Hoewel de groei inmiddels iets lijkt af te nemen, blijft de vraag naar elektrische auto’s groot in Nederland. Eerder voorspelde ElaadNL, een kenniscentrum rond elektrisch laden, nog dat het nationale wagenpark in 2050 uit zo’n tien miljoen elektrische auto’s zal bestaan. Om die auto’s tijdig op te kunnen laden, werken gemeenten voortdurend aan de installatie van nieuwe laadpalen. Indirect levert men hiermee een wezenlijke bijdrage aan de energietransitie in de eigen regio. Uit dezelfde voorspelling van ElaadNL blijkt dat er in 2050 naar verwachting zo’n vier miljoen laadpunten zullen zijn. Een risico voor de continuïteit van de stroomvoorziening voor huishoudens en bedrijven, volgens netbeheerder Stedin. Deze organisatie pleit daarom voor het uitschakelen van publieke laadpalen tussen 16.00 en 21.00 uur.
Een publieke laadpaal per drie elektrische auto’s in Nederland
Op dit moment zijn er zo’n 140.000 publieke laadpalen in Nederland. Dat betekent dat momenteel één laadpaal wordt geboden per drie elektrische auto’s. Daar komen de laadpalen van bedrijven en particulieren nog bij. Wie de plannen van de Nederlandse gemeenten voor de komende jaren bekijkt, merkt al snel op dat er nog veel meer laadpalen bij zullen komen. Die laadpalen worden voornamelijk aan het eind van de werkdag gebruikt, als men terugkeert naar huis. Dat is precies het moment waarop het stroomnet uit zijn voegen barst, zo stelt Stedin. Onder meer doordat er op dat moment gekookt wordt, gezinnen de televisie inschakelen, enzovoorts.
Proef met netbewust laden onvoldoende volgens Stedin
Het is niet voor het eerst dat over dit probleem wordt nagedacht. Zo is er in Rotterdam een proef gestart met netbewust laden. Dat betekent concreet dat het beschikbare vermogen voor laadpalen tussen 16.00 en 21.00 uur wordt afgeknepen. Elektrische auto’s laden als gevolg daarvan minder snel op tussen deze tijden. Volgens netbeheerder Stedin is een dergelijke oplossing onvoldoende om problemen met het stroomnet op termijn te kunnen voorkomen. In het bijzonder, wanneer er de komende jaren duizenden nieuwe woningen worden aangesloten op het stroomnet.
Ter illustratie: Stedin stelt dat er de komende jaren zo’n 20 procent van de capaciteit van het stroomnet gebruikt zal worden door openbare laadpalen. Door deze laadpalen in de namiddag en aan het begin van de avond uit te schakelen, kunnen er meer woningen worden aangesloten. Iedere uitgeschakelde laadpaal betekent namelijk een extra woning.
Anderhalf miljoen huishoudens mogelijk geconfronteerd met storingen
Dat de continuïteit van het stroomnet niet overal gegarandeerd kan worden hangt samen met de staat van het laagspanningsnet in veel wijken. Dit laagspanningsnet werd aangelegd toen woningen nog verwarmd werden met gas. Nu de vraag naar stroom toeneemt, komt het laagspanningsnet onder druk te staan. Het maakt dat de kans op stroomstoringen toeneemt. Concreet zouden circa anderhalf miljoen huishoudens een aanzienlijk risico lopen op een regelmatige verstoring van de stroomvoorziening binnen hun woning.
De druk op het laagspanningsnet zal blijven groeien, daar steeds meer huishoudens kiezen voor bijvoorbeeld de kookplaat op inductie. Ook de vraag naar (hybride) warmtepompen groeit hard.
Aanleggen van nieuwe kabels in Nederlandse woonwijken
Om het naderende probleem met het laagspanningsnet in wijken op te lossen, zal er de komende jaren circa 105.000 kilometer aan kabels gelegd moeten worden. Het leggen van kabels alleen is onvoldoende. Ook investeert men flink in de bouw van nieuwe transformatorhuisjes: tenminste 54.000.
Elektrische auto pas de volgende dag weer nodig
Huishoudens koppelen hun elektrische auto vaak direct bij thuiskomst aan de laadpaal. De auto gebruiken zij vervolgens pas een volgende dag weer. Voor deze huishoudens maakt het zodoende weinig uit of de auto om 16.00 uur of pas in de nacht begint te laden. Naast het tijdelijk uitschakelen van publieke laadpalen, helpt het wanneer gezinnen met een eigen laadpunt hun gedrag aanpassen. Zij zouden hun auto niet direct bij thuiskomst moeten opladen, maar pas later op de avond.
Financieel aantrekkelijk om auto later op te laden
Dat is overigens niet alleen beter voor het stroomnet, maar ook financieel aantrekkelijk voor huishoudens. Over het algemeen is stroom in de nacht namelijk goedkoper dan overdag. Dat geldt in het bijzonder voor huishoudens met een dynamisch energiecontract. Bij deze contracten wisselt de prijs van een kWh aan stroom ieder uur.
Moderne laadpalen beschikken over DLB-technologie. DLB staat hierbij voor Dynamic Load Balancing. Deze technologie zorgt er automatisch voor dat er minder stroom naar de auto loopt, op het moment dat de vraag naar stroom in huis toeneemt.
Heb je zelf een zonne-energiesysteem thuis? Laad de auto in dat geval overdag op, wanneer de opbrengst van de zonnepanelen het grootst is. Je hoeft zo geen groene stroom te salderen.