Snellader voor elektrische auto

Inhoudsopgave

Op het punt dat je van huis wilt vertrekken, blijkt de accu van je elektrische auto nagenoeg leeg te zijn. Een vervelende situatie! Je lost het op door gebruik te maken van een snellader voor een elektrische auto. Zo’n snellader komt ook van pas, wanneer je onderweg naar je vakantiebestemming een aantal keer moet laden. Het is vervelend uren op een parkeerplaats of bij een tankstation te moeten pauzeren, voordat de accu voldoende opgeladen is om weer enige tijd door te kunnen.

Hoe werkt zo’n snellader eigenlijk? Is iedere elektrische auto te combineren met dit type lader? Kan ik van de laadpaal bij mijn woning een snellader maken? In dit artikel vind je het antwoord op dergelijke vragen.

Werking van een snellader voor een elektrische auto

Snellader elektrische auto
Werking van snellader elektrische auto

Zoals de naam al doet vermoeden biedt de snellader voor je elektrische auto de mogelijkheid om de accu in korte tijd grotendeels op te laden. Je hebt met een snellader zo’n twintig à dertig minuten nodig, voordat je de rit kunt hervatten. Je vindt de snelladers langs de kant van de snelwegen. De meeste publieke oplaadpalen in wijken zijn, net als de laadpalen bij woningen, geen snelladers.

Het verschil zit hierbij in de capaciteit van de lader, die wordt uitgedrukt in kW. Een gemiddelde publieke laadpaal heeft een vermogen tussen de 11 en 22 kW. Snelladers bieden een vermogen van minimaal 50 kW. Bij moderne installaties ligt het vermogen zelfs nog vele malen hoger: op zo’n 350 kW. Waar publieke laadpalen gebruik maken van wisselstroom (AC), kiest men bij een snellader van zo’n 350 kW voor gelijkstroom (DC).

Niet alleen zit er een verschil in het vermogen van de publieke laadpaal en een snellader; ook wordt er een ander type oplaadkabel gebruikt. Bij een snellader zit deze over het algemeen vast aan de laadpaal. Daar waar je deze bij een publieke laadpaal zelf moet aansluiten. Een oplaadkabel bij zo’n snellader is daarnaast aanmerkelijk dikker dan het model wat je thuis gebruikt.

Men spreekt bij een snellader van een CSS/Combo- of CHaDeMo-aansluiting. Het eerste model stekker wordt voornamelijk gebruikt door Europese- en Amerikaanse automerken; het tweede model door Aziatische automerken.

Niet iedere elektrische auto is geschikt voor een snellader

Heb je de keuze tussen een snellader langs de kant van de snelweg en een regulier model laadpaal in een woonwijk voor het opladen van je elektrische auto tijdens een rit? In dat geval zal de voorkeur al snel uitgaan naar de snellader. Houd er echter rekening mee dat niet iedere elektrische auto geschikt is voor het gebruik van dit type laadpaal.

Bekijk wat het snellaadvermogen van jouw elektrische auto is, voordat je een snellader gebruikt. Heeft jouw elektrische auto een snellaadvermogen van 50 kW? In dat geval betekent dit dat het zelfs een snellader met een vermogen van 350 kW enige tijd zal duren voordat de accu grotendeels opgeladen is.

De oplaadtijd is niet alleen afhankelijk van het snellaadvermogen van de elektrische auto en de laadpaal, maar ook van de accucapaciteit. Des te groter een accu is, des te langer duurt het logischerwijs voordat deze voldoende gevuld is om door te kunnen.

Snelheid snellader afhankelijk van beschikbare accuduur

Een accu die grotendeels gevuld is zal relatief veel tijd nodig hebben om volledig op te laden aan een snellader. Dit komt door het feit dat een snellader diens snelheid aanpast aan de beschikbare accuduur.

Het maakt dat het gebruik van een snellader voornamelijk interessant is, wanneer de beschikbare accuduur onder de tachtig procent ligt. Wacht daarnaast niet te lang met het opladen van de accu; probeer te voorkomen dat de beschikbare accuduur onder de twintig procent uitkomt.

Snellader kan schadelijk zijn voor de accu van je elektrische auto

Houd er rekening mee dat het gebruik van een snellader voor het opladen van je elektrische auto risico’s met zich meebrengt. In die zin dat een snellader voor een hoge belasting op de accu in je voertuig zorgt. Zou je te vaak voor deze hoge belasting kiezen, dan neemt de capaciteit van de accu sneller af dan bij het gebruik van een reguliere oplaadpaal. Een snellader gebruiken kort voordat je thuis of op kantoor aankomt? Het is om deze reden onverstandig.

Niet alleen loop je het risico de accucapaciteit van je elektrische auto te verminderen bij het regelmatig gebruiken van een snellader. Ook is een snellader in sommige gevallen duurder dan het gebruik van een oplaadpaal in de wijk of bij je woning. Gebruik de snellader om deze twee redenen zodoende alleen, wanneer je echt niet anders kunt.

Laadpaal nodig? Gebruik onze keuzehulp

Meest gekozen laadpaal

Heb je een eigen laadpaal nodig? De Wallbox Pulsar Plus is de meest gekozen laadoplossing op dit moment.

Wallbox Pulsar Plus

De Wallbox Pulsar Plus is dé favoriete laadpaal onder particulieren. Gebruiksvriendelijk, innovatief en razendsnel.

Trustpilot beoordeling Recharged BV
Zonder installatie

€ 826

Inclusief btw

Met installatie

Vanaf € 1.599

Inclusief btw

Over Recharged

Wij zijn een professionele leverancier en installateur van laadpalen. Onze laadspecialisten en gecertificeerde monteurs zijn jou graag van dienst om laadoplossingen te realiseren – bij jou thuis of op kantoor. Al veel tevreden klanten gingen jou voor.

Meer lezen

Jij & Recharged: Samen maken
wij de wereld groener

Samen komen we tot de juiste laadoplossing die het beste op jouw situatie aansluit. Onze monteurs installeren de gekozen laadpaal bij jou thuis of op kantoor. Zo ben je verzekerd van een veilige, betrouwbare en vakkundige laadpaal installatie.

Vraag vandaag nog jouw laadpaal installatie aan.