Actieradius van een elektrische auto minder groot in de wintermaanden

Inhoudsopgave

Huishoudens met een elektrische auto werden in de afgelopen periode geconfronteerd met een minder grote actieradius dan zij van hun voertuig gewend waren. Het heeft te maken met de kou in Europa. Wanneer het buiten vriest neemt de actieradius van een elektrische auto. Hoe komt dit? Op welke manier kun je de impact van de kou buiten op de actieradius van het voertuig tot een minimum beperken? In dit artikel lees je hier meer over.

Oorzaak van het dalen van de actieradius

Actieradius elektrische auto winter
Impact kou op actieradius elektrische auto

Dat de actieradius van een elektrische auto in de winter afneemt, is het gevolg van het minder goed functioneren van de accu. Niet alleen in de koude wintermaanden kun je hiermee te maken krijgen; ook in de zomer zal een elektrische auto minder goed presteren.

Bij de optimale omstandigheden voor het gebruik van een elektrische auto is het windstil en ligt de temperatuur rond de 20 graden Celsius. De accu zet de beschikbare stroom in die situatie zo optimaal mogelijk om naar brandstof voor het voertuig.

Ook het laden van de elektrische auto duurt langer

Een elektrische auto in de wintermaanden gebruiken betekent niet alleen dat de actieradius hiervan afneemt. Ook zal het langer duren voordat de accu hiervan volledig opgeladen is. Het maakt dat je bij lange ritten niet alleen eerder moet laden, maar bij dat laden ook nog eens langer staat te wachten. Gelukkig zijn er verschillende manieren waarop je de impact van de kou op je accu kunt verminderen.

Laat de auto al bij de laadpaal opwarmen

Niets is vervelender dan in een ijskoude auto van huis weg te moeten gaan. Gelukkig bieden veel elektrische auto’s tegenwoordig een mogelijkheid om het voertuig al ruim voor vertrek te verwarmen. Doe dit ook, zeker wanneer je de auto aan de laadpaal gekoppeld hebt. De verwarming in je auto heeft een grote impact op de actieradius hiervan. Door de auto vooraf te verwarmen, hoef je de energie op de accu hier niet meer voor te gebruiken.

Wist je dat een elektrische auto meer energie verbruikt bij het verwarmen van het voertuig dan dat een auto op benzine doet? Het is een aspect om rekening mee te houden. Dat verschil zit voornamelijk in het feit dat de benzine voor een deel wordt omgezet in warmte bij het verbranden hiervan. Deze warmte wordt gebruikt om de auto deels te verwarmen. Bij een auto op elektriciteit is de opwekking van warmte veel beperkter.

Staat de auto niet bij de laadpaal en wil je deze toch verwarmen? Kies in dat geval voor het gebruik van de stoelverwarming. De stoelverwarming zorgt in veel kortere tijd voor een aangename temperatuur in de auto, mede doordat je lichaam rechtstreeks wordt opgewarmd. Dat is bij het verwarmen van de lucht in de auto een veel langduriger proces.

Warmere accu zal minder energie verbruiken

Naast het nut van het tijdig verwarmen van een elektrische auto, is het zinvol om de accu zo laat mogelijk op te laden. Doe dit bijvoorbeeld pas een aantal uur voor vertrek. Op deze manier zal de accu van je auto nog enigszins warm zijn op het moment dat je naar je werk of bijvoorbeeld familie gaat. Een warme accu verbruikt over het algemeen iets minder energie.

Rijstijl heeft grote invloed op actieradius elektrische auto

Niet alleen de kou heeft in de wintermaanden een grote invloed op de actieradius van je elektrische auto. Ook je rijstijl speelt hier een bepalende rol in. Zo is het onverstandig om voortdurend te remmen en weer te accelereren.

Niet alleen loop je een groter risico om weg te glijden op een gladde ondergrond, ook zorgt dit voor een onnodig zware belasting van de elektromotor en daarmee accu. Verstandiger is het om op continue snelheid te rijden. Een elektrische auto van onder meer Tesla kan je hierin ondersteunen, door gebruik te maken van de modus “chill mode”.

Helemaal niet remmen is geen optie. Op de momenten dat je in vaart moet minderen doe je er slim aan om regeneratief te remmen. Dat geldt logischerwijs niet alleen in de winter, maar ook op andere momenten. Regeneratief remmen betekent dat je niet actief op het rempedaal drukt, maar juist je voet van het gaspedaal neemt.

Op deze manier zal de elektrische auto langzaamaan tot stilstand komen. Een van de voordelen van regeneratief remmen is het feit dat de accu bij deze handeling iets wordt opgeladen. Bijkomend voordeel is dat onder meer de remschijven minder snel slijten door gebruik te maken van regeneratief remmen.

Laadpaal nodig? Gebruik onze keuzehulp

Meest gekozen laadpaal

Heb je een eigen laadpaal nodig? De Wallbox Pulsar Plus is de meest gekozen laadoplossing op dit moment.

Wallbox Pulsar Plus

De Wallbox Pulsar Plus is dé favoriete laadpaal onder particulieren. Gebruiksvriendelijk, innovatief en razendsnel.

Trustpilot beoordeling Recharged BV
Zonder installatie

€ 826

Inclusief btw

Met installatie

Vanaf € 1.599

Inclusief btw

Over Recharged

Wij zijn een professionele leverancier en installateur van laadpalen. Onze laadspecialisten en gecertificeerde monteurs zijn jou graag van dienst om laadoplossingen te realiseren – bij jou thuis of op kantoor. Al veel tevreden klanten gingen jou voor.

Meer lezen

Jij & Recharged: Samen maken
wij de wereld groener

Samen komen we tot de juiste laadoplossing die het beste op jouw situatie aansluit. Onze monteurs installeren de gekozen laadpaal bij jou thuis of op kantoor. Zo ben je verzekerd van een veilige, betrouwbare en vakkundige laadpaal installatie.

Vraag vandaag nog jouw laadpaal installatie aan.