Met 2030 in het verschiet, het jaar waarin er geen stroom meer geproduceerd zal worden met kolen, wordt de opslag van groene stroom belangrijker. Het opslaan van stroom maakt het mogelijk om dalen in de opbrengst van zonnepanelen, windmolens en andere natuurlijke energiebronnen te compenseren. Niet alleen op grote schaal, ook huishoudens kiezen vaker voor een thuisbatterij. Soms door een losse batterij te laten installeren, in andere gevallen door hun elektrische auto hiervoor te gebruiken.
Dat laatste is logischerwijs uitsluitend mogelijk wanneer het voertuig de benodigde technologie ondersteunt en men een laadpaal op eigen terrein heeft. Het Nederlandse LeydenJar werkt aan de ontwikkeling van een zeer duurzame accu, die straks veel meer energie opslaat dan tot nu toe mogelijk was. De Volkskrant schreef er eerder een artikel over.
LeydenJar kiest voor de toepassing van silicium
Om deze duurzame accu’s straks van de band te kunnen laten rollen werkt het bedrijf aan de bouw van een eerste fabriek in Eindhoven. Naar verwachting zijn de accu’s in 2026 beschikbaar. Uniek aan het systeem van LeydenJar is het materiaal dat hiervoor gebruikt wordt. Tot nu toe werden accu’s voor de opslag van stroom vaak geproduceerd met een anode van grafiet. In de batterijen van LeydenJar is grafiet vervangen door silicium, dat een veel duurzamer materiaal is. Deze nieuwe accu’s kunnen hiermee straks tot wel 70 procent meer groene energie opslaan dan op dit moment mogelijk is met de lithium-ion batterijen.
Het is overigens niet voor niets dat LeydenJar haar eerste fabriek in Eindhoven bouwt. De stad wordt gezien als het technologische hart van Nederland. Mede door de bedrijven en technische universiteit die hier gevestigd zijn. Denk aan Philips, maar bijvoorbeeld ook aan ASML. Door hier een fabriek te openen kunnen bedrijven in de regio elkaar versterken in de ontwikkeling van hun producten.
Accu’s niet alleen bedoeld voor opslag van stroom
De batterijen waaraan LeydenJar momenteel werkt zijn initieel bedoeld voor consumentenelektronica. Denk bijvoorbeeld aan mobiele telefoons, maar ook drones en andere draagbare elektronische apparaten. Deze keuze heeft voornamelijk te maken met de huidige productiecapaciteit van het bedrijf.
Op termijn, bij een opschaling van de productiecapaciteit, kunnen de batterijen ook worden ingezet voor het verbeteren van de actieradius van elektrische auto’s. In plaats van het verbeteren van de actieradius, kan ook het beperken van het formaat van de accu in een elektrische auto interessant zijn. Door voor een kleinere accu met dezelfde actieradius te kiezen, daalt het gewicht van de auto. Ook op de kosten van het voertuig heeft dit een positieve impact.
Het maakt de investering in zo’n elektrisch voertuig nog interessanter voor huishoudens. De algehele verwachting is dat het wagenpark van Nederland steeds verder geëlektrificeerd zal worden. Niet alleen bedrijven kiezen vaker voor een elektrisch wagenpark; ook particulieren investeren vaker in een (tweedehands) elektrische auto. Mede als gevolg van de subsidie die hiervoor aangeboden wordt.
Ontwikkeling van megabatterijen in Nederland
De ontwikkeling van LeydenJar staat niet op zichzelf. Er wordt de afgelopen jaren op grote schaal gewerkt aan de ontwikkeling van megabatterijen. Onder meer in de Eemshaven, gelegen in Groningen, wordt op dit moment aan zo’n megabatterij gewerkt. Deze batterij is straks in staat om de rol van elektriciteitscentrales gedurende een uur over te nemen. Het systeem heeft een vermogen van maar liefst 180 megawatt, gecombineerd met een opslagcapaciteit van 360 megawatt. In totaal neemt deze batterij straks een oppervlakte van 14.000 vierkante meter in. Opvallend: ook deze batterij wordt ontwikkeld door een Eindhovens bedrijf, Tomorrow Energy.
Het is niet voor het eerst dat in de Eemshaven wordt gewerkt aan de ontwikkeling van zo’n oplossing voor het opslaan van energie. Ook RWE is daar momenteel mee bezig. Deze batterij is echter aanmerkelijk kleiner dan het model van Tomorrow Energy. RWE levert een batterij met een vermogen van 35 megawatt, gecombineerd met een opslagcapaciteit van 41 megawatt. Dit systeem omvat een oppervlakte van 3.000 vierkante meter.
Particulieren kiezen voor opslag energie in huis
Naast de grootschalige projecten voor de opslag van groene energie in Nederland, kiezen ook huishoudens vaker voor een thuisbatterij. Het stelt hen in staat om een overschot aan zelf opgewekte groene energie op te slaan voor een later moment. Denk aan een zomerse dag, waarbij de groene energie opgewekt wordt op momenten dat het verbruik minimaal is. Het opslaan van deze energie maakt het mogelijk om dit in de avond alsnog zelf te gebruiken voor de elektrische apparaten in huis.