Hoeveel zonnepanelen voor een elektrische auto nodig?

Inhoudsopgave

Heb je een oprit bij je woning? Overweeg in dat geval eens je elektrische auto te combineren met zonnepanelen op het dak en een laadpaal aan huis. Het stelt je in staat de auto op zeer voordelige wijze van brandstof te voorzien.

Door voor een laadpaal met een autorisatiemechanisme te kiezen, voorkom je dat anderen de door jou opgewekte groene stroom kunnen misbruiken. Hoeveel zonnepanelen heb je voor een elektrische auto nodig? Wat maakt de combinatie van een elektrische personenwagen en zonnepanelen nog meer interessant, naast de mogelijkheid om goedkoop te rijden? In dit artikel lees je er meer over.

Wanneer je rond je woning geen ruimte hebt voor het parkeren van je elektrische auto, is het gebruik van een eigen laadpaal vaak niet mogelijk. Veel gemeenten verbieden het inwoners om een laadkabel over de openbare weg of bijvoorbeeld een stoep te laten lopen. Dit kan tot gevaarlijke situaties leiden.

Zelf opgewekte stroom is de voordeligste optie

Hoeveel zonnepanelen voor elektrische auto
Uitleg aantal zonnepanelen voor elektrische auto

Zou je de prijs van een kWh zelf opgewekte stroom vergelijken met hetgeen je energieleverancier per kWh bij je in rekening brengt, dan is het verschil groot. Gemiddeld genomen betaal je zo’n 0,07 euro per kWh aan opgewekte stroom, voornamelijk als gevolg van de investering in je zonnepanelen.

Neem je een kWh stroom af via het stroomnet, dan ligt de prijs daarvan al snel op zo’n 0,35 tot 0,40 euro per kWh. Het maakt de combinatie van een elektrische auto en zonnepanelen interessant.

Berekening van het verbruik van je elektrische auto

Hoeveel zonnepanelen je nodig hebt voor een elektrische auto is in beginsel afhankelijk van twee factoren: het verbruik van je auto en het aantal kilometers dat je jaarlijks aflegt. Het verbruik van een auto vind je terug in de specificaties ervan. Heb je de auto al wat langer? Kijk in dat geval eens op je dashboard hoeveel je gemiddeld genomen verbruikt per rit. Deel het aantal kilometers dat je jaarlijks rijdt, vervolgens door het geschatte verbruik van de auto. Het geeft je een beeld van het aantal kWh dat je zonnepanelen zullen moeten opwekken.

Ter illustratie: neem een auto die zo’n 7,5 kilometer rijdt per kWh aan stroom. Zou je jaarlijks 15.000 kilometer met deze auto rijden, dan komt dat neer op een verbruik van 2.000 kWh op jaarbasis.

Een gemiddeld zonnepaneel wekt tegenwoordig zo’n 350 kWh per jaar op. Houd er rekening mee dat deze opbrengst in de praktijk niet altijd gehaald zal worden. Zo ben je afhankelijk van omliggende bebouwing, van de bomen rondom je huis, enzovoorts. Ook wordt er jaarlijks iets op de zonnepanelen afgeschreven; de maximale opbrengst per paneel neemt geleidelijk aan af. Vaak wordt om deze reden aangeraden om tien procent bij het verwachte verbruik op te tellen en de uitkomst daarvan te delen door de opbrengst van de zonnepanelen.

Terug naar het voorbeeld: 1,1 maal 2.000 kWh levert een totaal verwacht verbruik op van 2.200 kWh voor het gebruik van de elektrische auto. Deel je dit verbruik door de opbrengst van 350 Wp per paneel, dan kom je uit op een totaal van zo’n 6 à 7 zonnepanelen.

Kies voor een groter aantal zonnepanelen

Tegenwoordig ondersteunen steeds meer moderne elektrische auto’s V2H-technologie; Vehicle-to-Home. Dit maakt dat je de accu van je elektrische auto als een thuisbatterij kunt gebruiken. Het overschot aan groene stroom van de zonnepanelen laad je op de accu van je auto, om deze in de avond weer te ontladen. Het idee achter deze V2H-technologie is dat de stroom twee richtingen op kan lopen. Bij een ouder model elektrische auto is het uitsluitend mogelijk om de groene stroom van je zonnepanelen richting de auto te laten stromen; het ontladen van de accu naar de woning is niet mogelijk.

Het gebruik van je elektrische auto als thuisbatterij is een heel duurzame vorm van het gebruik van je zelf opgewekte groene stroom. Daarbij levert het een financieel voordeel op, nu de bestaande salderingsregeling zal worden aangepast. Deze aanpassing maakt dat het salderen van zelf opgewekte groene stroom vanaf 2031 mogelijk geen optie meer is voor huishoudens.

Besparing berekenen bij combinatie zonnepanelen en elektrische auto

Heb je berekend hoeveel zonnepanelen je nodig hebt voor je elektrische auto en ken je het verbruik hiervan op jaarbasis? In dat geval kun je berekenen wat je straks bespaart, op het moment dat de zonnepanelen zijn terugverdiend. Dit doe je door het aantal kWh dat je jaarlijks verbruikt te vermenigvuldigen met 30 eurocent. Deze 0,30 euro is gebaseerd op de gemiddelde prijs per kWh van een energieleverancier minus de prijs per kWh aan zelf opgewekte stroom.

Laadpaal nodig? Gebruik onze keuzehulp

Meest gekozen laadpaal

Heb je een eigen laadpaal nodig? De Wallbox Pulsar Plus is de meest gekozen laadoplossing op dit moment.

Wallbox Pulsar Plus

De Wallbox Pulsar Plus is dé favoriete laadpaal onder particulieren. Gebruiksvriendelijk, innovatief en razendsnel.

Trustpilot beoordeling Recharged BV
Zonder installatie

€ 826

Inclusief btw

Met installatie

Vanaf € 1.599

Inclusief btw

Over Recharged

Wij zijn een professionele leverancier en installateur van laadpalen. Onze laadspecialisten en gecertificeerde monteurs zijn jou graag van dienst om laadoplossingen te realiseren – bij jou thuis of op kantoor. Al veel tevreden klanten gingen jou voor.

Meer lezen

Jij & Recharged: Samen maken
wij de wereld groener

Samen komen we tot de juiste laadoplossing die het beste op jouw situatie aansluit. Onze monteurs installeren de gekozen laadpaal bij jou thuis of op kantoor. Zo ben je verzekerd van een veilige, betrouwbare en vakkundige laadpaal installatie.

Vraag vandaag nog jouw laadpaal installatie aan.