Wanneer je de aankoop van een elektrische auto overweegt spelen verschillende factoren mee in de keuze die je maakt. Denk bijvoorbeeld aan de actieradius van een auto; je wilt bij langere ritten niet voortdurend langs de kant van de weg moeten wachten tot de accu weer vol zit.
Dat brengt ons direct bij een ander aspect: de tijd die het kost om de accu van je elektrische auto op te laden. Hoe lang duurt het opladen van een elektrische auto gemiddeld? Welke elementen zijn bepalend voor de laadtijd? Valt iedere elektrische auto tegenwoordig op te laden bij een snellader? In dit artikel lees je hier meer over.
Verschillende vormen van het opladen van een elektrische auto
Hoe lang het opladen van een elektrische auto duurt is onder meer afhankelijk van de manier waarop je deze van stroom voorziet. Je kunt een elektrische auto thuis aan het stopcontact hangen.
Dit zal ertoe leiden dat het opladen van de accu erg langzaam verloopt, vaak tot wel 10 à 12 uur bij een gemiddelde accucapaciteit. Sneller gaat het laden bij het gebruik van een laadpaal voor thuis. Deze laadpalen hebben een vermogen van 3,7 tot vaak 11 kW. Dezelfde auto zou er in dit geval 4,5 tot 13 uur over doen om volledig opgeladen te zijn bij het vertrek van huis.
Het snelst laadt de accu van je elektrische auto op bij een openbare laadpaal of een snellader langs de kant van de snelweg. Een openbare laadpaal biedt een laadvermogen tussen de 11 en 22 kW in veel gevallen.
De snellader biedt vermogens tot wel 250 of zelfs 350 kW. Het maakt dat een accu van een gemiddelde elektrische auto binnen het uur weer volledig gevuld is.
Onderstaande tabel geeft een korte samenvatting van de geschatte laadtijd bij een elektrische auto met een gemiddelde accucapaciteit:
Type laadoplossing | Verwachte laadtijd |
Stopcontact – vermogen: 2,3 kW | >10 uur |
Laadpaal (thuis) – vermogen: tot 11 kW | 4.5 – 13.0 uur |
Laadpaal (publiek) – vermogen: tot 22 kW | 2.0 – 4.5 uur |
Snellader – vermogen: tot 350 kW | 12 – 55 minuten |
Factoren die de laadtijd van elektrische auto beïnvloeden
Houd er rekening mee dat er verschillende factoren zijn die de laadtijd van een elektrische auto zullen beïnvloeden. Het is niet voor niets dat in bovenstaande tabel een marge getoond wordt bij de laadtijd.
Laadvermogen van laadpalen
Eerder las je al dat het laadvermogen van laadpalen voor thuis en in de publieke ruimte kan verschillen. Zou je een laadpaal met een maximaal laadvermogen van 22 kW thuis aansluiten op een huisaansluiting van 11 kW, dan zal de accu van je elektrische auto met een vermogen van 11 kW worden opgeladen.
Daarnaast geldt dat lang niet alle snelladers langs de kant van de snelweg een laadvermogen bieden van 250 of 350 kW. Zeker de oudere modellen leveren doorgaans een vermogen van maximaal 55 kW.
Vermogen van de elektrische auto
Vergelijkbaar met het voorbeeld van het gebruik van een krachtige laadpaal bij een minder krachtige huisaansluiting geldt dat ook de laadsnelheid van de elektrische auto zelf meespeelt. Een auto met een laadsnelheid van 11 kW zal niet sneller geladen worden bij een laadpaal met een laadvermogen van 350 kW, dan bij een laadpaal met een vermogen van 11 of 22 kW.
Bij de keuze voor een nieuwe elektrische auto kan het om deze reden slim zijn om bewust te kiezen voor een model dat snelladen (een laadsnelheid van meer dan 50 kW) ondersteunt.
Capaciteit van de accu in het voertuig
Een derde aspect dat bepaalt hoe lang een elektrische auto opladen duurt is de capaciteit van de interne accu. Des te groter de accucapaciteit, des te langer het logischerwijs ook duurt voordat deze volledig vol zit.
Een gemiddelde auto heeft tegenwoordig al snel een accucapaciteit tussen de 50 en 80 kWh. Bij een kleinere stadsauto ligt die capaciteit rond de 40 kWh. Zoek je specifiek naar een model elektrische auto voor lange ritten? Er zijn ook auto’s met een accucapaciteit van 80 tot 100 kWh.
Invloed type stekker op laadsnelheid elektrische auto
Met name de Europese autofabrikanten leveren hun elektrische auto tegenwoordig met een CCS-stekker. Deze stekker is geschikt voor snelladen en kan een vermogen van maximaal 350 kW DC aan. Voorheen werd ook geregeld gekozen voor het gebruik van een zogenaamde CHAdeMO-stekker. Deze stekkers hebben een maximale laadsnelheid van 150 kW DC.
Zoals eerder genoemd is de laadsnelheid van de elektrische auto zelf bepalend voor de snelheid waarmee deze geladen kan worden, wanneer deze lager ligt dan het maximale vermogen wat een stekker aan kan.