Onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) toont aan dat het aantal volledig elektrische auto’s in Nederland toeneemt. Ten opzichte van 2022 lag het aantal elektrische- en hybride auto’s in 2023 circa 31,5% hoger. Niet alleen zakelijke rijders kiezen steeds vaker, veelal als gevolg van een besluit door de organisatie waarvoor zij werken, voor een elektrisch model; ook particulieren rijden vaker een volledig elektrische auto.
Sommige mensen schaffen zelf een model aan, anderen kiezen voor het (private) leasen hiervan. De verwachting is dat deze lijn zich doorzet in de komende jaren. Heb jij de investering in een volledig elektrische auto al eens overwogen? Dit artikel zet de belangrijkste factoren bij de aanschaf van een dergelijk model auto voor je op een rijtje.
Kijk naar de grootte van de accu en zijn actieradius
Een van de belangrijkste aspecten bij het vergelijken van volledig elektrische auto’s is de actieradius hiervan. Kijk hierbij naar het aantal kilometers wat je momenteel gemiddeld maakt per dag. Op basis hiervan kun je bepalen wat een passende actieradius is. Voor een rit naar kantoor van zo’n 10 tot 20 kilometer is een grote actieradius logischerwijs minder cruciaal dan voor iemand die dagelijks al snel 100 kilometer maakt door bezoeken aan klanten of verschillende bedrijfslocaties.
In de productspecificaties wordt een actieradius genoemd die je in de praktijk vrijwel zeker niet zal halen. Deze actieradius is berekend op basis van WLTP-testen. Dat zijn testen onder relatief optimale laboratoriumomstandigheden. Het wordt aangeraden om voor de berekening van een reële actieradius uit te gaan van zo’n 65% tot 75% van de genoemde waarde in de productspecificaties.
Capaciteit van de accu in een elektrische auto
De actieradius van een elektrische auto hangt sterk samen met de grootte, de capaciteit van de accu. Des te groter de accu van een elektrisch model is, des te langer kom je hiermee vooruit. Je kunt het vergelijken met de impact van de grootte van je brandstoftank in een auto op benzine of diesel.
Tip: houd bij de aankoop van een tweedehands elektrische auto rekening met het gegeven dat de capaciteit van de accu verminderd kan zijn. Zeker wanneer iemand regelmatig gebruik maakt van een snellader kan dit de gezondheid van een accu schaden.
Mogelijkheid tot het gebruik van een snellader
Overigens is een snellader met lang niet alle modellen elektrische auto’s te gebruiken. Een snellader kan een vermogen tot wel 350 kW leveren. Daar waar een reguliere lader een vermogen levert van vaak zo’n 50 kW. Dit verschil maakt dat de accu in combinatie met een snellader al na zo’n twintig tot dertig minuten vol genoeg zit om je reis te kunnen hervatten. Zeker wanneer je veel onderweg bent is dit prettig.
Kijk naar het snellaadvermogen van een volledig elektrische auto om te beoordelen of deze geschikt is voor het gebruik van zo’n snellader. In sommige gevallen heeft een auto een laadvermogen van maximaal 50 kW. Het gebruik van een snellader met een maximaal vermogen van 350 kW maakt in dat geval geen verschil met het gebruik van een reguliere laadpaal in een woonwijk.
Tip: de verwachting is dat het maximale laadvermogen van snelladers langs de kant van de snelweg de komende jaren verder toeneemt. Houd hier rekening mee, wanneer je het snellaadvermogen van een volledig elektrische auto beoordeelt. Met een hoog maximaal snellaadvermogen profiteer je van toekomstige verbeteringen van het laadvermogen van deze snelladers.
Elektrische auto’s met een trekhaak
Ga je regelmatig op vakantie met de caravan? Of neem je in het weekend de fietsen mee op de trekhaak van je huidige auto? Lang niet iedere volledig elektrische auto valt te combineren met een trekhaak. In sommige gevallen is het overigens nog wel mogelijk om een aparte beoordeling van de RDW te vragen, waarna de trekhaak alsnog gemonteerd kan worden op sommige elektrische modellen.
Subsidie voor investering in volledig elektrische auto
Particulieren die de aankoop of het private leasen van een volledig elektrische auto overwegen, doen er verstandig aan te kijken naar de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Deze regeling geldt zowel voor nieuwe, als voor gebruikte elektrische auto’s en maakt de investering hierin financieel aantrekkelijker. Bij een nieuwe personenauto kunt u tot 2.950 euro aan subsidie aanvragen. Bij een gebruikte elektrische auto ligt dat bedrag op maximaal 2.000 euro.
Bij het private leasen van een elektrische auto gelden dezelfde bedragen: tot 2.950 euro bij een nieuw model en tot 2.000 euro bij een gebruikte auto. Op de website van de Rijksoverheid lees je meer over de inhoud van deze regeling.