Heb je geen eigen oprit, maar wel de wens om een laadpaal te laten installeren? Er zijn in dat geval verschillende aspecten om rekening mee te houden. Mogelijk krijg je te maken met de Vereniging van Eigenaren (VvE) van het appartementencomplex, die toestemming moet geven voor de installatie van een eigen laadpaal in de parkeergarage of bijvoorbeeld de centrale parkeerplaats van het complex. Soms wordt door huishoudens overwogen een laadpaal zonder eigen oprit te laten installeren, om de laadkabel vervolgens over de stoep te laten lopen bij het laden van de accu. Dat laatste is in de meeste Nederlandse gemeenten verboden. In dit artikel lees je meer over de mogelijkheden die je hebt, bij de investering in een laadpaal zonder eigen oprit.
Investering in laadpaal zonder eigen oprit bij appartement
Eigenaren van bijvoorbeeld een appartement maken deel uit van de VvE van het complex. Gezamenlijk bepalen de eigenaren tijdens de algemene vergadering of het je wordt toegestaan een eigen laadpaal aan te sluiten. Het is geen zekerheid dat je deze toestemming krijgt; een meerderheid van de eigenaren moet hiermee instemmen. Er kunnen daarnaast voorwaarden worden gesteld aan de plaatsing hiervan.
Veel VvE’s maken gebruik van het VvE Modelreglement 2017. Dit document bevat een artikel (28.3) dat voorschrijft op welke wijze een laadpaal geïnstalleerd mag worden bij een eigen parkeerplaats. Je hoeft bij het gebruik van dit modelreglement slechts melding te maken van de aanstaande investering in een eigen laadpaal. Belangrijk is hierbij onder meer dat de laadpaal door een erkende installateur geplaatst wordt.
Laadpaal in een parkeergarage
Wil je een laadpaal laten plaatsen in de parkeergarage bij het appartementencomplex? In dat geval is het belangrijk goed te kijken naar de veiligheid van zo’n laadpaal. Je wilt voorkomen dat er als gevolg van jouw laadpaal een relatief groot risico op brand ontstaat. Een adviseur van de gemeente of brandweer kan je helpen risico’s in kaart te brengen en gezamenlijk te zoeken naar mitigerende maatregelen. Het wordt aangeraden om een laadpaal zo dicht mogelijk bij de ingang van de parkeergarage te laten installeren, mits mogelijk.
Laadkabel over de stoep laten lopen vaak verboden
Wanneer je geen eigen oprit hebt, kun je overwegen de laadkabel van de wallbox naar je auto op een publieke parkeerplaats te laten lopen. Het nadeel hiervan is dat de laadkabel een stoep, fietspad of bijvoorbeeld weg zal moeten kruisen. In veel gemeenten binnen Nederland is dit verboden. Kijk de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van jouw gemeente nog eens na, om te zien aan welke regels jij je dient te houden bij het gebruik van een laadpaal zonder eigen oprit. Mocht het worden toegestaan, dan is het de vraag of een dergelijke constructie verstandig is. De laadkabel zal relatief snel slijten, wanneer hier voortdurend auto’s overheen rijden.
Publieke laadpaal aanvragen bij de gemeente
Blijkt het voor jou geen optie te zijn om de elektrische auto met een eigen laadpaal op te laden? In dat geval kun je een publieke laadpaal aanvragen bij de gemeente. Veel gemeenten bieden hier mogelijkheden voor op de eigen website. Houd er rekening mee dat de laadpaal na plaatsing niet alleen bedoeld is voor jouw elektrische auto. Ook andere bewoners van de straat mogen de laadpaal gebruiken.
Let op: er gelden een aantal voorwaarden voor het aanvragen van een laadpaal bij je gemeente. Zo geldt in de grote steden dat het aanvragen hiervan alleen mogelijk is, wanneer je in aanmerking komt voor een parkeervergunning. Daarbij worden door sommige gemeenten eisen gesteld aan de elektrische auto die je gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan een minimum voor de accucapaciteit of het bereik van het voertuig.
Verschillende voordelen van de investering in een laadpaal
Een eigen laadpaal, ook zonder oprit, biedt een groot aantal voordelen. Dat geldt met name voor huishoudens met een combinatie van een laadpaal en elektrische auto, die bidirectioneel laden ondersteunen. Het wordt ook wel Vehicle-to-Home (V2H) technologie genoemd. Dit stelt je in staat om de accu van je elektrische auto niet alleen op te laden, maar ook om deze te ontladen. Zo kun je de elektrische auto als een thuisbatterij gebruiken. Zeker met het oog op de veranderende salderingsregeling is dit interessant. Je hoeft een overschot aan groene stroom niet terug te leveren aan het stroomnet, evenals dat het uitschakelen van zonnepanelen bij een laag verbruik niet noodzakelijk is. Voortaan sla je het ontstane overschot aan zelf opgewekte groene stroom op voor een later moment.
Logischerwijs geldt bovenstaande uitsluitend, wanneer je de laadpaal combineert met zonnecollectoren op het dak van je woning.