Recente cijfers van de ACEA, de European Automobile Manufacturers’ Association, laten zien dat het aantal registraties van volledig elektrische auto’s in oktober van dit jaar zo’n 29 procent hoger lag dan in dezelfde maand een jaar eerder. Overigens loopt Nederland met deze sterke groei niet voorop in Europa; gemiddeld lag de groei op 36,3 procent. Er zijn hierdoor logischerwijs andere Europese landen met een grotere groei.
Opvallend is dat de subsidiepot voor volledig elektrische auto’s in het laatste kwartaal van 2023 nog voor zo’n 40 procent gevuld was. Daar waar datzelfde potje een jaar eerder al in mei leeg was. Hiermee lijkt er een eind te komen aan de eerste golf van de elektrificatie onder Nederlandse huishoudens en bedrijven. In de komende jaren zal het aantal elektrische auto’s verder toenemen, mede doordat er vanaf 2035 geen nieuwe brandstofauto’s meer verkocht mogen worden. Een aantrekkelijke ontwikkeling voor de verkopers van zonnepanelen. Dit artikel vertelt je er meer over.
Sterke groei verwacht in de vraag naar laadpalen
Niet alleen is er sprake van groei in het aantal volledig elektrische auto’s op de Nederlandse wegen. Ook de vraag naar laadpalen nam de afgelopen periode toe. Het gaat hierbij niet uitsluitend om de laadpalen voor thuis, maar bijvoorbeeld ook om laadpalen die in het publieke domein geplaatst worden.
In Nederland zijn inmiddels meer dan een half miljoen private laadpalen te vinden. Alleen al in 2023 steeg dat aantal met zo’n 100.000 private laadpalen. Dat betekent concreet dat zo’n 67% van de Nederlanders met een elektrische auto een eigen laadpaal tot diens beschikking heeft. De verwachting is dat de vraag naar laadpalen ook in de komende jaren groot blijft.
Het maakt dat installateurs het steeds drukker krijgen. Vaak worden zij niet alleen gevraagd naar ondersteuning bij het plaatsen van een laadpaal aan huis, maar ook voor de installatie van zonnepanelen op het dak.
Met name de combinatie van beide duurzame componenten is interessant. Het biedt consumenten de mogelijkheid om een volledig elektrische auto zo goed als gratis op te laden.
Elektrische rijders proberen kosten te drukken
Uit het Nationaal Laadonderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat de hoge stroomprijzen maken dat huishoudens bewust zoeken naar de goedkoopste optie om hun auto op te laden. Een van de opties die men hierbij ziet is het thuis opladen van de auto.
Interessant is een laadpaal die Dynamic Load Balancing (DLB) ondersteunt. Dit maakt het mogelijk om de auto op te laden op het moment dat de vraag naar stroom in huis beperkt is. Concreet betekent dit dat de auto voornamelijk ’s nachts zal worden opgeladen, wat veelal de goedkoopste optie is (zonder eigen zonnepanelen).
Gebruik van elektrische auto’s als thuisbatterij
Huishoudens die hun elektrische auto combineren met zonnepanelen op het dak doen er verstandig aan om bij de investering in een nieuwe auto te kiezen voor een model dat Vehicle-to-Home (V2H) technologie ondersteunt.
Deze technologie stelt huishoudens in staat om een elektrische auto als thuisbatterij te gebruiken. Met het V2H-principe loopt de stroom twee kanten op: van de zonnepanelen naar de auto en andersom van de auto naar de woning. Een overschot aan groene zonnestroom dat overdag niet gebruikt wordt door het huishoudens, kan op deze wijze in de avond alsnog benut worden.
In 2025 zeer waarschijnlijk een aanpassing aan de salderingsregeling
Door nu al te investeren in zonnepanelen, een laadpaal aan huis en een elektrische auto met V2H-technologie sorteert men voor op de aanpassing aan de salderingsregeling. Deze aanpassing verwacht men in 2025.
In november 2023 stemde de Tweede Kamer al in met het voorstel. De Eerste Kamer doet dat zeer waarschijnlijk in de loop van 2024. Het betekent dat het salderen van stroom straks niet meer mogelijk is.
Het percentage van de opgewekte zonnestroom dat gesaldeerd mag worden, loopt van 100 procent stapsgewijs terug naar 0 procent in 2031. De daling in dit percentage start bij het huidige voorstel al in 2025.
Subsidie voor de aankoop van een elektrische auto
Ook in 2024 hebben consumenten de mogelijkheid subsidie aan te vragen voor de aanschaf van een nieuwe of gebruikte elektrische auto. Bij een nieuwe, volledig elektrische personenwagen ligt deze financiële tegemoetkoming op 2.950 euro.
In het geval van een tweedehands model kun je een vergoeding krijgen tot 2.000 euro. De subsidie wordt niet alleen aangeboden aan huishoudens die een elektrische auto kopen. Ook huishoudens die voor private lease kiezen komen hiervoor in aanmerking.
Houd er rekening mee dat de subsidie niet voor alle modellen auto’s aangeboden wordt. Het model dat je aanschaft moet op de SEPP Autolijst staan.