenover circa 3 uur bij een laadpaal met een vermogen van 22 kW.
Daarbij is het bij de keuze voor het laten plaatsen van een relatief snelle laadpaal aan huis raadzaam om te kiezen voor een model dat Dynamic Load Balancing (DLB) ondersteunt. Deze technologie helpt een overbelasting van de groepen in je meterkast te voorkomen. Een elektrische auto zal met deze technologie pas opladen, als de vraag naar stroom in huis beperkt is. Denk aan de nachtelijke uren.